hoe kan ik Fe en NO3 in water aantonen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

hoe kan ik Fe en NO3 in water aantonen?

ik moet voor school een profielwerkstuk maken...!

ik doe het over water!

nu ben ik opzoek naar experimenten om NO3 en Fe aantetonen in water!

ik heb een vraagje...

weet iemand een site waar dat opstaat?

of...

weet iemand hoe je het moet doen?

alvast hartelijk bedankt!!!

liefs lietjuh

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: hoe kan ik Fe en NO3 in water aantonen?

Meestal doe je dat met een neerslagreactie; zie daarvoor binas. In mijn druk is dat tabel 45 (oplosbaarheid van zouten in water). Slecht oplosbare zouten slaan neer.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 288

Re: hoe kan ik Fe en NO3 in water aantonen?

NO bezit het vermogen zich te adderen (fixeren) op sommige zware kationen, in hun laagste iontoestand. Er worden gekleurde complexe ionen gevormd.

Vooral Fe2+ ionen geven Fe(NO)2+ complex

Op dit additievermogen steunt het opsporen en kwantitatief bepalen van nitrieten en nitraten . Dit staat bekend als de bruine ringreactie.

2 NaNO3 + 4 H2SO4 + 6 FeSO4 geeft 2 NO + 4 H2O + 3 Fe2(SO4)3

FeSO4 + NO geeft Fe(NO)SO4 bruin

het opsporen van nitraten kan met geconc. H2SO4

Dus neem een beetje van het te onderzoeken water in een proefbuis en voeg er voorzichtig een oplossing bij van Feso4 in overmaat en voorzichtig langs de wand zodat de vloeistoffen niet echt mengen. Dan voegt men met een pipet voorzichtig geconcentreerd zwavelzuur toe.Evennens langs de wand zodat geen menging optreedt. als er een bruine ring onstaat is er nitraat aanwezig; Misschien kan je dit eerst eens uit proberen met een zelf gemaakte nitraatoplossing; Belangrijk is dat de stoffen zeer voorzichtig worden toegevoegd want het onstaan van de bruine ring is gebaseerd op verschil in dichtheid. Als de oplossingen mengen dan wordt de volledige oplossing bruin.

Fe opsporen vooral kan als volgt.Er kunnen ook complexen gevormd worden.

Fe2(SO4)2 + overmaat KCN geeft 2 K3 [Fe(CN)3] + 3 K2SO4 er onstaat een blauw gekleurd complex.

De reactie gaat ook op voor Fe2+

Let wel op KCN is giftig. Voorzichtig werken en na gebruik handen wassen

Fe3+ kan je ook aantonen met KSCN

Fe2(SO4)3 + overmaat KSCN geeft 2 K3[Fe(SCN)6] + 3 K2SO4

dan ontstaat een rood gekleurd compex. Probeer eerst beide reacties eens uit met een oplossing van Fe zo kan je leren de kleur te herkennen

Berichten: 48

Re: hoe kan ik Fe en NO3 in water aantonen?

Let wel op KCN is giftig. Voorzichtig werken en na gebruik handen wassen
dat lijkt me iets te voorzichtig uitgedrukt..

iemand die op de middelbare school zit , moet niets met KCN gaan doen.. maar ok, dat zal hij/zij ook wel geen toestemming voor krijgen..

ontopic kan ik verder niets bijdragen.. is het theoretisch or moet je het ook echt gaan uitvoeren? en alleen om te weten of het er in zit, of ook hoeveel?

Berichten: 25

Re: hoe kan ik Fe en NO3 in water aantonen?

Hoe nauwkeurig moet de meting zijn, en waarvoor dient ze?

Berichten: 2

Re: hoe kan ik Fe en NO3 in water aantonen?

de meting hoeft niet heel erg naukeurig te zijn!

maar je moet wel zien dat er verschillende concentraties zijn!

dus niet..alleen aantonen, maar ook de hoevee heid!

weten jullie mischien ook sites waar je zoiets eventueel kan vinden?

al vast bedankt!

lietjuh

Berichten: 2.746

Re: hoe kan ik Fe en NO3 in water aantonen?

ik zou de bij de oplossing NaCO3 doen of iets met een andere zuurrest waarmee ijzer ook neerslaat

het rustig laten neeslaan, decanteren, nog een paar keer uitwassen, en uitdampen, dan wegen, en na berekening heb je de hoeveelheid Fe

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: hoe kan ik Fe en NO3 in water aantonen?

Of met fotospectrometrie doen, maar ik weet niet of je daar toegang toe hebt op school.

De essentie van het ding: hij stuurt een bunde licht van een bepaalde frequentie op je monster af en meet hoeveel er overblijft. Daar kan je een en ander van afleiden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Spectroscopie
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 25

Re: hoe kan ik Fe en NO3 in water aantonen?

Je kan in een dierenwinkel NO3 en Fe testjes halen, de schaalverdeling is echter met grote intervallen en ik heb geen idee van de nauwkeurigheid ervan.

Reageer