Boxplots

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

Boxplots

Kort vraagje over boxplots.

Ik denk dat ik het volledig snap, maar zou toch eens willen weten als het allemaal klopt wat ik heb opgeschreven.

Heb zelf een boxplot "getekend" en daarbij alle mogelijke gegevens die je (ik) er kan uit afleiden onder geschreven. Ik zou graag weten of het allemaal correct is, zodat ik aan de oefeningen kan beginnen.

Wist niet hoe ik het hier allemaal kopieerde, dus heb ik het even makkelijk en duidelijk upgeload:

Boxplot link

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Boxplots

Wat je zegt, klopt wel. Maar je zegt niets over een paar zaken:

- de whiskers

- naar links (onder) zijn er weliswaar geen uitschieters, maar je zegt dat niet...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 24

Re: Boxplots

Zou niet weten wat ik over die whiskers zou kunnen zeggen!

Alleen dat die aan de rechterkant langer is dan aan de linkerkant, dus misschien zal de verdeling ietwat scheef zijn naar rechts.

Aan de andere kant (linksonder) zijn er inderdaad geen uitschieters, omdat er bij ons nooit negatieve waarden zitten in een boxplot, dus het kan moeilijk.

(Meestal gaat het over het aantal mensen met een bepaalde eigenschap of wat dan ook, maar 99% van de keer krijgen we de figuur zonder enige uitleg, en moeten we er gewoon wat standaardinformatie uithalen)

Dan heb ik nog een vraagje:

Een voorbeeldexamenvraag was:

Bij een scheve verdeling met een lange staart naar links geldt: gemiddelde>mediaan. Antwoord vals, het is omgekeerd natuurlijk.

Maar op het examen stond er dan nog ergens de modus tussen ook. Ik weet echter helemaal niet hoe je iets van de modus kan afleiden uit het feit dat de verdeling scheef is naar links.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Boxplots

Uit de whiskers haal je inderdaad informatie over de scheefheid. Kan toch belangrijke info zijn.

En ik snap niet goed wat je vraag is. Gewoon hoe de modus info geeft? Kijk dan eens op Wiki... Of heb je ook een vraag over die oud-examenvraag?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer