Maximale doorstroming/flow door opening

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Maximale doorstroming/flow door opening

Beste allemaal,

wie o wie kan mij helpen.

Ik ben op mijn werk met een onderzoek bezig en ik loop helemaal vast. Wij hebben een seperatorplant een olie/water scheider. Het vervuilde water komt in een grote tank waar de olie ophet water blijft drijven en zo van het water wordt gescheiden, deze tank in de primaire seperator. Het water wordt vanuit deze tank in een open bak gepompt. Deze bak/ kanaal, fungeert als secundaire seperator. In dit kanaal zijn 2 muren/keerschotten bevestigd. Het water gaat eerst onder een 1ste muur daarna over een 2de muur de haven in.

Het kanaal is 25 meter lang en 1,5 meter breed. De hoogte van het water in het kanaal is 3 meter. De opening van de eerste muur waar het water onder door moet is 0,20 meter hoog, 1,5 meter breed.

Mijn vraag: Wat is het maximale debiet (m3/uur) wat je het kanaal in kan pompen zonder dat het waterniveau in het kanaal stijgt?? Dus hoeveel m3/uur kan de opening van de eertse muur aan?

Is hier een formule voor? Kan iemand mij op weg helpen? Zie de bijlage, misschien is het dan wat duidelijker.

Mvg,
Bijlagen
Separatorplant_operationele_principes.pdf
(107.92 KiB) 188 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Maximale doorstroming/flow door opening

Mijn vraag: Wat is het maximale debiet (m3/uur) wat je het kanaal in kan pompen zonder dat het waterniveau in het kanaal stijgt?? Dus hoeveel m3/uur kan de opening van de eertse muur aan?
Er zal altijd een klein niveauverschil voor en na die eerste muur zijn want die 20 cm opening heeft nou eenmaal een zekere drukval. Bij 10 % meer debiet zal dit hoogteverschil met 20 % toenemen.

Maar je stelt de verkeerde vraag: het maximale debiet van dit systeem wordt niet bepaald door de drukval over die 20 cm opening maar door de water verblijftijd die nodig is om de oliedruppeltjes de kans te geven uit het water op te stijgen naar het oppervlak om daar af te scheiden.

Dit systeem zal vroeger voor een bepaald debiet ontworpen zijn door mensen die er verstand van hebben en jouw vraag kan dan ook alleen door hen beantwoord worden want zij kunnen afschatten wat een hoger debiet betekent voor de effectiviteit van de oliescheiding, of wat er veranderd moet worden om veel meer debiet door het systeem te sturen dan het originele ontwerpdebiet. Wellicht moet dan een zogenaamde CPI of TPI ingebouwd worden.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Maximale doorstroming/flow door opening

Bedankt voor je snelle reactie,

Ik heb het een en ander doorgesproken wat betreft de verblijftijd van het water in de bak, deze zou iets omhoog kunnen. Hoeveel meer, dat moet ik nog berekenen. Maar als ik het goed begrijp: als ik de flow 10% verhoog dan stijgt het niveau voor de muur met 20% ?

Hoe kom je hierbij? Is daar een formule voor?

Bedankt voor de info over de CPI en TPI, hier ga ik zeker even naar kijken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Maximale doorstroming/flow door opening

Maar als ik het goed begrijp: als ik de flow 10% verhoog dan stijgt het niveau voor de muur met 20% ?
Het niveauverschil tussen voor en na die muur zal dan met 20 % toenemen, dus als het verschil eerst 10 cm was (ik noem maar wat) dan wordt het verschil bij 10 % meer flow 12 cm.
Hoe kom je hierbij? Is daar een formule voor?
Dat is algemeen bekend: drukval door stroming in een opening (in dit geval die 20 cm in de muur) is evenredig met het kwadraat van de stroomsnelheid: 10 % meer debiet --> 10 % hogere stroomsnelheid --> 21 % meer drukval en in dit geval dus 21 % meer niveauverschil.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Maximale doorstroming/flow door opening

Bedankt!!!

Hier heb ik wat aan, kan ik verder met m'n verslag/onderzoek.

Misschien heb ik nog wat vragen maar ik ga eerst hiermee aan slag.

Nogmaals bedankt.

Reageer