Springen naar inhoud

'menselijk ras'

• Log in om te kunnen reageren

datenshi

datenshi

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2011 - 23:16

heeft de term 'menselijk ras' als definitie 'alle menselijke organismen' of 'een groep van mensen die qua uiterlijke en genetische kenmerken op elkaar lijken'? Zelf den ik namelijk de tweede, maar iemand anders zei dat het de eeste definitie is.

Ik leerde altijd dat omdat er binnen de homo sapiens veel verschillende populaties met grote verschillen in uiterlijke en genetische kenmerken zijn, je aziatisch, afrikaans, blank, etc samenvat als menselijke rassen.

Wikipedia staat hier in aan mijn kant las ik, maar ik weet niet of die definitie hedendaags anders is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juli 2011 - 01:47

'Ras' is geen strikt biologische term en komt in taxonomische indelingen dan ook niet voor. Men kan spreken over een soort en eventueel sub-soorten.

Verder weet ik niet wie je heeft geleerd dat er binnen de menselijke populatie veel grote verschillen bestaan, dit is namelijk onjuist. De waargenomen verschillen zijn veel groter dan bij andere soorten, dat klopt. Dit komt echter doordat we veel beter in staat zijn om onderscheidt te maken tussen verschillende mensen dan tussen bijvoorbeeld twee verschillende huismussen.

De indeling in ras die je aanhaalt komt niet overeen met de genetische variatie die werkelijk wordt waargenomen. Als men kijkt naar de verschillende rassen die je opnoemt dan ziet men meer genetische variatie binnen een ras dan tussen de rassen. Uiterlijke kenmerken zijn slechts een klein gedeelte van de totale genetische informatie.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures