Springen naar inhoud

Opwarmen & energieverlies

• Log in om te kunnen reageren

Noyayo

Noyayo

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2011 - 15:36

Beste thermodynamica-experts,

Ik ben momenteel bezig met een kostprijsanalyse bij een opslagterminal voor olieŽn in de Botlek, Rotterdam. Momenteel verdiep ik mij in de kostprijs van het opwarmen van tanks en de kosten van het warmhouden van de betreffende tanks.

Er staan verschillende soorten tanks op onze terminal. De inhoud varieert van 70 cbm tot 1.800 cbm, sommige tanks zijn geÔsoleerd, anderen niet. Enkele tanks zijn van roestvrij staal. Midden op het terrein staat een stoomketel waarvan het rendement bekend is. Deze stoom wordt gebruikt om de diverse tanks op te warmen.

Om de energie te berekenen die nodig is voor het opwarmen van de tanks maak ik gebruik van de formule Q = m * c * dT. Er wordt in deze formule echter geen rekening gehouden met de viscositeit van het product en de buitentemperatuur.

Iets waar ik totaal niet uitkom zijn de warmhoudkosten, of anders gezegd; het energieverlies. Van een TU-student heb ik al begrepen dat ik dan naar convectie- en conductieformules moet gaan kijken en dit op het niveau van een master-student van de TU gaat komen. Dit gaat hem voor mij als student van de economische universiteit Erasmus niet worden.

Is er wellicht iemand actief op dit forum die mij op enige manier verder kan helpen? Voldoet de formule voor het opwarmen, wetende dat ik berekeningen dien te maken die ongeveer in de buurt van de realiteit liggen? De operationeel manager van onze terminal gaf aan de aanname te doen dat geÔsoleerde tanks ongeveer ťťn graad per dag dalen, voor niet geÔsoleerde tanks zou dit vier graden zijn. Hier wordt dan echter ook geen rekening gehouden met buitentemperatuur, hoeveelheid olie aanwezig in de tank (m), soortelijk gewicht ©, e.d.

Morgen ben ik weer aanwezig en kan ik eventuele onduidelijkheden toelichten en/of vragen beantwoorden. Ik verwacht niet dat dit forum een of andere wonderformule gaat opleveren waardoor mijn vraag direct is beantwoord. Elke tip en/of opmerkingen is dan ook van harte welkom!

Bij voorbaat bedankt voor het meedenken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 juli 2011 - 20:34

Om de energie te berekenen die nodig is voor het opwarmen van de tanks maak ik gebruik van de formule Q = m * c * dT. Er wordt in deze formule echter geen rekening gehouden met de viscositeit van het product en de buitentemperatuur.

Die formule is correct om te berekenen hoeveel warmte nodig is om de inhoud van een tank op te warmen met dT graden. Ook geeft deze formule hoeveel warmte verloren gegaan is als de tank afgekoeld is met dT graden.

Probleem is natuurlijk om die dT te bepalen, daar heb je inderdaad de viscositeit, het temperatuursverschil tussen tankinhoud en buitenlucht, en nog wat andere zaken nodig. Of je gebruikt de natte vinger van iemand anders:

De operationeel manager van onze terminal gaf aan de aanname te doen dat geÔsoleerde tanks ongeveer ťťn graad per dag dalen, voor niet geÔsoleerde tanks zou dit vier graden zijn.

Hier wordt dan echter ook geen rekening gehouden met buitentemperatuur, hoeveelheid olie aanwezig in de tank (m), soortelijk gewicht ©, e.d.

Dat is zo, maar als je echt zelf uit wil rekenen hoeveel een tank per dag afkoelt vergt dat, vooral bij ongeÔsoleerde tanks, inderdaad pittig rekenwerk.

Is dit een stage-opdracht? Zo ja, wat is dan precies de taakomschrijving?
Lopen daar op die fabriek geen chemisch technologen rond die verstand hebben van warmteoverdracht?
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures