Spss vraag

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer

Spss vraag

Hallo,

Op dit moment ben ik al twee weken bezig met het analyseren van mijn data om mijn scriptie af te ronden. Ik kom er gewoonweg niet uit en de tijd begint inmiddels te dringen. Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen. Mijn vraag is alsvolgt:

Ik onderzoek twee dingen:

1 - Of payment coupling of payment decoupling leidt tot economisch risico

2 - Of economisch risico dat mensen ervaren invloed heeft op op het verwerpen of uitstellen van innovaties.

Tijdens mijn onderzoek heb ik bij de ene helft van de mensen economisch risico gemeten in een payment coupling scenario en bij de andere helft heb ik economisch risico gemeten in een payment decoupling scenario. Nu blijkt dat payment coupling leidt tot hoger economisch risico.

Mijn vraag ik hoe ik het tweede deel moet analyseren:

De afhankelijke variabelen zijn:

- rejection

- postponement (uitstellen)

Beide variabelen zijn in SPSS samengesteld door middel van een factoranalyse, aangezien ze zijn gemeten aan de hand van verschillende stellingen.

De onafhankelijke variabele is:

- economisch risico

Ook deze is in SPSS samengesteld door middel van een factoranalyse, want economisch risico is gemeten door diverse stellingen voor te leggen aan de respondent.

Moet ik dan een MANCOVA uitvoeren met alleen de data van de respondenten die in het payment coupling scenario en dus de data van het payment decoupling scenario verwijderen?

Een kennis van mij zegt dat juist de onafhankelijke variabele het scenario is en dat economisch risico, rejection en postponement de afhankelijke variabelen zijn, maar dan meet ik toch niet de invloed van economisch risico op rejection en postponement?

Ik hoop echt dat er iemand is die mij kan helpen, alvast heel erg bedankt!

Berichten: 2

Re: Spss vraag

Hallo,

ik neem aan dat je voor alle respondenten een score voor ervaren economisch risico hebt en ook scores voor rejection en postponement, is het dan niet voor de hand liggend om een regressie analyse te doen tussen economisch risico en rejection en tussen economisch risico en postponement? Dan weet je in hoeverre ervaren economisch risico rejection en postponement voorspelt.

Succes, groet, koen

Reageer