Verband tussen warmtegeleiding en uitzetting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Verband tussen warmtegeleiding en uitzetting

hallo,

ik heb een proef uitgevoerd waarbij ik 3 metalen van 30 cm heb gebruikt nl. ijzer, koper en aluminium. om de 5 cm heb ik spijkrs gezet om de warmtegeleiding te meten (ds 4 spijkers) volgens het warmteC. zou koper warmte het best moeten geleiden waardoor daar de spijkers eerder zouden moeten vallen. maar bij me proef is dat juist gebeurd bij alum. is er een verklaring daarvoor? en ik zou de temp moeten uitzetten. hoe zou dat moeten gebeuren? per gedeelte of over de hele staaf(metaal). want de staven hebben geleidelijk aan een andere temp( hoe verder j verwijdert ben met de brander hoe hoger de temp)

dank u

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verband tussen warmtegeleiding en uitzetting

maar bij me proef is dat juist gebeurd bij alum. is er een verklaring daarvoor?
Hoe snel een staaf opwarmt is niet alleen afhankelijk van het thermisch geleidingsvermogen, maar ook van de soortelijke warmte en de massa van de staaf. Als alle staven dezelfde afmetingen (en dus zelfde volume) hebben dus afhankelijk van de dichtheid.

Zoek de soortelijke warmte en dichtheid van de gebruikte metalen maar eens op, dan zal het gebeurde wel duidelijk worden.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: Verband tussen warmtegeleiding en uitzetting

Fred F. schreef:Hoe snel een staaf opwarmt is niet alleen afhankelijk van het thermisch geleidingsvermogen, maar ook van de soortelijke warmte en de massa van de staaf. Als alle staven dezelfde afmetingen (en dus zelfde volume) hebben dus afhankelijk van de dichtheid.

Zoek de soortelijke warmte en dichtheid van de gebruikte metalen maar eens op, dan zal het gebeurde wel duidelijk worden.
hoii dank voor de reactie, dat snap ik wel, maar het heeft niet daarmee te maken. want doordat j al die factoren in acht heb genomen kom j tot de conclusie dat koper beter geleidt dan alum

ngg een vraag: is er een verband tussen de warmtegeleiding en de uitzetting >??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verband tussen warmtegeleiding en uitzetting

dat snap ik wel, maar het heeft niet daarmee te maken. want doordat je al die factoren in acht heb genomen kom je tot de conclusie dat koper beter geleidt dan aluminium
Oh? Leg dan maar eens uit hoe je die factoren in acht neemt. Want FredF (en ik ook) denken namelijk dat je het niet snapt en tot een verkeerde conclusie komt.

Laten we eens staafjes van koper en alumium veronderstellen met een doorsnede van 1 cm³ en een lengte van 1 m. Aan één eind van elke staaf voer je 100 J/s aan energie toe. En toen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Verband tussen warmtegeleiding en uitzetting

Jan van de Velde schreef:Oh? Leg dan maar eens uit hoe je die factoren in acht neemt. Want FredF (en ik ook) denken namelijk dat je het niet snapt en tot een verkeerde conclusie komt.

Laten we eens staafjes van koper en alumium veronderstellen met een doorsnede van 1 cm³ en een lengte van 1 m. Aan één eind van elke staaf voer je 100 J/s aan energie toe. En toen?
uhh sorry , ik denk dat ik idd in de war ben :S

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verband tussen warmtegeleiding en uitzetting

nog een vraag: is er een verband tussen de warmtegeleiding en de uitzetting >??
Ik zou zeggen, neem je binas tabel 8, en maak een grafiek waarin je voor alle metalen uit die tabel de lineaire uitzettingscoëfficiënt uitzet tegen de warmtegeleidingscoëfficiënt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer