Alkanen en alkylen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Alkanen en alkylen

Hallo ,

we moeten structuurformules opstellen voor 3-ethylpentaan. In mijn cursus staat niet duidelijk hoe je dit opstelt.

CH3-CH2-CH-CH2-CH3

l

CH2

l

CH3

Dat je aan 7 koolstofatomen komt dat begrijp ik maar 16 waterstof atomen? Waarom geen 17 (pentaan 12 waterstofatomen en ethyl 5) en kan je ook niet ipv dat CH2 en CH3 opgesplitst zijn niet gewoon C2 H5 maken?

Alvast bedankt voor het antwoord!!

Berichten: 1.816

Re: Alkanen en alkylen

Het is een alkaan en die moet voldoen aan de formule van een alkaan, dus C (n) H (2n+2), anders is het gewoon geen alkaan. Maar C2H5 ( sorry voor subscript) mag altijd ipv CH2-CH3.

Maar nu heb je een soort van heptaan (CH?) getekend en niet 3-ethyl pentaan. Die 3 staat er niet voor niets.
LiA

Berichten: 226

Re: Alkanen en alkylen

Oei ik had me vergist.

Als je nu alle koolstofatomen optelt dan kom je er 5 uit dat begrijp ik . Een pentaan heeft 12 waterstofatomen en ethyl heeft er 5 ? Als je deze optelt kom je aan 17.

Ik begrijp nu wel dat dat niet klopt met CnH2n+2. Maar waarom dan ineens 16?

Sorry voor de (waarschijnlijk)domme vragen maar ik heb in 15 jaar geen chemie meer gehad en de introductiecursus chemie is zo vaag.

Mvg

en dank je voor de antwoorden!!

Berichten: 555

Re: Alkanen en alkylen

Als ik juist ben wordt bij de derde koolstof van je hoofdketen de waterstof vervangen door ethyl.

Ik zie hier erg veel vragen die normaal vlot via zelfstudie onder de knie te krijgen zijn. Ik raad je aan om ergens een boek te lenen of downloaden. Ik ga er van uit dat er wel ergens goede lecturenotes of dictaten te vinden zijn op het net.

Berichten: 1.816

Re: Alkanen en alkylen

Als ik je (structuur) tekening nog eens bekijk, zie ik dat je het eigenlijk wel goed had getekend, maar dat de spaties niet meegezonden, of verwijderd zijn bij het verzenden.

Je (bruto) molekuulformule is C7H16 en voldoet dus aan de algemene alkaan formule.

Denk dat je verwarring zit in het feit dat je pentaan wilt zien en dus C5H12, maar bedenk dat om een ethyl (groep) op plaats 3 te krijgen er dus 1-H-tje moet worden vervangen door die ethylgroep. En ook ethaan verliest 1 H-tje en wordt dan ethyl genoemd, tenslotte moet je aan de waardigheid van koolstof blijven voldoen (= 4).

Maar omdat dat de langste keten is ( 5 C-tjes) en alle bindingen enkel zijn, blijft de naam ervan pentaan en de kleinere tak iets met -yl.

De waterstoffen worden nooit genoemd in een naam omdat je daarmee je structuur gewoon opvult totdat alle bindingen bezet zijn. Sommigen schrijven de structuren wel eens helemaal zonder H-tjes en alleen de bindingen, zou je dat alleen niet aanraden op proefwerken.
LiA

Berichten: 226

Re: Alkanen en alkylen

Oh ja nu zie ik het dat er 1 H vervangen wordt door die ethylgroep maar waarom is dat zo?

(oei waarschijnlijk weer zo'n domme vraag ;) )

Berichten: 555

Re: Alkanen en alkylen

Zoals je hierboven leest heeft koolstof maar 4 bindingselektronen (weet niet of de terminologie klopt).

Aan ieder van deze elktronen kan juist 1 ander atoom binden. In een dit geval zijn alle elektronen gebruikt, zoals het hoort. Om dan de ethyl te binden aan de molecule moet er een elektron van de derde koolstof 'bevrijd worden' van een waterstof zodat er een "in te vullen" positie vrij komt. Waarop de ethylgroep zal binden.

Berichten: 1.816

Re: Alkanen en alkylen

Omdat C 4-waardig is en moet blijven en dus die H in de weg zit. H-tje weg en ethyl vervangt het.

Deze stof: C5Br12 heeft ook als achternaam pentaan, ondanks dat er geen enkele H inzit.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Alkanen en alkylen

Als ik je (structuur) tekening nog eens bekijk, zie ik dat je het eigenlijk wel goed had getekend, maar dat de spaties niet meegezonden, of verwijderd zijn bij het verzenden.


klopt. Aan het begin van een regel worden spaties niet weergegeven, en meer dan één spatie tussen woorden wordt gerduceerd tot één spatie. Die informatie wordt overigens wél bewaard, maar niet weergegeven.

het gaat al wat beter als je het getypte tussen code-tags plaatst (boven het berichtvenster midden onder de A-kleurtjesknop)

Code: Selecteer alles

   CH3-CH2-CH-CH2-CH3

  l

  CH2

  l

  CH3
dat werkt echter óók niet wysiwyg vanwege afwijkende breedtes van spaties en letters, zodat het via (herhaald) voorbeeldknop gebruiken en bijstellen moet worden bijgewerkt, zoals je hierboven ziet aan de tekst die ik uit Katje's bericht kopieerde en tussen code-tags plaatste.

vlottere optie: typen, screenshotje maken en afbeeldinkje als bijlage toevoegen:
formule.png
formule.png (3.17 KiB) 516 keer bekeken
[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer