Notatieprobleem
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
- Berichten: 338
Notatieprobleem
Voor welke reële getallen p heeft de grafiek van f geen snijpunten met de x-as?
\(f(x) = x^2 - x + p\)
Het antwoord zou moeten zijn p > 1/4. Maar bij p = 1/4 snijdt de grafiek de x-as ook niet, het raakt alleen de x-as. Waarom wordt dan niet de "kleiner of gelijk"-notatie gebruikt?- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Notatieprobleem
Een raakpunt wordt als dubbel snijpunt gezien. Of de grafiek en de x-as hebben x=1/2 gemeenschappelijk.Pizza Monster schreef:Voor welke reële getallen p heeft de grafiek van f geen snijpunten met de x-as?
\(f(x) = x^2 - x + p\)Het antwoord zou moeten zijn p > 1/4. Maar bij p = 1/4 snijdt de grafiek de x-as ook niet, het raakt alleen de x-as. Waarom wordt dan niet de "kleiner of gelijk"-notatie gebruikt?
- Berichten: 10.179
Re: Notatieprobleem
De definitie van een snijpunt is het volgende: een punt P is een snijpunt van twee krommen indien het punt P op beide krommen ligt.
Ga nu eens na of dit voor een raakpunt geldt...
Ga nu eens na of dit voor een raakpunt geldt...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
- Berichten: 338
Re: Notatieprobleem
Bedankt.Drieske schreef:De definitie van een snijpunt is het volgende: een punt P is een snijpunt van twee krommen indien het punt P op beide krommen ligt.
Ga nu eens na of dit voor een raakpunt geldt...
Sorry, ik was even weg, vandaar het late antwoord.
\(f(x) = x^2 - x + 0,25\)
Heeft als "top" (1/2 , 0) Dus ik neem dat hij inderdaad dat hij de x-as snijdt.- Berichten: 10.179
Re: Notatieprobleem
Bedoel je hiermee nu dat je het eens bent dat een raakpunt een dubbel snijpunt is?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.
- Berichten: 338
Re: Notatieprobleem
Bedoel je hiermee nu dat je het eens bent dat een raakpunt een dubbel snijpunt is?
Jazeker, want het toppunt (1/2 , 0) ligt op de x-as. En zoals jij zegt, de x-as en de functie hebben allebei een punt gemeenschappelijk, vandaar het snijpunt.
- Berichten: 10.179
Re: Notatieprobleem
Mooi, zoveel te beter ! Succes nog!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.