Springen naar inhoud

Geleidbaarheid rvs

• Log in om te kunnen reageren

W.Poppelier

W.Poppelier

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2011 - 15:19

Hallo,

ik heb een koelrol waar vloeistof van -15 graden Celcius door heen gepompt wordt. Deze rol heeft een wanddikte van 11mm rvs, en de functie van deze rol is een massa gekarameliseerde suiker (een constante hoeveelheid van +150 graden Celsius) op een stalen band tot een plaat te drukken. mijn vraag: hoe lang heeft 11mm rvs in de meest ideale situatie nodig van +150 graden Celcius terug te koelen naar -15 graden Celsius. Ik weet dat ik met de "wet van Fourier" een eind zou moeten komen maar kom er zelf niet echt uit.

rvs gegeven: 16-27 W/m.K (de exacte samenstelling van het bovengenoemde rvs kon ik niet meer achterhalen maar wilde van het minst uitgaan)

zou heel fijn zijn als iemand me hiermee opweg zou kunnen helpen,

Met vriendelijke groet,

Wesley Poppelier

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 juli 2011 - 18:43

Ik weet dat ik met de "wet van Fourier" een eind zou moeten komen

Fourier is slechts een klein deel van het verhaal.
De totale warmteoverdrachtscoefficient U wordt ook bepaald door de warmteoverdracht van -15 oC water naar RVS, en vooral van RVS naar de viskeuze karamel. Ik denk dat dat laatste bepalend zal zijn voor de waarde van U.

Zonder tekening (of fotos of filmpje) is het overigens niet erg duidelijk hoe dit apparaat er uit ziet en werkt.

Wat is de diameter en lengte van de rol?
Wat is het contactoppervlak tussen rol en karamel?
Wat is het koud water debiet in de rol?
Wat is het karameldebiet?
Wat is de viscositeit van die karamel bij 150 oC?
Hoe koud is de platgedrukte karamelplaat die de rol verlaat?
Hoe dik is de karamelplaat?
en zo zijn er nog wel meer vragen te bedenken.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat hier nauwkeurig aan te rekenen is zonder specifieke praktijkformules voor dit soort probleem.

Is dit een bestaand systeem? Werkt dat dan niet goed? Of is dit wellicht een stageopdracht?
Hydrogen economy is a Hype.

W.Poppelier

W.Poppelier

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 18:54

Allereerst hartelijk dank voor uw reactie en moeite!

het is een bestaand systeem maar functioneert niet meer naar behoren door invoer verhoging. de vraag is nu, moet er een lagere temperatuur door de rol om dit op te lossen of is een grotere diameter rol (zodat deze wel de benodigde tijd krijgt weer af te koelen) de oplossing. zal morgen wat meer details posten met tekeningen als ondersteuning.
(de meerderheid is voor een lagere temperatuur, maar ik vind dit te kortzichtig en denk zelf aan een grotere rol...maar wil ik wel graag kunnen onderbouwen)

met vriendelijke groet,

wesley poppelier

Veranderd door W.Poppelier, 20 juli 2011 - 18:56

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures