Definitie van een limiet

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 299

Definitie van een limiet

Als f:A
\(\rightarrow\)
R of C en c een ophopingspunt van A is, dan is lim(x
\(\rightarrow\)
c) f(x)=L als en slechts dan als voor elke
\(\epsilon\)
-omgeving V(
\(\epsilon\)
)(L) van L een
\(\delta\)
-omgeving V(
\(\delta\)
)( c ) van c kan worden gevonden waarvoor

f(V(
\(\delta\)
)( c )
\(\cap\)
(A\{c}))
\(\subset\)
V(
\(\epsilon\)
)(L).

Dit is een parafrasering van de definitie van de limiet met behulp van omgevingen-terminologie. Ik probeer dit nu te bewijzen:

De gewone definite van een limiet is:

lim(x
\(\rightarrow\)
c) f(x)=L als er voor elke
\(\epsilon\)
>0 een
\(\delta\)
(
\(\epsilon\)
) bestaat waarvoor geldt dat van zodra x
\(\in\)
A én 0<|x-c|<
\(\delta\)
(
\(\epsilon\)
) dan |f(x)-L|<
\(\epsilon\)
.

Hieruit kan ik direct halen dat :

f(x)
\(\in\)
V(
\(\epsilon\)
)(L) van zodra x
\(\in\)
V(
\(\delta\)
)( c )

Als ik het rechterlid nu vervang door: van zodra f(x)
\(\in\)
f(V(
\(\delta\)
)( c )) kom ik direct aan de stelling maar volgens mij mag je dit enkel maar doen voor injectieve functies.

Kan iemand helpen?

Sorry van de slechte notaties maar ik weet niet hoe ik subscricpts moet gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Definitie van een limiet

Sorry van de slechte notaties maar ik weet niet hoe ik subscricpts moet gebruiken.
Zie http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=134114

paragraaf 2.1.1

en andere paragrafen voor een volledig overzicht van de meeste gebruikte door dit forum ondersteunde LaTeX-functies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Definitie van een limiet

Verplaatst naar Analyse.

Verder heb ik wat moeite met een paar dingen/notaties die je gebruikt. Wat is bijv iets als V( ;) )(L)? Een open omgeving rond het punt L met 'straal' epsilon?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Definitie van een limiet

Verder heb ik wat moeite met een paar dingen/notaties die je gebruikt. Wat is bijv iets als V( ;) )(L)? Een open omgeving rond het punt L met 'straal' epsilon?


Dit is inderdaad wat het is, de epsilon staat dan wel als subscript normaal. Dit is een zogenaamde epsilonomgeving dacht ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Definitie van een limiet

Sorry, eventjes uit het oog verloren. Lukt de andere richting van de stelling je wel?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Definitie van een limiet

Ik denk het wel aangezien je dan het probleem niet hebt van niet-injectieve functies.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Definitie van een limiet

Als je eens tekent wat deze stelling zegt, kun je dit dan tekenen voor een niet-injectieve functie ( evt beperkt tot een kleiner domein).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Definitie van een limiet

is het zo dat je in het bewijs er van uit moet gaan dat je omgeving zo klein is dat het nooit een niet-injectief deel omvat?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Definitie van een limiet

Als je er gewoon over nadenkt, kun je dan een vb geven waar f in de buurt (willekeurig dicht dus) van je limietpunt niet-injectief is?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Definitie van een limiet

als f(x)=sin(x) en x nadert naar Pi/2, dus L=1.

Om tot een bewijs te komen moet volgens mij

f(x)
\(\in\)
f(
\(V_\delta\)
( c ))
\(\Rightarrow\)
x
\(\in\)
\(V_\delta\)
( c )

En dit is niet het geval voor bovenstaande functie aangezien voor
\(\delta\)
=Pi/2, f(x)=1/2 niet betekent dat x=Pi/6

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Definitie van een limiet

Maar dat is geen willekeurig dichte omgeving lijkt me? Lijkt het je niet dat je bij de 'gewone' definitie hier ook gebruik van maakt dat het willekeurig klein wordt?

PS: ik vrees dat het wat verwarrend voor je begint te worden. Indien je er na deze post nog geen idee van hebt, zal ik eens een bewijs 'uitwerken'...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Definitie van een limiet

Ik zie niet in hoe de grootte van de omgeving er toe doet. Als mijn delta uit vorig voorbeeld nu heel klein is, en ik neem hier een willekeurig punt x uit en zoek het beeld f(x)=sinx.

Dan zit het punt f(x) zeker in het beeld van de kleine delta-omgeving, maar hier kan je toch niet uit besluiten dat x in de delta-omgeving zit aangezien nog andere punten f(x) als beeld hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Definitie van een limiet

Ik weet niet goed hoe ik je het moet duidelijk maken eerlijk gezegd...

Vind je het intuïtief duidelijk dat: als f continu is in x0, dan is
\(f(B(x_0, \delta)) \subset B(f(x_0), \epsilon)\)
?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Definitie van een limiet

Dit is wat we proberen te bewijzen he toch? Ik zie in dat het zo is ja.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Definitie van een limiet

Dit is inderdaad wat je wilt bewijzen... En kun je dan ook intuïtief uitleggen (evt met een plaatje) waarom dit 'logisch' is voor een continue functie?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer