Woordenschat

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 79

Woordenschat

Hoeveel woorden kent een normaal persoon (MBO en ongeveer 30 jaar). Kortom wat is zijn/haar woordenschat?

Ik heb alleen wat informatie kunnen vinden over kinderen tot 6 jaar.

Berichten: 119

Re: Woordenschat

Kijk maar eens op deze site

http://www.taalsite.nl/lexicon/Woordenschat/ Daar staat op dat een volwassen een woordenschat heeft van tusdsen de 50.000-70.000 woorden. Dus dat zijn er aardig wat...

Als je op google in tikt woordenschat volwassene kom je nog meer sites tegen over dit onderwerp.

Kuszz Angel

Berichten: 151

Re: Woordenschat

Hoeveel woorden zijn er eigenlijk?

Re: Woordenschat

Ik geloof meer dan 60 miljoen woorden, precies weet ik het ook niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Woordenschat

Ik geloof meer dan 60 miljoen woorden, precies weet ik het ook niet...
De anderstalige woorden erbij geteld?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 10

Re: Woordenschat

Hoeveel woorden zijn er eigenlijk?
Van Dale telt er 250.000.

Natuurlijk is het aantal woorden afhankelijk van de manier van tellen. Als je vaktermen gaat meerekenen (een fietsemaker heeft voor elke vijs een eigen benaming bijvoorbeeld) en werkwoodsvormen en meervouden etc dan kom je aan 5.000.000 woorden.

De gemiddelde persoon kent 30.000 tot 50.000 woorden. Dus dat is 1 op de 5 woorden die in de Van Dale staan. Je kan dus zelf de test maken :shock: .

Echt geleerde personen kennen tot meer dan 100.000 woorden maar dat is zeer uitzonderlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Woordenschat

Dank je voor de informatie. Sorry voor de late reactie.

Groeten,

Ron

Berichten: 119

Re: Woordenschat

Anonymous schreef:Ik geloof meer dan 60 miljoen woorden, precies weet ik het ook niet...
De anderstalige woorden erbij geteld?
Dat zijn alleen de Nederlandse woorden :wink:

groetjes angel

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: Woordenschat

Woorden worden door middel van het bewustzijn 'getriggered' om uit het geheugen naar voren te komen, althans door woorddenkers, welke het 'beredeneren' hanteren. Een beelddenker hanteert meer de intuïtie dan het beredeneren, althans worden ook woorden hem zeer snel ingegeven. Bij mij gaat dit op een auditieve manier, maar met een beter gebruik van het onderbewustzijn, wat een grote woordenschat oplevert. Ik moet het auditieve omzetten in leestekens, wat mij moeizaam laat lezen en schrijven, maar wel volgens een bepaald perfectionisme (met alle respect voor de echte taalkundigen), vanwege dat me dat ingegeven wordt.

Berichten: 31

Re: Woordenschat

Sylvester schreef:Hoeveel woorden zijn er eigenlijk?
Van Dale telt er 250.000.

De gemiddelde persoon kent 30.000 tot 50.000 woorden. Dus dat is 1 op de 5 woorden die in de Van Dale staan.

Echt geleerde personen kennen tot meer dan 100.000 woorden maar dat is zeer uitzonderlijk.
dus dat betekent dat ik 1 op de 5 woorden uit de Van Dale ken? Lijkt me sterk. Als ik door het woordenboek blader ken ik er toch echt veel meer. Per pagina ken ik er misschien 1 of 2 niet. Zo bijzonder lijkt me dat niet.

Berichten: 30

Re: Woordenschat

Ik geloof meer dan 60 miljoen woorden, precies weet ik het ook niet...
Als je alle mogelijke samenstellingen meetelt, kom je al gauw tot astronomische getallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: Woordenschat

Is het niet zo dat elk mens, afgezien van z'n kunnen, selectief is ten aanzien van z'n woordenschat ? Ik bedoel hiermee, dat iedereen bewust en onbewust bepaalde woorden onthoudt, naar eigen gelang. Een groter bewustzijn (geheugen) brengt dan automatisch een grotere woordenschat.

Reageer