Springen naar inhoud

Cis- transisomerie

• Log in om te kunnen reageren

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 08:09

De voorwaarden voor een cis-transisomerie zijn me wel duidelijk.
Maar nu staat er het vlgnde :

2 C atomen waarin aan elk C atoom H en CH3 gebonden zijn.

Dit zijn 2 verschillende moleculen omdat ze niet kunnen samenvallen.Een rotatie omheen de dubbele binding C=C is onmogelijk. Dit is me niet erg duidelijk.

Je hebt dan ook nog cis-2-buteen en trans-2- buteen. Wat is hier nu juist het verschil tussen?

groeten

Veranderd door katje, 20 juli 2011 - 08:10

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 juli 2011 - 08:46

Een rotatie omheen de dubbele binding C=C is onmogelijk[/b]. Dit is me niet erg duidelijk.

Stel je twee appels voor die je met elkaar verbindt door er ťťn breinaald doorheen te prikken. Elke appel kun je helemaal draaien ten opzichte van de andere, rondom die breinaald.

Stel je nu twee appels voor die je met elkaar verbindt door er twee breinaalden doorheen te prikken, een paar centimeter uit elkaar. Kun je die appels nog vrij draaien ten opzichte van elkaar?

2 C atomen waarin aan elk C atoom H en CH3 gebonden zijn.
..//..

Je hebt dan ook nog cis-2-buteen en trans-2- buteen. Wat is hier nu juist het verschil tussen?

Hoezo "ook nog"? Twee C-atomen met aan elk C-atoom een H en een CH3 lijkt me hetzelfde als buteen?

juist omdat de 2 C's niet kunnen draaien rondom die dubbele binding zullen die methylgroepen zich aan dezelfde kant van die "as" bevinden, of juist schuin tegenover elkaar.

Hier kun je die twee isomeren "ruimtelijk" bekijken, onderaan de pagina. Je kunt ze rondslepen met je muis.
http://www.creative-...geometrical.htm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

katje

katje

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2011 - 06:52

Ik heb het volledig begrepen dat met die appels en de breinaalden!!! ;)

DANK!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures