Dynamisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Dynamisch evenwicht

Hoi ,

Even een vraagje. Ik kan het maar niet vatten dat bij dynamisch evenwicht de heen - en teruggaande reactie tegelijkertijd en met dezelfde snelheid verlopen . Hoe is dit nu mogelijk? Kan iemand dat eens uitleggen met een voorbeeld?

Is er dan ook een verschil tussen chemisch evenwicht en dynamisch evenwicht ?

(ben een introductiecursus voor de opleiding verpleegkunde aan't inkijken. Zal er mij echt wel moeten in verdiepen aangezien het 15 jaar geleden is dat ik dat vak nog gehad heb.)

Alvast erg bedankt !!

grotjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Dynamisch evenwicht

Stel, je hebt een vaatje met moleculen A en B. Laten we zeggen dat als er een molecuul A en een molecuul B bij elkaar in de buurt komen dat er dan een kans van 1 op 6 is dat ze met elkaar reageren en de moleculen C en D vormen.

Dat kun je simuleren. Neem 100 dobbelstenen in een bak, schud met de bak, en alle dobbelstenen die bijvoorbeeld 4 aanwijzen haal je eruit en leg je in een bak ernaast. Schud weer, enzovoort, met elke "worp" verdwijnt ongeveer 1/6 deel van je resterende "moleculen" , net zo lang totdat alle "moleculen" in de andere bak zitten. Je hebt nu een zg aflopende reactie gesimuleerd.

Stel echter dat het goed denkbaar is dat twee moleculen C en D, als ze bij elkaar in de buurt komen, met elkaar reageren en zo de moleculen A en B vormen.

We beginnen weer met twee bakken, eentje met 100 dobbelstenen en de andere leeg. Na de eerste worp zijn bijvoorbeeld 18 dobbelstenen naar de lege bak verhuisd omdat ze 4 aanwezen. Nu gaan we echter met beide bakken schudden, en spreken af dat als een dobbelsteen in de tweede bak 3 aanwijst dat dat betekent dat twee moleculen C en D samen gereageerd hebben en A en B gevormd.

Wat gebeurt er bij deze tweede ronde? Van de dikke 80 dobbelstenen in de eerste bak zullen er een stuk of dertien waarschijnlijk 4 aanwijzen, en moeten dus naar de tweede bak. Maar van de 18 stenen in bak twee zullen er waarschijnlijk drie een 3 geven, en verhuizen dus terug naar de eerste bak. Voor de derde ronde zitten er dus ongeveer zeventig stenen in de eerste bak, een stuk of dertig in de tweede bak. In de derde ronde verhuizen er waarschijnlijk een stuk of twaalf richting bak twee, en een stuk of vijf terug richting de eerste bak. Na een hoop keren schudden stelt zich een evenwicht in waarbij, hoe vaak je verder ook schudt, steeds ongeveer de helft van de stenen in elke bak zit.

Dat is nou een DYNAMISCH evenwicht.

Je zou je ook kunnen voorstellen dat de reactie A+B-> C+D twee keer zo snel verloopt als de reactie C+D->A+B. Stel je dan voor dat je de dobbelstenen van de eerste naar de tweede bak verhuist als ze een 4 óf een 5 aanwijzen, maar alleen terug van bak twee naar bak één als ze in de tweede bak een 3 aanwijzen.

Bedenk eens, ontstaat er nu ook een evenwicht of niet? En zo ja, hoe ziet dat evenwicht er getalsmatig ongeveer uit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Dynamisch evenwicht

Over het dynamisch evenwicht tussen verdampen en condenseren in een afgesloten bak met een laagje water:

http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.d...requestId=22841
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 226

Re: Dynamisch evenwicht

Beste ,

Dankjewel voor de duidelijke uitleg.

Ik begrijp je redenering wel maar ik blijf het moeilijk hebben met de zin :

de heen-en weerreactie verlopen tegelijkertijd.

Het is me zo moeilijk een concreet voorbeeld te vinden waar vb. A+B een chemische reactie geeft maar dat er tegelijkertijd ook opnieuw de stoffen A en B gevormd worden.

Zijn niet de meeste reacties aflopend?

groeten Katleen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Dynamisch evenwicht

Evenwichtsreacties zijn helemaal niet zeldzaam. Soms ligt het evenwicht daarbij overigens heel ver één kant op, zodat het bij oppervlakkige beschouwing lijkt of ze aflopend zijn.

Voorbeeld van een evenwichtsreactie:
de heen-en weerreactie verlopen tegelijkertijd.
Die verlopen tegelijkertijd, maar daar zijn niet zozeer direct dezelfde moleculen bij betrokken. Dat is allemaal een kwestie van kansen. In de reactie 3H2 + 2N2 Afbeelding 2NH3 kan een gevormd ammoniakmolecuul misschien in een fractie van een seconde terug uiteenvallen in waterstof en stikstof, maar ook is het goed mogelijk dat het minutenlang (of langer) onveranderd bestaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 226

Re: Dynamisch evenwicht

Beste ,

Heel erg dank voor je antwoord. Het is me al een heel stuk duidelijker geworden!!

Mvg Katleen

Berichten: 226

Re: Dynamisch evenwicht

Hallo ,

Weer een vraagje i.v.m. dat dynamisch evenwicht.

Als je een reactie hebt waarvan het het evenwicht meer naar links of naar rechts ligt dan heb je toch niet meer dat dynamisch evenwicht . Er wordt dan toch per tijdseenheid meer of minder van de stof gevormd dan dat er afgebroken wordt. Of zit ik weer helemaal verkeerd?

Dank voor de hulp ;)

Berichten: 76

Re: Dynamisch evenwicht

Met dynamisch evenwicht wordt bedoelt dat er evenveel gevormd wordt als er wegreageerd van een stof.

beschouw volgende reactie:

A + B -> <- AB

Dan is de evenwichtsconstande:

K =
\(\frac{[AB]}{[A][B]}\)
het evenwicht LIGT naar rechts als er meer AB is dan A en B afzonderlijk in de evewichtssituatie.

Er is dan een evenwicht niet omdat er evenveel links en rechts is, gewoon omdat er niets meer veranderd aan de concentraties van de stoffen.

Er wordt dus evenveel A en B omgezet in AB als omgekeerd, dat wil evenwicht zeggen. Niet dat er evenveel is van de 2.

Berichten: 226

Re: Dynamisch evenwicht

Dank je!

Heb het nu begrepen . Amai het is toch niet zo simpel een hele cursus chemie doornemen als je al 15 jaar afgestudeerd bent. (ben nl een introductiecursus chemie voor de opleiding verpleegkunde aan't doornemen.

Mvg

Berichten: 76

Re: Dynamisch evenwicht

kan ik me voorstellen ;) veel success dermee!

Berichten: 226

Re: Dynamisch evenwicht

nog even iets i.v.m. dat chemisch evenwicht

Jan , je had me de vraag gesteld dat als de reactie A+B-> C+D twee keer zo snel verloopt als de reactie C+D->A+B.

of er dan ook een evenwicht kan zijn?

Ik denk echter niet dat er dan een evenwichtsreactie kan zijn er wordt dan nl. toch twee keer zoveel AB gevormd dan dat er afgebroken wordt tot C en D . Bij een evenwicht moeten de reactiesnelheden toch gelijk zijn?

Mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Dynamisch evenwicht

katje schreef:Jan , je had me de vraag gesteld dat als de reactie A+B-> C+D twee keer zo snel verloopt als de reactie C+D->A+B.

of er dan ook een evenwicht kan zijn?

Ik denk echter niet dat er dan een evenwichtsreactie kan zijn er wordt dan nl. toch twee keer zoveel AB gevormd dan dat er afgebroken wordt tot C en D . Bij een evenwicht moeten de reactiesnelheden toch gelijk zijn?
En wat is er dan aan de hand zodra er zich 2 x zoveel C+D als A+B in de oplossing bevindt?

stel ik heb nog 33 dobbelstenen in bak 1 die overgaan zodra ze een 3 óf een 4 aanduiden. En 66 stenen in bak 2 die teruggaan als ze een 6 aanduiden (dat is dus maar half zo snel, want maar één kans op 6 om over te gaan).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 226

Re: Dynamisch evenwicht

Je gaat toch steeds het dubbel aantal dobbelstenen in bak 2 blijven hebben.

In mijn definitie van dynamisch evenwicht staat toch dat de reactiesnelheid van de synthesereactie gelijk is aan de snelheid van de dissociatiereactie . Er is dan toch geen dynamisch evenwicht.

Je gaat misschien wel een soort evenwicht hebben omdat de verhouding zo gaat blijven.

Men spreekt bij chemische reacties toch altijd over het dynamische evenwicht.

Zijn er dan ook chemische reacties waarbij de reactiesnelheid van de synthesereactie dubbel , driedubbel ,.... zo snel verloopt als de dissociatiereactie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Dynamisch evenwicht

Zijn er dan ook chemische reacties waarbij de reactiesnelheid van de synthesereactie dubbel , driedubbel ,.... zo snel verloopt als de dissociatiereactie?
tot duizend(en) malen aan toe. In zo'n geval ligt het eenwicht heel ver één kant op, een duizend(en) malen zo hoge concentratie van de stoffen aan de ene zijde van de pijl als van de stoffen aan de andere zijde.

Dus, als X wordt Y 20 x zo snel verloopt als Y wordt X, krijg je een evenwicht waarbij er 20 keer zoveel Y als X in het reactievat zal zitten. Vanaf dat moment verandert er elke seconde evenveel X in Y als dat er Y terug in X verandert.
Je gaat misschien wel een soort evenwicht hebben omdat de verhouding zo gaat blijven.
In de scheikunde noemen we dát dus inderdaad een evenwicht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 226

Re: Dynamisch evenwicht

Mijn lichtje is eindelijk opgegaan.

SUPERFELBEDANKT!! ;)

Reageer