Zwaartepunt bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 65

Zwaartepunt bepalen

Hallo,

ik moet het zwaartepunt van een halve holle cilinder weten.

Een halve cilinder haar zwaartepunt ligt op 4r/3Pi (zonder rekening te houden met de hoogte)

stel nu buitenstraal is r1 en binnenstraal r2,

het zwaartepunt zal zich verder bevinden dan bij een volle cilinder maar weet iemand hoever juist?

kan ik het resultaat bekomen door zwaartepunt voor cilinder met r1 en r2 afzonderlijk te berekenen en dan eventueel van elkaar aftrekken ofzo?

vele dank

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zwaartepunt bepalen

kan ik het resultaat bekomen door zwaartepunt voor cilinder met r1 en r2 afzonderlijk te berekenen en dan eventueel van elkaar aftrekken ofzo?
Ongeveer.

Je berekent het massamiddelpunt voor een volle cilinder met straal r2.

Hierdoor heb je een cilinder met straal r1 teveel meegenomen. Dus bereken je het massamiddelpunt van een cilinder met straal r1, maar met negatieve massadichtheid.

Bereken nu het nieuwe massamiddelpunt als het gewogen gemiddelde van de twee berekende massamiddelpunten.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 65

Re: Zwaartepunt bepalen

ik heb intussen een uitkomst gevonden door integraalrekening:

4/3pi x [(r1³-r2³)/(r1²-r2²)] en het zwaartepunt ligt niet op mijn cilinder wat denk ik moglijk is.

Ik wil wel eens op jouw manier proberen om te controleren of mijn resultaat juist is.

Bedoeld ge met gewogen gemiddelde de verhouding tussen mijn twee massa's met r1 en r2?

ooh ja, mijn doel is een algemene formule met onbekenden te vinden zodat ik ze voor meerdere toepassingen kan gebruiken

Berichten: 65

Re: Zwaartepunt bepalen

het is in orde,

ik heb het gevonden . Indien je het zwaartepunt van een halve cirkel al weet is jouw manier veel sneller.

je mag mijn resultaat altijd controleren zo ben ik zeker ;)

dank je

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Zwaartepunt bepalen

Het resultaat klopt.

Berichten: 65

Re: Zwaartepunt bepalen

volgens Aadr is mijn resultaat juist, dat is al een geruststelling ;)

Ik dacht dat ik hetzelfde resultaat had gevonden bij de methode volgende Zvdp maar ik kom net iets verschillend uit.

Weet iemand hoe het moet met die gewogen gemiddelden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zwaartepunt bepalen

stel dat x1 en x2 je middelpunten zijn, en m1 en m2 de massa's van de respectievelijke delen, dan neem je het gewogen gemiddelde als volgt:
\(x_{gem}=\frac{m_1x_1+m_2x_2}{m_1+m_2}\)


Waarbij je een negatieve massa(dichtheid) neemt voor het gat.

Met deze methode kom ik exact hetzelfde uit als jouw eerdere integraalberekening.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Zwaartepunt bepalen

scan0002.jpg
scan0002.jpg (361.53 KiB) 2097 keer bekeken

Berichten: 102

Re: Zwaartepunt bepalen

Ik zocht me rot in allerhande boeken en boekjes en kon geen formule vinden om een dergelijk zwaartepunt te bepalen, bedacht allehande pogingen en dacht het mogelijk via Guldin te ontdekken .

Bedankt voor je inspanning, Aad,ik heppum genoteerd in mijn PT-zakboekje ivm met buiswanddikte-berekeningen.

"Den Toffen" in bericht #3: kwam ook met hetzelfde resultaat (ook mijn dank naar hem)

Berichten: 102

Re: Zwaartepunt bepalen

De weg die ik volgde was gebaseerd op Guldin en wel dat ik uitging van de as van de wanddikte van de halve cirkelvormige buis.

Binnenstraal van de buis = R2

Buitenstraal van de buis = R1

Straal van de as = R1-(R1-R2)/2

Volgens mijn PT ligt het zwaartepunt van een cirkelboog met straal R en middelpunt M ,MZ vanuit het middelpunt= R*koorde/boog en dus voor een halve cirkel 2R2/pi*R = 2R/pi .

Dus toegepast op de straal van de as wordt de formule dan (2/pi)*{R1-(R1-R2)/2} en geeft dat hetzelfde resultaat als de eerder ontwikkelde formule op integrale berekening door TS en AAD!

Als ik het mis heb,graag # !

Berichten: 102

Re: Zwaartepunt bepalen

WolframAlpha berekende het verschil tussen beide formules,hetgeen nul zou moeten zijn:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%284%...r1-r2%29%2F2%7D

en

http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve...r1-r2%29%2F2%7D

Berichten: 65

Re: Zwaartepunt bepalen

bij deze formule (2/pi)*{R1-(R1-R2)/2} bekom ik een kleiner resultaat dan bij deze formule 4/3pi x [(r1³-r2³)/(r1²-r2²)]

het is wel maar een klein verschil, enkele hondersten

Op de plots meen ik wel een fout te zien; de formule begint met 4/3*pi maar het moet 4/(3pi) zijn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Zwaartepunt bepalen

Ik heb hier de methode van ZVdP toegepast, hetgeen snel tot een oplossing leidt.
scan0003.jpg
scan0003.jpg (263.97 KiB) 2132 keer bekeken

Berichten: 102

Re: Zwaartepunt bepalen

Als ik aanneem r1=5 en r2=4 ,dan levert de integraal geformeerde formule 2.876558 op en de door mij ontwikkelde 2.8647914 ,dus in dit geval een lagere waarde van 0.0117893 =0.40984%.

Dat verschil zal zitten in mijn aanname van de zwaartepunten van de minideeltjes ( in rechth.vorm)van de buiswand op de halve hoogte,terwijl ze mogelijk als mini trapeziums moeten worden bekeken en dan de zwaartepunten een fractie verder van het middelpunt af komen.

Zal hier verder op studeren!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Zwaartepunt bepalen

(2/pi)*{R1-(R1-R2)/2}
Een snelle test is om te kijken of de formule zich herleidt tot
\(\frac{4R_1}{3\pi}\)
voor R2=0, wat niet het geval is. De formule kan dus niet correct zijn.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer