Fysica studeren

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Fysica studeren

Hallo,

Ik ben van plan volgend jaar Fysica te studeren in KU Leuven afdeling Kortrijk (gemmeenschappelijk met de burgies). Ik ben altijd erg geboeit geweest door fysica, in het bijzonder door de theoretische fysica. Ik vraag me af als je makkelijk een job kan vinden in dat domein. Ik zou graag in het onderzoek gaan, maar ik stel me daarbij enkel bijzonder hoog begaafde mensen voor die bezig zijn met dergerlijke onderwerpen en dat het bijna onmogelijk is iets te betekenen in het wereldje van de theoretische fysici. Is dit het juiste beeld? Is er plaatst in de industrie voor theoretische fysici? Waar worden ze nog tewerk gesteld? Vaste stof fysica interesseert me ook wel (volgens wat ik gelezen heb is er daar werk zat), maar dan zou ik liever burgerlijk ingenieur nanotechnologie (de rector zei dat dit erg dicht aanleunt bij de vastestoffysica e.d) doen en me dan in mijn hobby interesseren in theoretische fysica.

(sorry, ik zag te laat dat ik dit poste bij theorieontwikkeling, mijn excuses, ik ben nieuw hier)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Fysica studeren

(sorry, ik zag te laat dat ik dit poste bij theorieontwikkeling, mijn excuses, ik ben nieuw hier)
Geen probleem. Ik heb het verplaatst naar het Studentenforum.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 6

Re: Fysica studeren

Ik zou graag in het onderzoek gaan, maar ik stel me daarbij enkel bijzonder hoog begaafde mensen voor die bezig zijn met dergerlijke onderwerpen en dat het bijna onmogelijk is iets te betekenen in het wereldje van de theoretische fysici. Is dit het juiste beeld? Is er plaatst in de industrie voor theoretische fysici? Waar worden ze nog tewerk gesteld?
Hey, ik zal proberen je vragen te beantwoorden. Ik ben dan wel student aardwetenschappen, maar ik kom regelmatig in contact met burgies en fysici.

Ten eerste denk ik dat inderdaad de meeste onderzoekers in de theoretische natuurkunde hoogbegaafd zijn. Maar als dit echt je wens is lijkt het mij ook mogelijk voor een normaal begaafde student mits (heel) hard werken en een nodige portie geluk (of althans geen pech). Een goede start (bachelorjaren) is altijd mooi meegenomen, maar het allerbelangrijkst zijn je masterjaren en bovenal je thesis.

Wat werkgelegenheid buiten het onderzoek betreft denk ik dat wetenschappers over het algemeen niet kunnen klagen. Wel is het volgens mij meestal zo dat de allerbeste kansen bij de ingenieurs liggen (burgies of bio-ir) in vergelijking met de exacte wetenschappers (fysici, chemici, aardwetenschappers, biologen...). Van concrete werkgelegenheidsplaatsen voor fysici heb ik niet echt een weet, maar ik denk dat fysici over het algemeen breed worden ingezet. Denk dan bv aan concultantiebureau's, R&D, onderwijs, nationale onderzoekbureau's, financiele sector,... Vele bedrijven of instellingen (banken, adviesbureaus...) nemen masters aan ongeacht de opleiding.

Re: Fysica studeren

Ik ga waarschijnlijk volgend jaar fysica in antwerpen studeren, maar ik moet zeggen dat de profs die ik heb gezien op proeflessen ed. er echt normale mensen uit zagen(zeker in vergelijking tot die van chemie). Ook bijvoorbeeld een die bij een onderzoeoksgroep aan het CERN baas is, maar toch wel charisma had en geen extreem autistische nerd was. Van beroep is er misschien iets minder specifieke vraag dan naar burgies maar toch geraak je met fysica echt wel aan een job denk ik, en misschien is de vraag wel wat stabieler.

Echt zuiver onderzoek is bijvoorbeeld een mogelijkheid, maar ook meer praktisch naar bv. kernfusie, materiaalfysica of bijvoorbeeld ziekenhuisscanners(elk ziekenhuis moet verplicht een stralingsfysicus in huis hebben). Dikwijls zal je hier wel met burgies samenwerken of met andere wetenschappers (als biofysicus bijvoorbeeld mee in een team van biologen werken). In ieder geval is het een bredere opleiding dan burgie, in die zin dat een burgie na zijn studies vrijwel meteen aan de slag kan en je als fysicus in de eerste plaats gewoon een denkpatroon hebt meegekregen.

En je kan ook nog leraar worden of als pseudo-wiskundige bij banken werken voor bepaalde modellen.(Lieven Scheire, Angela Merkel en een vroegere NAVO baas zijn ook fysicus trouwens).

Als master kan je desnoods ook (misschien wel via schakelprogramma) overstappen naar burgerlijk ingenieur toegepaste natuurkunde in gent.

Berichten: 181

Re: Fysica studeren

GeoThomas schreef:Ten eerste denk ik dat inderdaad de meeste onderzoekers in de theoretische natuurkunde hoogbegaafd zijn. Maar als dit echt je wens is lijkt het mij ook mogelijk voor een normaal begaafde student mits (heel) hard werken en een nodige portie geluk (of althans geen pech). Een goede start (bachelorjaren) is altijd mooi meegenomen, maar het allerbelangrijkst zijn je masterjaren en bovenal je thesis.

Wat werkgelegenheid buiten het onderzoek betreft denk ik dat wetenschappers over het algemeen niet kunnen klagen. Wel is het volgens mij meestal zo dat de allerbeste kansen bij de ingenieurs liggen (burgies of bio-ir) in vergelijking met de exacte wetenschappers (fysici, chemici, aardwetenschappers, biologen...). Van concrete werkgelegenheidsplaatsen voor fysici heb ik niet echt een weet, maar ik denk dat fysici over het algemeen breed worden ingezet. Denk dan bv aan concultantiebureau's, R&D, onderwijs, nationale onderzoekbureau's, financiele sector,... Vele bedrijven of instellingen (banken, adviesbureaus...) nemen masters aan ongeacht de opleiding.
Het is omgekeerd:

Het is niet dat je hoogbegaafd moet zijn om theoretisch fysicus te worden, maar dat de fysica gewoon een veel meer voor de hand liggende interesse is voor iemand die hoogbegaafd is, dan voor iemand die dat niet is. Laat ons zeggen dat het vergelijkbaar is met voetbal: Een hoogbegaafde kan ook voetballen, maar voor een gewoon begaafde ligt de interesse voetbal gewoon meer voor de hand.

Ik spreek uit ervaring, want ik ben zelf hoogbegaafd. En geloof me, je moet niet hoogbegaafd zijn om een interesse te hebben voor fysica, maar de fysica is gewoon intelectueel uitdagend, om het zo te zeggen, wat meer voor de hand ligt voor hoogbegaafden. Als je een interesse hebt voor de fysica, zou ik je kans zeker niet laten liggen enkel omdat je niet hoogbegaafd bent. Of mijn mening zoveel waard is, moet je zelf uitmaken, want ik ben dan misschien hoogbegaafd, maar wel nog maar 15. De keuze is aan jouw, maar 1 ding moet je weten: negatief genomen keuzes (keuzes die gemaakt zijn doordat je "dit niet aankunt, en dat ook niet, dus dan maar dat zal doen, omdat het het enige overblijvende is dat toch op een hoog genoeg niveau is naar de mening van mijn ouders" (eerder typische situatie voor middelbare studenten, maar universiteitsstudenten kunnen het volgens mij ook wel voorhebben)) draaien slecht uit, en je zal je vervelen later.

Berichten: 181

Re: Fysica studeren

turnevies schreef:Ik ga waarschijnlijk volgend jaar fysica in antwerpen studeren, maar ik moet zeggen dat de profs die ik heb gezien op proeflessen ed. er echt normale mensen uit zagen(zeker in vergelijking tot die van chemie). Ook bijvoorbeeld een die bij een onderzoeoksgroep aan het CERN baas is, maar toch wel charisma had en geen extreem autistische nerd was. Van beroep is er misschien iets minder specifieke vraag dan naar burgies maar toch geraak je met fysica echt wel aan een job denk ik, en misschien is de vraag wel wat stabieler.

Echt zuiver onderzoek is bijvoorbeeld een mogelijkheid, maar ook meer praktisch naar bv. kernfusie, materiaalfysica of bijvoorbeeld ziekenhuisscanners(elk ziekenhuis moet verplicht een stralingsfysicus in huis hebben). Dikwijls zal je hier wel met burgies samenwerken of met andere wetenschappers (als biofysicus bijvoorbeeld mee in een team van biologen werken). In ieder geval is het een bredere opleiding dan burgie, in die zin dat een burgie na zijn studies vrijwel meteen aan de slag kan en je als fysicus in de eerste plaats gewoon een denkpatroon hebt meegekregen.

En je kan ook nog leraar worden of als pseudo-wiskundige bij banken werken voor bepaalde modellen.(Lieven Scheire, Angela Merkel en een vroegere NAVO baas zijn ook fysicus trouwens).

Als master kan je desnoods ook (misschien wel via schakelprogramma) overstappen naar burgerlijk ingenieur toegepaste natuurkunde in gent.
Zou ik u alstublieft mogen verzoeken zulke discriminerende opmerkingen met gigantische vooroordelen te laten vallen? Ikzelf ben namelijk ook autistisch, en ik kan goed functioneren (ik ben misschien nog maar 15, maar de toekomst ligt mooi open, en ik hoop dat de maatschappij zich klaar houdt voor een volgende theoretisch fysicus). Trouwens, van mensen als Albert Einstein is een gigantisch vermoeden dat het autisten waren, meer specifiek dat ze het Asperger Syndroom hadden, hetzelfde als ik dus. Mensen als Newton (hoe productief en nuttig voor de maatschappij en wetenschap ze ook waren) schaden het algemene idee over autisme misschien, maar dat betekent niet dat autisten nerds zijn. Trouwens, zonder die "extreem autistische nerds" van jou, zou de wetenschap binnen 2000 jaar misschien nog niet zijn wat ze nu is. Je hebt geen idee wat autisten voor ons betekend hebben, en nog steeds betekenen. Enkele voorbeelden:

- Albert Einstein en zijn relativiteitstheorie en al zijn andere werk.

- De atoombom, die misschien verschrikkelijk verwoestend was, maar wel nodig is geweest om Hitler en de nazi´s te verdrijven.

- Alle huidige wetenschap, inclusief de technologie die gebaseerd is op die wetenschap.

- ... (ik kan nog uren, dagen, maanden, ja, zelfs jaren doorgaan, maar daar heb ik nu echt geen zin in)

Ik hoop dat ik hiermee je verschrikkelijke vooroordelen wat betreft autisme heb weggenomen (zo niet zal ik u nog wat voorbeelden geven, met veel plezier), en dat u de volgende keer twee keer zal nadenken voordat u zulke commentaren geeft.

Re: Fysica studeren

excuseer dan, het was echt niet de bedoeling te discrimineren of minderwaardig te doen. Ik weet wel dat autisme voor vele doorbraken heeft gezorgd, ik wilde alleen duidelijk maken dat het niet zo is dat je per sé autistisch moet zijn of gewoon totaal wereldvreemd om aan de bak te komen als fysicus volgens mij. Je mag dat gerust zijn maar het is niet de standaard, het is gewoon zo dat sommigen zich laten afschrikken door in wat voor clubje je later terecht zal komen, alsof alle burgies "een leven" zoals sommigen het noemen hebben, en de clichéberoepen als fysicus, wiskundige, informaticus,... nooit. Het is het volste recht van mensen om het niet erg te vinden het wel te zijn, of met een ziekte als Asperger of zo fysicus te willen worden en het kan in zekere zin misschien een aanwinst zijn voor het vak, maar het moet niet per sé denk ik.

Normaals mijn excuses moest je je gekwetst voelen.

Berichten: 181

Re: Fysica studeren

turnevies schreef:excuseer dan, het was echt niet de bedoeling te discrimineren of minderwaardig te doen. Ik weet wel dat autisme voor vele doorbraken heeft gezorgd, ik wilde alleen duidelijk maken dat het niet zo is dat je per sé autistisch moet zijn of gewoon totaal wereldvreemd om aan de bak te komen als fysicus volgens mij. Je mag dat gerust zijn maar het is niet de standaard, het is gewoon zo dat sommigen zich laten afschrikken door in wat voor clubje je later terecht zal komen, alsof alle burgies "een leven" zoals sommigen het noemen hebben, en de clichéberoepen als fysicus, wiskundige, informaticus,... nooit. Het is het volste recht van mensen om het niet erg te vinden het wel te zijn, of met een ziekte als Asperger of zo fysicus te willen worden en het kan in zekere zin misschien een aanwinst zijn voor het vak, maar het moet niet per sé denk ik.

Normaals mijn excuses moest je je gekwetst voelen.
Autisten hoeven niet "totaal wereldvreemd" te zijn. Het is niet omdat men denkt dat mensen als Isaac Newton autisme had, dat men mag vergeten dat mensen als Albert Einstein, iemand waarvan fantastische citaten, foto´s, reacties, interviews,... zijn te vinden, sommige simpelweg hilarisch, uiterst waarschijnlijk ook autisten waren. Eerlijk gezegd ben ik er ook niet trots op om bij dezelfde "soort" te horen als Newton, maar ik ben er enorm trots op om in die van Einstein te zitten.

Trouwens, foutje: autisme is geen ziekte. Sterker nog: autisme is een handicap, en ga jij lachen met een man die zijn benen verloren heeft? Het is net zo onbeschoft om met autisme te lachen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Fysica studeren

Gelieve even on-topic te blijven, het gaat hier over studiekeuze.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Fysica studeren

een paar zaken:

-heb je mij ooit zien lachen met autisten? Ik zou niet weten waarom. Ik ken zelf ook een autist die goed op weg is een grote schrijver te worden en het is een sympathieke.

-ik ben niet zo medisch aangelegd dat ik het verschil in definitie tussen ziekte en handicap ken, sorry als ik het verkeerde woord heb gebruikt

-robindegezelle vraagt of het mogelijk is om onderzoeker fysica te worden zonder extreem hoog iq en dergelijke, in het verlengde daarvan(ik weet dat hoogbegaafdheid geen synoniem is voor autisme, was misschien geen volledig correcte beeldspraak van mij) zeg ik dat volgens mij ook wel 'gewone mensen' dit kunnen worden waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat autisten, hoogbegaafden OF 'wereldvreemden' minderwaardig zouden zijn of zo.

Nogmaals sorry als je je beledigd moest voelen, veel respect dat je daarmee door het leven gaat en ik hoop echt dat je later ook een grote aanwinst wordt voor de wetenschap.

Ik denk nu wel dat we van het onderwerp afwijken trouwens(EDIT:Ger was mij voor. Alleszins, stuur verdere commentaar maar in een privébericht)

btw, wat was er dan mis met Newton?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Fysica studeren

De keuze is aan jouw, maar 1 ding moet je weten: negatief genomen keuzes (keuzes die gemaakt zijn doordat je "dit niet aankunt, en dat ook niet, dus dan maar dat zal doen, omdat het het enige overblijvende is dat toch op een hoog genoeg niveau is naar de mening van mijn ouders" (eerder typische situatie voor middelbare studenten, maar universiteitsstudenten kunnen het volgens mij ook wel voorhebben)) draaien slecht uit, en je zal je vervelen later.
Het gaat er mij niet om of ik een studie fysica - later in de master theoretische fysica - zou aankunnen. Ik heb daar zelfs nooit echt aan getwijfeld. Als je dergerlijke 'liefde' voor een vak hebt, zou ik later graag een job hebben die verder bouwt op die theoretische fysica. Ik vraag me enkel af als er wel genoeg plaatsen zijn in die branche en als er plaatsen zijn of die enkel weggelegd zijn voor de top studenten (ik weeg mijn woorden). Zoals professoren, zij waren in hun tijd ook de creme de la creme van hun lichting.

Zoals ik het begrepen heb van turnevies en GeoThomas is er zeker plaats voor fysici, maar in een meer 'toegepast onderzoek' gerelateerde omgeving of een job in de industrie. De laatste tijd lees ik veel over snaartheorie en ik kwam terecht bij Dr. Michio Kaku. Op zijn website stond een uitstekend artikel met de titel: So You Want to Become a Physicist?. Daar staat van freshman tot Ph.D wat de mogelijkheden binnen de fysica en ook de latere tewerkstellingen. Ik ben al heel wat wijzer.

Berichten: 76

Re: Fysica studeren

Als je de richting fysica en sterrenkunde doet aan Ugent, kan je in de master 3 kanten uitgaan.

Je hebt namelijk volgende minors:

- onderwijs

- onderzoek

- industrie

Waar jij dus wil belanden is in de onderzoekstak van de fysica. Dit is uiteraard niet evident.

Als je echt aan de bak wilt geraken als onderzoeker, wil dat in deze richting eigenlijk gewoon zeggen dat je wil doctoreren. Meer dan 1/3 van de mensen die afstuderen, zullen weldegelijk ook doctoreren.

Uiteraard kan dit niet zomaar. Ten eerste is de richting fysica en sterrenkunde geen evidentie om in af te studeren. Het is een heel moeilijke richting en vergt heel veel inzicht en inzet. Om te doctoreren moet je er dan ook nog eens voor zorgen dat je mooie punten haalt in je masterjaren. Als je dat allemaal lukt en je hebt gekozen voor onderzoek, dan beland je wel waar je wil belanden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Fysica studeren

@ Nick wilde ni wete:

Ik vind persoonlijk je reactie tegenover turnevies nogal fel, die vooroordelen zijn volgens mij ingeburgerd in de maatschappij en door er zo fel op te reageren vind ik dat turnevies er niet echt de kans toe krijg om erover na te denken, maar meer om geen verdere discussie met jouw aan te gaan door je in alles gelijk te geven. Ik kan begrijpen dat het voor jouw hard is om ermee geconfronteerd te worden, omdat je dat ongetwijfeld wel meer zult meemaken. Maar waarom zijn die vooroordelen er? ... Ik heb zelf met een groot aantal hoogbegaafden op school gezeten en waarom worden er dikwijls vooroordelen over uitgesproken? Omdat ze in vele gevallen zich zelf beter en slimmer voelen dan mensen die niet hoogbegaafd zijn, er alles aan willen doen om iedereen te laten zien dat zij dat wel zijn en dikwijls ook meer privileges hebben, ... . Belangrijk hierbij is dat je dit NIET persoonlijk moet nemen (maar algemeen) en dat dit mijn EIGEN ervaring is (het kan even goed zijn dat het bij jouw niet zo is), maar ik probeer gewoon een beetje de reactie van turnevies te verdedigen, omdat hij/zij het zeker niet slecht bedoelde en jij hem/haar daardoor een schuld gevoel aansmeert.

@Ger:

Sorry, om off-topic te gaan, maar ik wilde hierop nog reageren.

Reageer