Springen naar inhoud

Kleinste gehele getal groter dan zeker reŽel getal

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 10 juli 2011 - 19:56

Het gaat mij om een functie die het kleinste gehele getal groter dan (maar beslist niet gelijk aan) zeker reŽel getal oplevert. Bestaat daar een standaard gebruikt symbooltje voor? En hoe heet deze functie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juli 2011 - 20:12

Verplaatst naar wiskunde.

Ik snap je vraag niet helemaal... Ligt dat reeel getal vast? Want er bestaat geen 'strikt' kleiner getal dan een gegeven reeel getal... Of bedoel je iets zoals het infimum? Merk dan wel op: het infimum kŗn bereikt worden.

Wat achtergrond is ook steeds handig. Wat is de achtergrond van je vraag? Je topic in Theorie-ontwikkeling?

EDIT: ik had je vraag verkeerd begrepen. Excuses hiervoor. Volgens mij heeft Zvdp bijna gelijk. Ik zou gaan voor 'ceil(x+0,5)' op het eerste zicht. Dit omdat bij mijn weten round net afrondt op het geheel getal kleiner dan een zeker getal (maar daar ben ik niet zeker van).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2011 - 20:26

Voldoet round(x+0.5) aan je verwachtingen?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 10 juli 2011 - 20:29

Verplaatst naar wiskunde.

Ik snap je vraag niet helemaal... Ligt dat reeel getal vast? Want er bestaat geen 'strikt' kleiner getal dan een gegeven reeel getal... Of bedoel je iets zoals het infimum? Merk dan wel op: het infimum kŗn bereikt worden.

Wat achtergrond is ook steeds handig. Wat is de achtergrond van je vraag? Je topic in Theorie-ontwikkeling?

Het gaat hierom:

LaTeX ,

waarin a, b, c en d positieve reŽle getallen zijn en c ;) d is.

Nu zoek ik een mooie uitdrukking voor het kleinste positieve natuurlijke getal n dat aan die ongelijkheid voldoet. Dit is dan een functie van a, b, c en d. Maar hoe schijf je dat netjes op.

(Het hoort inderdaad bij mijn delen-door-nul-project.)

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juli 2011 - 20:39

Het is nog niet zo vanzelf sprekend als op het eerste zicht gedacht. Immers gaat ceil(x+0,5) niet steeds werken. Stel immers dat je x=3,7. Dan wil jij 4, maar op mijn manier krijg je dan 5. Wat je dus niet wilt.

Ik heb nu eens de functie van Zvdp opgezocht, en volgens mij werkt round(x+0,5) wťl. Immers neemt deze functie het dichtsbijzijnde gehele getal. En die '+0,5' maakt dat je steeds het gehele getal net groter hebt. Als je x dus bijv 3,2 is, neemt Zvdp's functie 4, en bij 3,7 idem. (Overigens, Zvdp: mooi gevonden ;)! Ik had in eerste instantie niet gedacht aan round.) Deze lijkt me dus in alle gevallen het juiste te kiezen.

Uiteraard moet je in jouw specifiek geval dan nog het logaritme met grondtal 3 nemen van deze functie.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 10 juli 2011 - 20:50

Het is me nog niet helemaal duidelijk, wat is de precieze definitie van round( ) ?

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2011 - 20:57

Simpele afronding (0.5 en hoger naar boven, kleiner dan 0.5 naar onder).

round(x+0.5) is trouwens gelijk aan floor(x+1) of floor(x)+1, waarbij floor(x) vaak genoteerd wordt als LaTeX

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juli 2011 - 20:57

'round(x)' neemt, naar wat ik ervan begreep, het dichtbijzijnde gehele getal van x. In de praktijk betekent dit dus dat getallen die na de komma kleiner zijn dan een half worden afgerond naar onder en de getallen groter dan een half naar boven. Bijv:
- 3,2 wordt met 'round' afgerond naar 3
- 3,7 wordt afgerond naar 4.
Door die '+0,5' van Zvdp wordt nu 3,2 afgerond op 4 en 3,7 eveneens op 4. Dit geldt nu voor elk denkbaar getal tussen 3 en 4. Uitgezonderd 4 zelf, dat wordt (door de '+0,5') afgerond op 5. Snap je?

EDIT: Zvdp was me voor ;).

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 10 juli 2011 - 21:40

Dank! Met de Floor-functie + 1 gaat het inderdaad precies goed. De functiewaarde springt steeds "net op tijd" ťťn omhoog.

Zie:

http://en.wikipedia....or_function.svg

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2011 - 22:25

ZVdP zit goed in de buurt, maar naast de "floor" functie is er ook zoiets dat ze de "ceiling" of "plafond" functie noemen en noteren als LaTeX

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 juli 2011 - 22:28

ZVdP zit goed in de buurt, maar naast de "floor" functie is er ook zoiets dat ze de "ceiling" of "plafond" functie noemen en noteren als LaTeX

Maar die werkt niet goed wanneer je getal reeds geheel is ;). Kijk maar eens naar ceil(4) en dan floor(4)+1..

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2011 - 22:34

Als je het met ceil wilt:
LaTeX

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 10 juli 2011 - 23:06

Ik zat er zelf ook mee te goochelen, maar het beste kijk je gewoon naar het plaatje:

http://en.wikipedia....or_function.svg

Uiteindelijk gaat het mij om deze ongelijkheid:

LaTeX ,

waarin a, b, c en d positieve reŽle getallen zijn en c ;) d is.

Ik zoek een mooie uitdrukking voor het kleinste positieve natuurlijke getal n dat daaraan voldoet. Maar het wordt allemaal sowieso erg rommelig. Wellicht is het eleganter de theorie niet specifiek voor de kleinst bruikbare waarde van n uit te werken, maar voor alle waarden van n die voldoen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures