Formule invoer in maple

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 65

Formule invoer in maple

Hallo,

Ik heb een redelijk lange formule uitgedokterd en zou die nu graag vereenvoudigen en uitwerken naar x.

formule luidt: ((pi/180)*(r-(b/2))*[(180*x)/(pi*r)-2*(tg^-1*L*[(1/(2*r-b))-(1/(2r))])) = 0

Weet iemand hoe ik dit moet invoeren in maple zodat ik er x uit krijg

Handmatig zou wel even kunnen duren vrees ik ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Formule invoer in maple

Laten we eerst nagaan waar de formule vandaan komt ...

Ik mis een ]

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Formule invoer in maple

Volgens mij de solve-function exact dat wat je zoekt. Deze werkt zo: solve(f(x,y,z), x) lost je vergelijking f(x,y,z) op naar de veranderlijke x. Dit lijkt me wat jij zoekt.

Verder heeft Safe wel een punt: je haakjes kloppen niet.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 65

Re: Formule invoer in maple

hoi,

mijn haakjes kloppen idd niet, laatste haakje is er teveel aan.

Dit is eigenlijk een formule dat ik hiernet heb opgesteld. Hieruit kan ik weten of twee lichamen, die zich achter elkaar met spatie x bevinden die zich volgens een cirkelvormige beweging met midden straal r verplaatsen. elkaar zullen raken.

l en b zijn lengte en breedte van het lichaam.

Weet iemand mij het juiste commando te geven aub. solve is idd juist maar vraag mij nu af hoe je tan^-1 in maple schrijft.

arctan?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Formule invoer in maple

Dan hangt het ervan af wat je bedoelt met tan-1. Als je de inverse functie van tan bedoelt, klopt arctan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 65

Re: Formule invoer in maple

ik bedoel gewoon: alfa= tan^-1.tan(alfa) zodat ik alfa bekom

het is mij intussen gelukt gelukt : x=-(1/180)*b*l*arctan*Pi/(-2*r+b)

Misschien weet je ook hoe ik ik die variabelen een waarde kan geven.

solve(f(x, b = 180, r = 570, l = 360), x) iets in deze aard maar dit werkt dus niet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Formule invoer in maple

Het subs-commando heb je daarvoor nodig. Bijv subs(x=a,y=b,f(x,y,z)) vervangt x door a en y door b.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 65

Re: Formule invoer in maple

Ik heb bij bepaalde waarden van l, b en r deze uitkomst:

(1/3)*sqrt(397)*Pi*arctan(9/170)

ik bekom 1,103 maar die uitkomst is in radialen.

Ik zou dat graag in graden omzetten.

weet iemand ook het commando om een vgl te herleiden naar 2 onbekenden.

bvb: a +5x +c+ 6d = 0 herleiden naar c en d.

c+d= (-a-5x)/6

Met solve lukte het niet en wat die omzetting betreft vond ik niets ni de help functie ;)

graag hulp van iemand en alvast bedankt aan de moderator die mij al zo ver heeft gebracht

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Formule invoer in maple

denToffen schreef:ik bekom 1,103 maar die uitkomst is in radialen.

Ik zou dat graag in graden omzetten.
Simpel: convert(a, degrees) zet a om in graden. Zo ook zet convert(a degrees, radians) a om in radialen.
weet iemand ook het commando om een vgl te herleiden naar 2 onbekenden.

bvb: a +5x +c+ 6d = 0 herleiden naar c en d.

c+d= (-a-5x)/6
Ik betwijfel dat dit gaat. Daarenboven is dit fout bij jou. Er staat namelijk niet hetzelfde in de eerste en tweede vergelijking. Zie je je fout?
graag hulp van iemand en alvast bedankt aan de moderator die mij al zo ver heeft gebracht
Graag gedaan. Maar ik zou er toch even op willen wijzen dat je hier een paar zaken hebt gevraagd die je zelf had kunnen vinden denk ik ;) . Niet via de help van Maple misschien, maar zeker via Google... Niet dat dat erg is, maar goed kunnen zoeken op internet is wel nuttig.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 65

Re: Formule invoer in maple

ja je hebt gelijk.het mag geen gewoonte worden..

mijn vgl is idd fout maar was slechts bedoeld als voorbeeld.

In elk geval dikke merci. veel tijd bespaard hierdoor

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Formule invoer in maple

Geen probleem en graag gedaan ;) . Veel succes nog!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer