How to become a physicist?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 181

How to become a physicist?

Ik heb net iets gelezen op volgende link: http://mkaku.org/home/?page_id=256

Hier legt een fysicus uit hoe je een fysicus kan worden. 1 van de dingen die hij als tip geeft, is "make contact with a real physicist", maar hoe? Want volgens mij heeft hij het hier nu niet bepaald over een leraar fysica in het middelbaar he. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ik even een mailtje kan sturen naar een prof in een van de topuniversiteiten van de wereld, laat ons als voorbeeld Stephen Hawking nemen, simpelweg omdat die mij het bekendst is, en omdat ik hem simpel gezegd fantastisch vind, en dat hij dan contact gaat onderhouden met mij en dat we dan gaan praten over wat ik best allemaal kan doen (welke boeken ik best kan lezen, welke artikels, misschien over een bepaald iets in de leerstof, zoals calculus, dat heel belangrijk is (in dit geval in het wiskundige) voor de fysica,...).

Hoe doe je dat dan, zo "contact maken en houden met een "echte" fysicus"?

Berichten: 555

Re: How to become a physicist?

Je kan altijd proberen bij universiteiten. Wie niet waagt niet wint.

Berichten: 181

Re: How to become a physicist?

Ik ben trouwens nog iets vergeten te vragen:

Heeft Vlaanderen ook "topuniversiteiten" (in de fysica natuurlijk he), en zo ja, welke?

Want zoals Harvard, Oxford, Cambridge en dergelijke zijn echte topuniversiteiten, dè universiteiten van de wereld. Maar het lijkt mij zowel praktisch (in het buitenland zijn) moeilijk, als niet bepaald iets voor mij om de hele tijd in het buitenland te zijn.

Berichten: 555

Re: How to become a physicist?

Dat weet ik niet. Ik weet dat ik toch wel een aantal profs heb gehad die aardig wat bereikt hebben.

Zo had mijn prof thermodynamica ergens iets bewezen dat blijkbaar redelijk belangrijk was. Weet niet meer juist wat.

Een andere prof had meegewerkt aan een nieuwe methode om biosensoren te preparen. Hij is ook verantwoordelijke voor de biosensor afdeling bij het IMO.

Je vind altijd genoeg. Het moeten geen top universiteiten te zijn om goede fysici te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: How to become a physicist?

Ik vind het allemaal nog al overdreven. De Wikipedia-pagina's van beroemde natuurkundigen lezen is prima, maar waarom zou je een dikke biografie moeten lezen of contact hebben met een natuurkundige? Er is natuurlijk niets op tegen als je dit wel doet, maar ik betwijfel of je hier echt een betere fysicus van wordt.

Als je wil zien hoe hoog aangeschreven bepaalde universiteiten zijn moet je maar eens googelen op "university rankings" dan krijg je genoeg ranglijsten te zien. Maar ik zou daar eerlijk gezegd niet al te veel op letten, vooral niet voor je bachelorstudie. In Amerika is men er nogal op gefixeerd om op een topuniversiteit te komen, misschien dat Kaku het daarom zo neerzet.
Je vind altijd genoeg. Het moeten geen top universiteiten te zijn om goede fysici te zijn.
En goede fysici hoeven natuurlijk ook geen goede leraren te zijn. En in je studie zal je meer behoefte aan goede leraren dan aan briljante onderzoekers die niets uit kunnen leggen. (Ik vraag me trouwens af of "topuniversiteiten" hun professoren ook selecteren op didactisch vermogen.)

Berichten: 181

Re: How to become a physicist?

Tempus schreef:Ik vind het allemaal nog al overdreven. De Wikipedia-pagina's van beroemde natuurkundigen lezen is prima, maar waarom zou je een dikke biografie moeten lezen of contact hebben met een natuurkundige? Er is natuurlijk niets op tegen als je dit wel doet, maar ik betwijfel of je hier echt een betere fysicus van wordt.

Als je wil zien hoe hoog aangeschreven bepaalde universiteiten zijn moet je maar eens googelen op "university rankings" dan krijg je genoeg ranglijsten te zien. Maar ik zou daar eerlijk gezegd niet al te veel op letten, vooral niet voor je bachelorstudie. In Amerika is men er nogal op gefixeerd om op een topuniversiteit te komen, misschien dat Kaku het daarom zo neerzet.

En goede fysici hoeven natuurlijk ook geen goede leraren te zijn. En in je studie zal je meer behoefte aan goede leraren dan aan briljante onderzoekers die niets uit kunnen leggen. (Ik vraag me trouwens af of "topuniversiteiten" hun professoren ook selecteren op didactisch vermogen.)
Volgens mij is de bedoeling van contact met een prof fysica vooral dat iemand als ik bijvoorbeeld geen idee heeft welke boeken goed zijn, welke boeken zijn niveau zijn, welke auteurs dingen leuk, helder en duidelijk kunnen uitleggen (zoals naar mijn mening, voor wat dat betekent, Stephen Hawking dat fantastisch goed kan),... Een prof fysica kan je helpen je verder in de fysica te verdiepen, plus het feit dat ik niet bepaald naar mijn ouders, vrienden of klasgenoten kan stappen met de vraag wat ze van mijn idee ter verbetering of aanpassing van een (gedachte-)experiment of manier van denken vinden. Niemand die ik ken (buiten mijn leraar fysica, maar het is nu grote vakantie, en mijn neef, die burgerlijk ingenieur eerste jaar doet, maar die praat tijdens familiegelegenheden natuurlijk ook niet de hele tijd over fysica) heeft ooit al gehoord van het EPR-gedachtenexperiment of dergelijke. Waar kan ik met mijn ideeen naartoe? Om ze zomaar even op het internet te zetten vind ik ook niet het ideale, wegens het feit dat mijn kennis van de natuurkunde minuscuul is, waardoor het merendeel van mijn ideeen op weinig zal slaan, en op het internet kan iedereen het lezen, je kan uitgelachen worden (misschien niet door jullie, maar er zijn er altijd die dat wel doen), en je kan altijd verwijten krijgen dat je nog niet genoeg kent van het onderwerp om er aanpassingen aan te gaan proberen te doen.

En weet iemand een bepaalde prof die hij/zij ooit gehad heeft, en die hij/zij fantastisch vond, die open leek te staan voor veel (ook buiten zijn/haar werkuren), die de dingen heel helder kan uitleggen,... kortom, een echte aanrader voor mensen zoals mij die weer eens speciaal moeten doen en voorop lopen op de leerstof?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: How to become a physicist?

Want volgens mij heeft hij het hier nu niet bepaald over een leraar fysica in het middelbaar he.
En waarom niet? In Vlaanderen zijn de meeste leerkrachten van de derde graad mensen die zelf met succes hun universitaire studie hebben afgerond. Vaak is deze studie dan ook nog van het vak dat ze nu geven. Dus als je een goede leerkracht Fysica vindt, heb je zeer waarschijnlijk ook een goede fysicus gevonden mét kennis van de 'moeilijke' onderwerpen binnen de Fysica...
Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ik even een mailtje kan sturen naar een prof in een van de topuniversiteiten van de wereld, laat ons als voorbeeld Stephen Hawking nemen, simpelweg omdat die mij het bekendst is, en omdat ik hem simpel gezegd fantastisch vind, en dat hij dan contact gaat onderhouden met mij en dat we dan gaan praten over wat ik best allemaal kan doen (welke boeken ik best kan lezen, welke artikels, misschien over een bepaald iets in de leerstof, zoals calculus, dat heel belangrijk is (in dit geval in het wiskundige) voor de fysica,...).
Zo iemand gaat je inderdaad in het beste geval een mailtje terugsturen dat hij hiervoor geen tijd heeft. Maar zo een 'topper' is ook niet nodig om iets te kunnen bijleren. Met wijze van spreken kan een laatstejaars student je minstens evenveel bijbrengen hoor. Op eigen bodem zijn er meer dan genoeg zeer slimme mensen te vinden.
Hoe doe je dat dan, zo "contact maken en houden met een "echte" fysicus"?
Het best kun je hiervoor gewoon kijken op de site van een universiteit. Daar vind je het personeel, wat hun gebied is en hun contactgegevens. Eventueel kun je aan hun dan ook vragen naar zo'n slimme student.

Voor in contact te komen met studenten, is het beste te gaan naar de site van de studentenkring, je een account te nemen en je vraag te posten op hun forum. Voor Fysica studenten uit Leuven is deze studentenkring Wina en voor Antwerpen Winak...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 181

Re: How to become a physicist?

Drieske schreef:En waarom niet? In Vlaanderen zijn de meeste leerkrachten van de derde graad mensen die zelf met succes hun universitaire studie hebben afgerond. Vaak is deze studie dan ook nog van het vak dat ze nu geven. Dus als je een goede leerkracht Fysica vindt, heb je zeer waarschijnlijk ook een goede fysicus gevonden mét kennis van de 'moeilijke' onderwerpen binnen de Fysica...

Zo iemand gaat je inderdaad in het beste geval een mailtje terugsturen dat hij hiervoor geen tijd heeft. Maar zo een 'topper' is ook niet nodig om iets te kunnen bijleren. Met wijze van spreken kan een laatstejaars student je minstens evenveel bijbrengen hoor. Op eigen bodem zijn er meer dan genoeg zeer slimme mensen te vinden.

Het best kun je hiervoor gewoon kijken op de site van een universiteit. Daar vind je het personeel, wat hun gebied is en hun contactgegevens. Eventueel kun je aan hun dan ook vragen naar zo'n slimme student.

Voor in contact te komen met studenten, is het beste te gaan naar de site van de studentenkring, je een account te nemen en je vraag te posten op hun forum. Voor Fysica studenten uit Leuven is deze studentenkring Wina en voor Antwerpen Winak...
Ik ga mijn leraar fysica volgend schooljaar zeker ook vragen welke boeken hij mij kan aanraden, of hij me specifieke dingen kan aanraden,...

Ik ga, zodra ik terug ben van mijn vakantie (zaterdag), een account maken op wina. Daar zal ik dan vragen of een student me misschien wat wilt helpen, en of iemand die net het eerste jaar met succes heeft afgerond, me zijn boeken en cursussen wilt geven/verkopen, zodat ik ergens rond september daar al aan kan beginnen.

Bedankt trouwens, he ;)

Ik heb op de site van de wima trouwens een lijst gevonden met stemmingen, met onder andere "beste prof fysica", "beste assisten fysica",...

http://www.wina.be/node/23

Iemand een idee of ik 1 van deze mensen zou kunnen/mogen aanspreken, en zo ja wie, en hoe? Ik weet het niet maar het lijkt me nogal vreemd als je prof/assistent fysica bent, en ´s avonds opeens merkt (in de grote vakantie) dat je een mailtje hebt gekregen van een vijftienjarige die net zijn vierde middelbaar heeft afgerond, en die graag contact wilt met een prof/assistent fysica, om een beetje hulp te krijgen van iemand die al wat meer thuis is in de gigantische wereld van de fysica. Is dit niet een tikkeltje vreemd?

Re: How to become a physicist?

Iemand een idee of ik 1 van deze mensen zou kunnen/mogen aanspreken, en zo ja wie, en hoe? Ik weet het niet maar het lijkt me nogal vreemd als je prof/assistent fysica bent, en ´s avonds opeens merkt (in de grote vakantie) dat je een mailtje hebt gekregen van een vijftienjarige die net zijn vierde middelbaar heeft afgerond, en die graag contact wilt met een prof/assistent fysica, om een beetje hulp te krijgen van iemand die al wat meer thuis is in de gigantische wereld van de fysica. Is dit niet een tikkeltje vreemd?
Normaal gesproken hebben wetenschappers daar geen tijd voor, maar sommigen maken er tijd voor. Van Einstein zijn zelfs brieven aan kinderen bewaard gebleven:

http://www.amazon.com/Dear-Professor-Einst..._pr_product_top

Berichten: 181

Re: How to become a physicist?

Bartjes schreef:Normaal gesproken hebben wetenschappers daar geen tijd voor, maar sommigen maken er tijd voor. Van Einstein zijn zelfs brieven aan kinderen bewaard gebleven:

http://www.amazon.com/Dear-Professor-Einst..._pr_product_top
Waar zou ik gegevens kunnen vinden over deze personen, zoals hun adres en e-mail? Adres omdat het mij het beste lijkt iemand te zoeken die in mijn buurt woont, en e-mail om contact te zoeken. Liefst van mensen van de universiteiten van Leuven, Brussel of Antwerpen.

Re: How to become a physicist?

Waar zou ik gegevens kunnen vinden over deze personen, zoals hun adres en e-mail? Adres omdat het mij het beste lijkt iemand te zoeken die in mijn buurt woont, en e-mail om contact te zoeken. Liefst van mensen van de universiteiten van Leuven, Brussel of Antwerpen.
Daarmee kan ik je niet helpen. Ik heb zelf geen contacten meer met een universiteit.

Het zou overigens al heel mooi zijn als je van een professional antwoord krijgt. Het lijkt me eigenlijk ook handiger wanneer je leeftijdgenoten met een wetenschappelijke belangstelling opzoekt. Die hebben waarschijnlijk nog wel de tijd om samen dingen uit te pluizen.

Daarnaast kan je gewoon hier je vragen blijven stellen.

Berichten: 181

Re: How to become a physicist?

Bartjes schreef:Daarmee kan ik je niet helpen. Ik heb zelf geen contacten meer met een universiteit.

Het zou overigens al heel mooi zijn als je van een professional antwoord krijgt. Het lijkt me eigenlijk ook handiger wanneer je leeftijdgenoten met een wetenschappelijke belangstelling opzoekt. Die hebben waarschijnlijk nog wel de tijd om samen dingen uit te pluizen.

Daarnaast kan je gewoon hier je vragen blijven stellen.
Maar waar vind ik dergelijke leeftijdsgenoten? Ik heb op wetenschapsforum een topic geopend "een groepje om samen te komen", al heel veel bekeken, maar nog geen reacties of mails.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: How to become a physicist?

Heb je wel eens gedacht aan een zomerkamp van de RVO society (en 2)? Zo te zien is het kamp al vol, maar wie weet is er nog een plekje als je ze opbelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: How to become a physicist?

Nick wildeni wete schreef:Ik ga mijn leraar fysica volgend schooljaar zeker ook vragen welke boeken hij mij kan aanraden, of hij me specifieke dingen kan aanraden,...

Ik ga, zodra ik terug ben van mijn vakantie (zaterdag), een account maken op wina. Daar zal ik dan vragen of een student me misschien wat wilt helpen, en of iemand die net het eerste jaar met succes heeft afgerond, me zijn boeken en cursussen wilt geven/verkopen, zodat ik ergens rond september daar al aan kan beginnen.
Er zijn altijd wel mensen die hun cursussen willen verkopen. Daarom wel niet eerstejaars, maar dat lijkt me ondergeschikt ;) . Ikzelf studeer Wiskunde aan KUL en ken dus wel wat mensen van wina...
Ik heb op de site van de wima trouwens een lijst gevonden met stemmingen, met onder andere "beste prof fysica", "beste assisten fysica",...

http://www.wina.be/node/23

Iemand een idee of ik 1 van deze mensen zou kunnen/mogen aanspreken, en zo ja wie, en hoe? Ik weet het niet maar het lijkt me nogal vreemd als je prof/assistent fysica bent, en ´s avonds opeens merkt (in de grote vakantie) dat je een mailtje hebt gekregen van een vijftienjarige die net zijn vierde middelbaar heeft afgerond, en die graag contact wilt met een prof/assistent fysica, om een beetje hulp te krijgen van iemand die al wat meer thuis is in de gigantische wereld van de fysica. Is dit niet een tikkeltje vreemd?
Proberen staat vrij hè. Het is inderdaad misschien een beetje vreemd, maar of dat doorweegt, moet je zelf uitmaken. Alle proffen en assistenten zijn te vinden via Google. Als daar geen mail staat, betekent dit zeer waarschijnlijk dat ze niet open staan voor dergelijke vragen. Staat het mail-adres er wel, kun je kiezen wat je doet. Persoonlijk lijkt je leerkracht en/of een student me een betere keuze. Maar dat is aan jou.

Verder lijken de suggesties van Bartjes en jkien me ook wel het overwegen waard. Al denk ik dat leeftijdsgenoten inderdaad wat moeilijk wordt. Iets ouderen lukt misschien nog wel, dus 18jarigen ofzo.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 181

Re: How to become a physicist?

Heb je wel eens gedacht aan een zomerkamp van de RVO society (en 2)? Zo te zien is het kamp al vol, maar wie weet is er nog een plekje als je ze opbelt.


Het eerste ziet er niet zo interessant uit, sorry.

Het tweede ziet er wel interessant uit, maar ik ben van 1996, dus dat is nog twee jaar wachten.

Reageer