Springen naar inhoud

Afwijking vierkant

• Log in om te kunnen reageren

pientjearcheo

pientjearcheo

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2011 - 14:49

Hey,

Ik wil graag weten of ik een maat kan berekenen die aangeeft in hoeverre een veld afwijkt van een vierkant.
Momenteel heb ik de oppervlakte en omtrek van een aantal velden berekend. Op basis van het oppervlakte van de velden heb ik ook berekend wat de omtrek van het veld zou zijn als het een vierkant was ( wortel van het oppervlakte x 4). Vervolgens heb ik voor zowel de werkelijkheid als het ideale geval van een vierkant de oppervlakte-omtrek verhouding berekend.
Kan ik hieruit opmaken dat hoe groter de oppervlakte-omtrek verhouding van het veld afwijkt van de oppervlakte-omtrek verhouding van het vierkant, hoe groter het veld afwijkt van een vierkant?

Groeten Paulien.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 08 juli 2011 - 20:17

Wat je je bijvoorbeeld kunt afvragen is of de mate van afwijking van een veld van een vierkant gelijk moet blijven wanneer je het veld en vierkant beide met een zelfde factor vergroot.

Ook zou je kunnen nagaan of je velden kunt bedenken die in de verste verte niet op een vierkant lijken, maar die volgens je maat niet of nauwelijks van een vierkant zouden moeten verschillen.

Tot slot wil ik je vragen een precieze definitie te geven van de maat die je hier voorstelt (liefst als formule), omdat dit me nog niet geheel duidelijk is.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9906 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 juli 2011 - 21:20

Wat versta je onder een veld?
Waar komt je probleem vandaan?

pientjearcheo

pientjearcheo

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2011 - 21:31

Ik doe een onderzoek naar de ontwikkeling van celtic fields. celtic fields worden vaak omschreven als een verzameling van min of meer vierkante velden omsloten door wallen. Dit geeft een raatpatroon. Ten eerste wil ik aantonen dat de velden vaak niet vierkant zijn, en ten tweede zou ik graag willen onderzoeken of bepaalde gebieden regelmatiger zijn dan andere. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat de velden in het centrum vierkanter/regelmatiger van vorm zijn dan die aan de randen van het complex.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 08 juli 2011 - 21:59

Je zou wellicht als volgt te werk kunnen gaan:

- Maak een tekening van het veld
- Bepaal het zwaartepunt
- Bepaal de oppervlakte
- Bereken en teken een zuiver vierkant met de zelfde oppervlakte op transparant papier
- Bevestig het middelpunt van het zuivere vierkant met een punaise op het zwaartepunt van het veld
- Draai het zuivere vierkant zo dat de oppervlakte van de "afwijkingsfiguur" tussen veld en vierkant minimaal is
- Deel deze minimale oppervlakte van de afwijkingsfiguur door de oppervlakte van het vierkant

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juli 2011 - 22:33

Zou je dan niet iets kunnen verzinnen als:

- meet alle vier de zijden (bij een vierkant zijn die gelijk)
- neem het gemiddelde daarvan, en bereken voor de zijden de gemiddelde procentuele afwijking t.o.v. dat gemiddelde (bij een vierkant dus afwijking 0)
- meet dan nog alle hoeken, en bereken de gemiddelde procentuele afwijking van 90 .

Beide factoren 0? Dan is het een perfect vierkant.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9906 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 juli 2011 - 22:34

Waar vind je deze velden? Moet ik aan archeologie denken?

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 08 juli 2011 - 22:39

Een paar plaatjes van "velden" zou inderdaad wel handig zijn. Dan zien we gelijk wat wel en wat niet werkt.

pientjearcheo

pientjearcheo

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2011 - 22:49

picture_vaassen_polylines.JPG

Het gaat inderdaad om een archeologisch verschijnsel. De wallen en velden zijn zichtbaar op luchtfoto's en hoogtekaarten. Zie plaatje voor een interpretatie van het celtic field complex van Vaassen

Bedankt voor de tips! Ik ga eens wat uitproberen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3044 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juli 2011 - 12:22

Nog een mogelijkheid, voor als het je om een onderscheid tussen vierkant en rechthoekig zou gaan:

Bereken voor iedere vierhoek met de zijden a,b,c,d eerst x=(a+c)/(b+d), en zet die om in een 'strekfactor' s volgens de regel: s=x indien x>1, en anders s=1/x.
Noem de vierhoek vierkant als s<1.2 (of een andere drempelwaarde), en anders rechthoekig.

(Niet-vierhoekige velden doen niet mee, die herken je op het oog).

zara

zara

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 12 juli 2011 - 22:33

Ik vraag me af wat voor zin het heeft om de indeling van Celtic fields te gaan vergelijken met een vierkante terrein-indeling.

Zo te zien is dit een globale terreinindeling,die in de loop van vele jaren opbouwend werd verricht en niet planmatig werd opgezet door de Kelten;ik zie het meer als een globale verdeling van afgescheiden vakken van ca.1000 m2 hetgeen overeenkomt met 1/4 acre.

Google heeft diverse websites hierover met oa.: http://www.chbeheer....n/celtic-fields

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures