Boeken gezocht

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 181

Boeken gezocht

Ik heb op de site van de universiteit van Leuven een lijst gevonden met alle vakken die verplicht zijn, alle vakken waaruit je kan kiezen, en hoeveel vakken je van elke groep vakken moet kiezen. Ik kan zo dus een lijst samenstellen van de vakken die ik wil. Maar wat ik me afvroeg is het volgende: Is hier misschien ergens een student die net zijn eerste jaar fysica en sterrenkunde aan de universiteit van Leuven, of een richting die voor fysica samenzit met fysica en sterrenkunde, met succes heeft afgerond, en die mij alle papieren, cursussen, boeken en alle andere benodigdheden (ja ook de werkbladen, waarop dingen geschreven moesten worden, gewoon echt alles wat jij nodig hebt gehad voor de vakken die onderwerpen behandelden die delen zijn van de fysica), voor alle vakken wat betreft de fysica, mij kan geven/lenen/verkopen/...

Ik wil liefst natuurlijk niet teveel betalen, maar wat moet, dat moet. Even voor de duidelijkheid een korte schets van mezelf:

Ik ben een vijftienjarige jongen die net zijn vierde middelbaar heeft afgemaakt, maar overenthousiast is, en supergeinteresseerd in de fysica. Daarom wil ik aan de boeken van de universiteit (van Leuven, waar ik later wil studeren, binnen 2 jaar) geraken, zodat ik er al aan kan beginnen.

Trouwens even een vraagje:

Heeft iemand weet van een soort commissie waarvoor je je examen van de universiteit kan afleggen, zonder eigenlijk op dat moment op die universiteit te studeren? Aangezien ik nog in het middelbaar zit (nog 2 jaar:s) en ik graag al aan de leerstof fysica van de universiteit wil beginnen, zou het misschien handig zijn om, wanneer ik met de leerstof fysica van het eerste klaar ben, ik die nog eens kan doorworstelen, enkele keren (:s), om dan de examens af te leggen voor een dergelijke commissie, en de leerstof die ik dan al doorworsteld en geblokt heb, niet opnieuw te moeten leren, twee jaar later. Is dit mogelijk? Bestaat een dergelijke commissie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Boeken gezocht

Als je toch zo graag naar de universiteit wilt, waarom doe je dan geen middenjury? ...

Berichten: 181

Re: Boeken gezocht

Als je toch zo graag naar de universiteit wilt, waarom doe je dan geen middenjury? ...


Middenjury? Toch niet mijn volgende twee jaar middelbaar in één jaar doen hè? Dat doe ik sowieso niet. Maar als het dat niet is, wat is het dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Boeken gezocht

Middenjury? Toch niet mijn volgende twee jaar middelbaar in één jaar doen hè? Dat doe ik sowieso niet. Maar als het dat niet is, wat is het dan?


Dat is inderdaad wat ik bedoel. Middenjury lijkt zwaar, maar dan ben je veel thuis om te studeren e.d en misschien heb (omdat je niet heel de dag op school moet zitten) dan nog meer tijd om je met fysica bezig te houden aangezien je grote interesse ;) .

Berichten: 181

Re: Boeken gezocht

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Middenjury lijkt zwaar, maar dan ben je veel thuis om te studeren e.d en misschien heb (omdat je niet heel de dag op school moet zitten) dan nog meer tijd om je met fysica bezig te houden aangezien je grote interesse ;) .
Ik ga absoluut geen middenjury doen. Ik zit al een jaar voorop, en dat merk je duidelijk tegenover de andere studenten, laat staan twee jaar voorop ziten. Ook lijkt het me niet leuk een heel jaar niet naar school te gaan, aangezien je geen contact meer hebt met leeftijdsgenoten. Het is ook zo dat ik goed ben in wis- en natuurkunde, maar voor de rest ben ik niet "beter" dan de anderen, en dus wordt het niet makkelijk. Het is ook gewoon raar, en nee, ik wil het gewoon niet.

Maar deze topic gaat over boeken. Ik krijg echter mijn boeken van mijn neef heeft hij gezegd (burgerlijk ingenieur (zit bij vakken in verband met fysica samen met "fysica en sterrenkunde") eerste jaar univ aan de VUB). Hij geeft al zijn boeken in verband met fysica aan mij.

Probleem is dus opgelost, en ik wil geen middenjury, dus topic is afgelopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Boeken gezocht

Nick wildeni wete schreef:Ik ga absoluut geen middenjury doen. Ik zit al een jaar voorop, en dat merk je duidelijk tegenover de andere studenten, laat staan twee jaar voorop ziten. Ook lijkt het me niet leuk een heel jaar niet naar school te gaan, aangezien je geen contact meer hebt met leeftijdsgenoten. Het is ook zo dat ik goed ben in wis- en natuurkunde, maar voor de rest ben ik niet "beter" dan de anderen, en dus wordt het niet makkelijk. Het is ook gewoon raar, en nee, ik wil het gewoon niet.

Maar deze topic gaat over boeken. Ik krijg echter mijn boeken van mijn neef heeft hij gezegd (burgerlijk ingenieur (zit bij vakken in verband met fysica samen met "fysica en sterrenkunde") eerste jaar univ aan de VUB). Hij geeft al zijn boeken in verband met fysica aan mij.

Probleem is dus opgelost, en ik wil geen middenjury, dus topic is afgelopen.
Je hebt gelijk, het gaat over boeken fysica, maar ik wilde het gewoon even kwijt en het was maar een voorstel. Echter ben ik ook van mening dat het beter is het middelbaar uit te doen in zes jaar, maar gezien je interesse voor fysica dacht ik dat het je misschien zou interesseren ;) .

Betekent dat als je al fysica op universitair niveau wilt volgen, je de fysica van 5de en 6de jaar (elektriciteit, magnetisme, kernfysica, dynamica, kinematica, trillingen en golven, ...) al allemaal hebt bestudeerd? ...

Berichten: 181

Re: Boeken gezocht

Siron schreef:Je hebt gelijk, het gaat over boeken fysica, maar ik wilde het gewoon even kwijt en het was maar een voorstel. Echter ben ik ook van mening dat het beter is het middelbaar uit te doen in zes jaar, maar gezien je interesse voor fysica dacht ik dat het je misschien zou interesseren ;) .

Betekent dat als je al fysica op universitair niveau wilt volgen, je de fysica van 5de en 6de jaar (elektriciteit, magnetisme, kernfysica, dynamica, kinematica, trillingen en golven, ...) al allemaal hebt bestudeerd? ...
Een deel van de leerstof komt naar het schijnt terug in de fysica op universitair niveau, en wat op dat niveau niet terugkomt, heb je naar het schijnt niet nodig. Je hoeft de fysica vijfde en zesde middelbaar dus niet te bestuderen voor de fysica op universitair niveau, maar wel wat wiskunde (calculus, vectoren,...). Dat zal ik dan ook doen wanneer ik tegen problemen aanloop die komen door een tekort in mijn wiskunde.

Sorry dat ik zo kortaf reageerde, maar je bent zo ongeveer de honderdste die dat aan mij voorstelt, en ik wil het gewoon echt niet, dus vandaar de reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Boeken gezocht

In de richting industrieel ingenieur worden de boeken Natuurkunde Deel 1 en Deel 2 , geschreven door Douglas C. Giancoli gebruikt in het opleidingsonderdeel Fysica.

Dit zijn tevens goede boeken die je kan gebruiken als zelfstudie omdat er aan het einde van elk hoofdstuk een hele reeks oefeningen staan.

Voor zo'n boeken te begrijpen zul je al heel wat wiskunde moeten zelf bij studeren, zoals bv. integralen, afgeleiden, lineaire differentiaal vergelijkingen oplossen,...

Na zo'n boeken te bestuderen kun je nog altijd jezelf meer verdiepen over de dingen waar je meer over wilt te weten komen.

En als je je enthousiasme helemaal niet meer de baas kunt dan je altijd nog online op het internet leren. nl. via de Open Course Ware van het MIT.

http://ocw.mit.edu/courses/physics/

Daar kun je via opgenomen filmpjes de lessen fysica in het departement fysica van het MIT zelf bekijken. De lessen worden namelijk gegeven door één van de beste docenten aller tijden Prof. Walter Lewin.

Veel Succes!

Reageer