Springen naar inhoud

Sterkteleer ipe profiel

• Log in om te kunnen reageren

samvh25

samvh25

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2011 - 18:55

Goeiedag iedereen,

Ik moet voor een schoolproject een mobiele portaalkraan ontwerpen. Ik wil IPE profielen gebruiken. Nu wil ik weten welke IPE profielen geschikt zijn.

Het profiel moet 8 meter lang zijn en wordt aan beide uiteinden ondersteund. Over het profiel beweegt een last van 5 ton heen en weer.

Het maximaal buigmoment bedraagt dus: 50.000N*8m=400KNm

Hoe ga ik hier nu mee verder?

Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 juli 2011 - 19:10

Volgens mij wordt het maximaal buigend moment bereikt, als die last van 5 ton zich precies in het midden van het IPE profiel bevindt.
M b max is dan 50000N .4m=200000 Nm

zara

zara

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 juli 2011 - 12:43

In een statische situatie van alleen die ligger is Mmax 0.25PL en voor de TS-er bestaan er verder simpele formules in de statica om de W en ook de I te berekenen.In dit geval zou de I wegens te hoge doorbuiging maatgevend kunnen zijn als er een doorbuigingseis is gesteld.

Bij een invloedslijn wegens dynam. belasting is het moment in het midden normaal gesproken niet anders,tenzij daar wegens nieuwste normen hogere momentwaarden moeten worden toegekend.

De TS-er vermeldde echter-bij nader inzien- dat er een mobiele portaalkraan moet worden berekend en dan krijg je gecompliceerdere berekeningen. (Mijn vad.402)

Wil je gelijke profielen houden voor de ligger en beide kolommen, dan bereken je eerst een factor K = kolomhoogte/ liggerlengte = H/L.

Dan zijn de hoekmomenten -ligger met kolommen- negatief (P*.25 L^2)/(2L( 1+2/3 K)).

Het max. veldmoment wordt wegens de symmetrie dan +0.25PL verminderd met een hoekmoment.

Je krijgt wel een groter hoekmoment bij verplaatsing van de last en als de puntlast vlak bij een van de twee opleggingen staat, krijg je een grote dwarskracht - hier 5 ton-en een minimaal moment,dus daarop moet je de gevonden waarde voor de Ipe ook berekenen of daar geen waarde wordt overschreden

Ik geloof dat dit wel niet de bedoeling van de TS-er is om dit uit te vogelen;er komen nl. ook nog berekeningen aan te pas wegens stabiliteit van de constructie.

Veranderd door Ger, 13 juli 2011 - 20:35

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures