Springen naar inhoud

Warmteaccumulatie beton

• Log in om te kunnen reageren

vluggejapie

vluggejapie

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2011 - 18:01

Hey,

Voor een schoolopdracht wil ik de warmteoverdracht door middel van convectie berekenen. De volgende situatie doet zich voor:

Een ruimte van 1m x 1m is gevuld met lucht, waarbij de lucht ververst wordt met een snelheid van 0,11 m3/sec.
Aan de onderzijde van deze ruimte bevindt zich een plaat beton (voor thermische massa) met een afmeting van 1mx1mx0,2m.

De lucht in de ruimte heeft een variabele temperatuur met een bereik van 0 - 30 graden (door opwarming van de zon).

Ik wil berekenen hoeveel energie het beton (als thermische massa) kan opnemen bij een bepaalde luchttemperatuur en hoeveel deze weer kan afstaan als de luchttemperatuur lager is dan de temperatuur van het beton.

Zover ik weet kan je de warmteoverdracht berekenen middels de formule:

Q = h * A (Tlucht - Tbeton)

Waarbij h de warmteoverdrachtcoefficient is, A de oppervlakte van het beton en Tlucht en Tbeton respectievelijk de temperatuur van de lucht en van het beton.

Stel dat de luchttemperatuur stijgt gedurende een dag door opwarming van de zon. Dit heeft uiteraard invloed op de luchttemperatuur en dus ook op de temperatuur van het beton.

Kan iemand mij in de goede richting duwen om te berekenen hoe het verloop gedurende een dag zal zijn ten aanzien van de opname en afgifte van warmte door het beton?

Bij voorbaat dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juli 2011 - 18:11

Je zult moeten beginnen met berekenen wat de waarde van h is.

Aangezien dit een schoolopdracht is zou ik verwachten dat daarvoor formules in je cursusboek staan.

Eventueel kun je volkomen legaal en gratis een boek over warmteoverdracht (heat transfer) downloaden op bookboon.com

Lees vooral hoofdstuk 3 en dan kom je vanzelf bij formule (3.32)
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures