Springen naar inhoud

Waarom worden ionen zo omschreven

• Log in om te kunnen reageren

Jemini

Jemini

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2011 - 17:15

Hey allemaal.

Ik heb volgend jaar scheikunde apart, eindelijk ;) .
Maar ik ben dus al een klein beetje dingen aan het opzoeken.
Nu is mijn vraag, waarom worden ionen omschreven als atomen met 1 elektron teveel of te weinig?
Ik vind het nogal raar omdat 1 elektron te weinig hetzelfde is als 1 proton teveel.
En een atoom is volgensmij niet standaard negatief geladen, dus de benaming klinkt vreemd voor mij.
mvg Liam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2011 - 17:55

waarom worden ionen omschreven als atomen met 1 elektron teveel of te weinig?
Ik vind het nogal raar omdat 1 elektron te weinig hetzelfde is als 1 proton teveel.

nou, een atoom met een proton meer of minder is een andere atoomsoort. Het is een kwestie van namen:

• neutron(en) meer of minder dan "gewoon": een andere isotoop van hetzelfde atoom. Gedraagt zich chemisch gelijk, maar heeft wel wat minder massa. 14C, gebruikt voor koolstofdatering van oude voorwerpen, is een koolstofatoom met twee neutronen teveel in de kern.
  • elektron(en) meer of minder dan "gewoon": ion. In keukenzout vind je bijvoorbeeld Na+ en Cl-, ionen van natrium en chloor
  • proton(en) meer of minder dan gewoon: tja, dan wordt het ineens een heel ander atoom, een C atoom met een extra proton zou een N-atoom zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jemini

Jemini

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2011 - 19:39

nou, een atoom met een proton meer of minder is een andere atoomsoort. Het is een kwestie van namen:

neutron(en) meer of minder dan "gewoon": een andere isotoop van hetzelfde atoom. Gedraagt zich chemisch gelijk, maar heeft wel wat minder massa. 14C, gebruikt voor koolstofdatering van oude voorwerpen, is een koolstofatoom met twee neutronen teveel in de kern.
elektron(en) meer of minder dan "gewoon": ion. In keukenzout vind je bijvoorbeeld Na+ en Cl-, ionen van natrium en chloor
proton(en) meer of minder dan gewoon: tja, dan wordt het ineens een heel ander atoom, een C atoom met een extra proton zou een N-atoom zijn.

Bedoel je met C-atoom ook echt koolstof en met N-atoom nitrogeen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2011 - 20:15

Ja. Het enige bepalende verschil tussen twee atomen is in principe slechts het aantal protonen in de kern. Tref je bijvoorbeeld een atoomkern aan met 92 protonen dan is dat altijd uranium.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jemini

Jemini

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2011 - 22:48

Ja. Het enige bepalende verschil tussen twee atomen is in principe slechts het aantal protonen in de kern. Tref je bijvoorbeeld een atoomkern aan met 92 protonen dan is dat altijd uranium.

Ik weet inmiddels al meer ervan.
Een ion wordt zo omschreven omdat er nooit een proton wordt afgegeven maar altijd een elektron.
Bij zouten heeft de kern geen atomen maar ionen, bijvoorbeeld na+1cl-1.
Een zout is de enige stof dat een ion kan zijn, waarvan er een bepaald aantal stoffen waaronder chloor altijd negatief geladen wilt zijn.
Een ion is iets anders dan een lading omdat het voorwerp zelf neutraal is maar de 2 bestandsdelen zijn anders geladen.
Een geladen stof is dat er meer protonen of meer elektronen aanwezig zijn in de stof.
Nou heb ik nog een ander vraagje.
Is het nou alleen de kern die de eigenschappen bepaald of beide de kern en de eerste schil?

Veranderd door Jemini, 18 juli 2011 - 22:48

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juli 2011 - 18:07

In je redenering zitten enkele misverstanden...

Een ion is een atoom of meerdere atomen die elektrisch geladen zijn door een gebrek aan, of overschot van, een of meer elektronen.

Een zout is een chemische verbinding bestaande uit positieve ionen (kationen) en negatieve ionen (anionen), die door de elektrostatische aantrekkingskrachten met elkaar zijn verbonden.

Laten we beginnen bij het natriumatoom, dit heeft 11 protonen, 12 neutronen en 11 elektronen. In vele gevallen is het voor het natriumatoom gunstiger om ťťn van zijn elektronen te laten schieten, op die manier ontstaat een natriumkern die 11 protonen bevat met daarom heen 10 elektronen. Door het verdwijnen van ťťn elektron wordt het natriumatoom positief geladen (het heeft immers meer protonen dan elektronen), men spreekt van het natrium(plus)-ion (Na+).

Op dezelfde manier kan een chlooratoom wat normaal 17 protonen en 17 elektronen bevat ťťn elektron opnemen, hierdoor ontstaat een negatief chloorion met 17 protonen en 18 elektronen.

Verder weet je uit de lessen fysica dat positieve en negatieve ladingen elkaar aantrekken en dat gelijksoortige elkaar afstoten. Hieruit mag je concluderen dat het positieve natiumion het negatieve chloorion zal aantrekken waarbij ze samen aanleiding geven tot het zout natriumchloride (NaCl). Omdat natriumchloride bestaat uit geladen ionen spreken we van een in de scheikunde van een zout.

Is het nou alleen de kern die de eigenschappen bepaald of beide de kern en de eerste schil?

De eigenschappen van een chemische stof worden voornamelijk bepaald door de elektronen die zich in de buitenste schil bevinden. Deze elektronen worden ook wel de valentie-elektronen genoemd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures