Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

2SO2 + O2 ;) 2SO3 +Q

Als de zuurstofconcentratie toeneemt vergroot de kans dat O2 botst met SO2 ter vorming van SO3.

Hierdoor stijgt de concentratie SO3 en daalt de concentratie O2. De reactie verschuift naar rechts zodat de concentratieverandering aan O2 wordt tegengewerkt.

Dit begrijp ik wel maar nu ik verder zit in mijn cursus kom ik dit tegen.

Bij de pH-meting m.b.v. indicator (lakmoes) wordt er een base bijgevoegd. Hoe reageert de ligging van het evenwicht?

HL :P H+ + L- (1)

H2O ;) H+ + OH- (2)

Hierdoor zal de OH- concentratie in de oplossing toenemen: dit heeft geen invloed op de ligging van het evenwicht van (1) HOEZO NIET?

enkel op dat van (2). Hier verplaatst zich het evenwicht naar links .

Voor ieder OH- dat verdwijnt , moet er ook een H+ verdwijnen .Wat dus leidt tot een daling van H+, wat op zijn beurt resulteert in een verschuiving vh evenwicht in (1) naar rechts.

Als je nu kijkt naar het allereerste voorbeeld zeggen ze toch dat als O2 toeneemt de kans vergroot dat O2 botst met SO2 ter vorming van SO3. concentratie SO3 stijgt en concentratie O2 daalt. Dan zou de concentratie van SO2 mee moeten dalen? WAnt ze zeggen toch dat voor iedere OH- die verdwijnt er ook een H+ moet verdwijnen.

Hier kan ik niet meer goed aan uit.

Mvg

Berichten: 226

Re: Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

Hopelijk gaat dit duidelijker zijn.

Zo zal het 2SO2 + O2 <-> 2SO3 +Q

Als de zuurstofconcentratie toeneemt vergroot de kans dat O2 botst met SO2 ter vorming van SO3.

Hierdoor stijgt de concentratie SO3 en daalt de concentratie O2. De reactie verschuift naar rechts zodat de concentratieverandering aan O2 wordt tegengewerkt.

Dit begrijp ik wel maar nu ik verder zit in mijn cursus kom ik dit tegen.

Bij de pH-meting m.b.v. indicator (lakmoes) wordt er een base bijgevoegd. Hoe reageert de ligging van het evenwicht?

HL <-> H+ + L- (1)

H2O <-> H+ + OH- (2)

Hierdoor zal de OH- concentratie in de oplossing toenemen: dit heeft geen invloed op de ligging van het evenwicht van (1) HOEZO NIET?

enkel op dat van (2). Hier verplaatst zich het evenwicht naar links .

Voor ieder OH- dat verdwijnt , moet er ook een H+ verdwijnen .Wat dus leidt tot een daling van H+, wat op zijn beurt resulteert in een verschuiving vh evenwicht in (1) naar rechts.

Als je nu kijkt naar het allereerste voorbeeld zeggen ze toch dat als O2 toeneemt de kans vergroot dat O2 botst met SO2 ter vorming van SO3. concentratie SO3 stijgt en concentratie O2 daalt. Dan zou de concentratie van SO2 mee moeten dalen? WAnt ze zeggen toch dat voor iedere OH- die verdwijnt er ook een H+ moet verdwijnen.

Hier kan ik niet meer goed aan uit.

Mvg

Wat doe ik toch verkeer dat die sub en super-scripts niet werken? Ik heb het al meerdere malen ingevoegd maar ik krijg nog de verkeerde opmaak?

groeten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

  1. selecteer cijfer of letter die je in bijvoorbeeld subscript wil plaatsen, bijvoorbeeld de 2 in H2O
  2. klik de aA knop en kies subscript.
  3. als het goed is zie je in je berichtvenster nu H[ sub ]2[ /sub ]O (maar dan zonder die spaties in de tags)
en dat geeft na plaatsing H2O
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 226

Re: Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

NOGMAALS ERG DANK VOOR ALLE HULP!!

En hopelijk nu goed ;)

2SO2 + O2 <-> 2SO3 +Q

Als de zuurstofconcentratie toeneemt vergroot de kans dat O2 botst met SO2 ter vorming van SO3.

Hierdoor stijgt de concentratie SO3 en daalt de concentratie O2. De reactie verschuift naar rechts zodat de concentratieverandering aan O2wordt tegengewerkt.

Dit begrijp ik wel maar nu ik verder zit in mijn cursus kom ik dit tegen.

Bij de pH-meting m.b.v. indicator (lakmoes) wordt er een base bijgevoegd. Hoe reageert de ligging van het evenwicht?

HL <-> H+ + L- (1)

H2O <-> H+ + OH- (2)

Hierdoor zal de OH- concentratie in de oplossing toenemen: dit heeft geen invloed op de ligging van het evenwicht van (1) HOEZO NIET?

enkel op dat van (2). Hier verplaatst zich het evenwicht naar links .

Voor ieder OH- dat verdwijnt , moet er ook een H+ verdwijnen .Wat dus leidt tot een daling van H+, wat op zijn beurt resulteert in een verschuiving vh evenwicht in (1) naar rechts.

Als je nu kijkt naar het allereerste voorbeeld zeggen ze toch dat als O2 toeneemt de kans vergroot dat O2botst met SO2 ter vorming van SO3. concentratie SO3 stijgt en concentratie O2 daalt. Dan zou de concentratie van SO2 mee moeten dalen? WAnt ze zeggen toch dat voor iedere OH-die verdwijnt er ook een H+ moet verdwijnen.

Hier kan ik niet meer goed aan uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

nog een tip:

dit soort dingen

Code: Selecteer alles

2SO[sub]2[/sub] + O[sub]2[/sub] <-> 2SO[sub]3[/sub] +Q
kan handiger.

Zie hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=128114

zo'n regel komt er dan in je typewerk zó uit te zien:

Code: Selecteer alles

[chem]2SO2 + O2 <-> 2SO3 +Q[/chem]
En voor de lezer zó:

2SO2 + O2 Afbeelding 2SO3 +Q
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

katje schreef:Bij de pH-meting m.b.v. indicator (lakmoes) wordt er een base bijgevoegd. Hoe reageert de ligging van het evenwicht?

HL <-> H+ + L- (1)

H2O <-> H+ + OH- (2)
Wordt hier met de "L" heel dat lakmoescomplex bedoeld? En het lijkt wel of hier gesteld wordt dat het gebruik van lakmoes als indicator de ligging van een zuur-base-evenwicht zou beïnvloeden. Dat lijkt me mierenneuken.

Is dit (en het volgende stuk) de letterlijke tekst van de cursus?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 226

Re: Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

Ik heb de tekst gewoon letterlijk gekopieerd uit mijn cursus .

Over de werking van indicators vind ik niet veel terug op het net.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

Volgens mij klopt er iets niet, is het heel warrig geschreven of mis ik iets, want anders acht ik me toch in staat zo'n stukje tekst te begrijpen ook al had ik er eerder nooit van gehoord. Ik kan dat hele verhaal ook niet volgen, dus dat wordt wachten op iemand met meer verstand van zaken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 226

Re: Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

Ik heb het zeker niet verzonnen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Evenwichtsreactie : invloed van een concentratieverandering

Ik denk toch de bomen door het bos te zien,
katje schreef:2SO2 + O2 <-> 2SO3 +Q

Als de zuurstofconcentratie toeneemt vergroot de kans dat O2 botst met SO2 ter vorming van SO3.

Hierdoor stijgt de concentratie SO3 en daalt de concentratie O2. De reactie verschuift naar rechts zodat de concentratieverandering aan O2wordt tegengewerkt.
Als je nu kijkt naar het allereerste voorbeeld zeggen ze toch dat als O2 toeneemt de kans vergroot dat O2botst met SO2 ter vorming van SO3. concentratie SO3 stijgt en concentratie O2 daalt. Dan zou de concentratie van SO2 mee moeten dalen?
Dit klopt, het evenwicht zal naar rechts bewegen doordat het de concentratieverandering van O2 wil tegenwerken. Het blijft echter zo dat voor iedere molecule O2 twee moleculen SO2 nodig zijn, bijgevolg zal de concentratie aan zwaveldioxide dalen. Hetzelfde geldt voor de reactiewarmte (Q) deze zal (doordat het evenwicht naar rechts verschuift) stijgen.
katje schreef:Bij de pH-meting m.b.v. indicator (lakmoes) wordt er een base bijgevoegd. Hoe reageert de ligging van het evenwicht?

HL <-> H+ + L- (1)

H2O <-> H+ + OH- (2)

Hierdoor zal de OH- concentratie in de oplossing toenemen: dit heeft geen invloed op de ligging van het evenwicht van (1) HOEZO NIET?

enkel op dat van (2). Hier verplaatst zich het evenwicht naar links .

Voor ieder OH- dat verdwijnt , moet er ook een H+ verdwijnen .Wat dus leidt tot een daling van H+, wat op zijn beurt resulteert in een verschuiving vh evenwicht in (1) naar rechts.
Over het eerste valt te discussiëren, maar volgens mij ligt het als volgt.

We gaan ervan uit dat de indicator lakmoes zich in een zure oplossing bevindt, er wordt namelijk achteraf base aan toegevoegd. Een indicator is een zwak organisch zuur waarvan de zure vorm en dus de geprotoneerde vorm (HL) een andere kleur heeft dan de geconjugeerde basische vorm (L-). Omdat zo'n indicator nu net een zwak zuur is kan je volgende vergelijking opschrijven in een waterige oplossing:
HL(aq) Afbeelding H+(aq) + L-(aq)
Bijgevolg zal de ligging van het evenwicht (en dus de uiteindelijke kleur) bepaald worden door de pH.

Er nog steeds van uitgaande dat we ons in een zuur midden bevinden zal het evenwicht in bovenstaande vergelijking helemaal naar links liggen. De aanwezige hoeveelheid L- is verwaarloosbaar klein.

Wanneer we nu OH- ionen aan de oplossing toevoegen zullen deze onmiddellijk reageren met de protonen uit de eigendissociatie van water (H2O Afbeelding H+ + OH-). Door de plotse overmaat aan hydroxide-ionen wordt het evenwicht naar links gedreven, zoals je zelf al aangaf worden hierbij de protonen in de oplossing verbruikt.

De conclusie uit dit alles is dat de concentratie aan protonen in de oplossing zal dalen.

Als we nu even terug naar de evenwichtsreactie van de indicator kijken en veronderstellen dat protonenconcentratie daalt dan zal het evenwicht naar rechts getrokken worden. Op die manier daalt de concentratie aan HL en stijgt de concentratie aan L-. Dit zorgt voor een kleuromslag van rood (HL) naar blauw (L-).

Het toevoegen van de hydroxide-ionen heeft dus geen directe invloed op de ligging van het evenwicht in de zuur-base reactie van de indicator.

Noot: Over deze laatste regel valt te discussiëren; het is immers zo dat een evenwicht nooit volledig aan één kant kan liggen, hiermee doel ik op de hydrolysereactie van de lakmoes indicator in water (HL Afbeelding H+ + L-). In praktijk is er altijd, een weliswaar zéér kleine hoeveelheid, aan H+ en L- in oplossing aanwezig, de toegevoegde hydroxide-ionen afkomstig van de base kunnen dus wel degelijk met die protonen reageren. Omdat het om zo'n kleine hoeveelheden gaat mag je die in 99% van de gevallen verwaarlozen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer