Sterkte van bouten ifv voorspankracht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Sterkte van bouten ifv voorspankracht

een bout van 8.8 heeft een vloeigrens van 640 N/mm².

en kan hierdoor dus een bepaalde kracht opvangen.

nu was mijn vraag: als deze met de juiste voorspanning wordt aangedraaid. kan deze 640 N:mm² aan.

maar als deze nu met een te grote voorspanning wordt aangedraaid. kan deze dan minder spanning of kracht aan als belasting alvorens deze bezwijkt?

Berichten: 65

Re: Sterkte van bouten ifv voorspankracht

volgens mij zal de bout rapper breken. door te hard te draaien kan de torsiekracht ervoor zorgen dat uw bout verzwakt en dit vooral op de plaats waar uw kop bevindt. ( wringing-> plaatselijke doorsnede wordt kleiner) maar dan mag je natuurlijk wel al hard draaien ;)

je mag vooral niet te hard draaien zodat je de bouten erna gemakkelijk kan losdraaien. Of bij getapte gaten: uw draad aan de kop stopt en als je blijft draaien forceerd ge dus en maakt ge de draad van uw getapt gat stuk.

Berichten: 102

Re: Sterkte van bouten ifv voorspankracht

Wrs. zal bij opvoeren van de voorspanning er eerst een afname van de boutdiameter plaats vinden met daarbij een verhoogde spanning in de bout.

Binnen ook een kort ogenblik zal bij het voortzetten van de voorspanning de bout verder worden uitgerekt en ingesnoerd en de spanning theoretisch tot oneindig oplopen in minimale tijd.

Bij een trekproef maakte ik in mijn opleiding een spanningslijn,waarbij ik rekening hield met de afname van de diameter.

Werd toen niet goedgekeurd.

Bij de huidige voorschriften gaat men uit van gelijkblijvende diameter;een bijgaande uitleg in de huidige voorschriften NEN 6770-art.10 beschrijft wel de diameter-afname.Je komt hier op het gebied van de plasticiteitsleer en vloeitraject met begrenzing.

Berichten: 102

Re: Sterkte van bouten ifv voorspankracht

Nmm. zal de moerverbinding door het grote vermogen van afschuifkracht een boutbreuk overleven!

Reageer