Springen naar inhoud

Achterhaald of achterhaalt?

• Log in om te kunnen reageren

Marcelsch

Marcelsch

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 10:37

Hallo allemaal, ik heb een ietwat vreemde vraag. Mede omdat ik aan mezelf ben gaan twijfelen. Ik heb in het verleden een scriptie geschreven met de titel: Al is de leugen nog zo snel, het recht achterhaalt hem wel? Nu staat op mijn diploma: Al is de leugen nog zo snel, het recht achterhaald hem wel.

Vraag: wie maakt hier nou de fout? Ik of de Universiteit?

Veranderd door Marcelsch, 20 juli 2011 - 10:39

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 juli 2011 - 10:45

Nou, dit is een koe van een fout van de Universiteit. Weet je zeker dat het niet gaat om een typefout? Je kunt terug gaan en vragen om een correct diploma.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Marcelsch

Marcelsch

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 10:50

Nou, dit is een koe van een fout van de Universiteit. Weet je zeker dat het niet gaat om een typefout? Je kunt terug gaan en vragen om een correct diploma.

Ik heb mijn scriptie nog altijd op mijn computer staan en de titel is precies zoals ik het hierboven geschreven heb. Op mijn diploma staat het echt met een d geschreven. Ik ben blij dat ik niet zelf de fout heb gemaakt, maar hoe is het mogelijk dat nota bene een Universiteit zo'n fout kan maken? Ik vraag me nu ook af of de Universiteit het nou gewoon fout overgenomen heeft of dat ze dachten dat er een spelfout in de oorspronkelijke titel zat. Al met al zeer slordig. Vind je dat ik opnieuw mijn diploma moet aanvragen?

Veranderd door Marcelsch, 20 juli 2011 - 10:50

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juli 2011 - 12:07

Iets kan wel achterhaald zijn. Maar in jouw voorbeeld is het gewoon stam + "t".
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 juli 2011 - 12:11

Onmiddellijk nieuw diploma aanvragen en verwijzen naar de aloude regel die Raspoetin ook al aanhaalt:

tegenwoordige tijd 3e persoon enkelvoud van werkwoorden zonder t = stam + t
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Marcelsch

Marcelsch

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 12:21

Bedankt voor de snelle reacties. De nieuwe aanvraag is inmiddels onderweg.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 juli 2011 - 12:21

Vind je dat ik opnieuw mijn diploma moet aanvragen?

Een diploma is toch geen sms-je? Het is een bewijs van je kunnen, en met zo'n taalfout lijkt het op een bewijs van JOUW onkunde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 12:28

Onmiddellijk nieuw diploma aanvragen en verwijzen naar de aloude regel die Raspoetin ook al aanhaalt:

tegenwoordige tijd 3e persoon enkelvoud van werkwoorden zonder t = stam + t

Behalve bij 'willen' of 'mogen' of 'kunnen' etc. ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Marcelsch

Marcelsch

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 18:17

Een diploma is toch geen sms-je? Het is een bewijs van je kunnen, en met zo'n taalfout lijkt het op een bewijs van JOUW onkunde.

Het ergste is dat ik ook nog aan mezelf begon te twijfelen. Je hebt volkomen gelijk en de nieuwe aanvraag is onderweg. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is overigens een vereiste in de beroepsgroep waarin ik actief wil worden.

Verder overheerst bij mij de verbazing dat zo'n fout bij zo'n onderwijsinstelling gemaakt wordt. Ik snap er nog steeds helemaal niets van.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 juli 2011 - 19:11

Verder overheerst bij mij de verbazing dat zo'n fout bij zo'n onderwijsinstelling gemaakt wordt. Ik snap er nog steeds helemaal niets van.

Dan moet je al geruime tijd je middelbaar onderwijs achter je gelaten hebben, anders zou dit je niet mogen verbazen. Er is een hele grote groep scholieren die een juiste spelling niet interessant vindt, ("de lezer begreipt immers wat r word bedoelt"), zich er dus niet mee bezig houdt, en voor wie het grootste deel van hun dagelijks lees-en schrijfwerk zich afspeelt in sms-taal en op MSN en Facebook, waar het allemaal niet zo nauw komt. Dat versterkt slechts foute woordbeelden, en voilà: onkunde in combinatie met desinteresse groeit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juli 2011 - 11:16

Dan moet je al geruime tijd je middelbaar onderwijs achter je gelaten hebben, anders zou dit je niet mogen verbazen. Er is een hele grote groep scholieren die een juiste spelling niet interessant vindt, ("de lezer begreipt immers wat r word bedoelt"), zich er dus niet mee bezig houdt, en voor wie het grootste deel van hun dagelijks lees-en schrijfwerk zich afspeelt in sms-taal en op MSN en Facebook, waar het allemaal niet zo nauw komt. Dat versterkt slechts foute woordbeelden, en voilà: onkunde in combinatie met desinteresse groeit.

Het greipt (geintje!) om zich heen inderdaad. Zag laatst op een fles C1000 wasmiddel staan: "houd kleuren stralend". Bedoeld was uiteraard niet het bevel om zelf door het gebruik van dit wasmiddel de kleuren van je wasgoed stralend te houden maar de boodschap dat het wasmiddel kleuren stralend houdT. De producenten beloven dat het wasmiddel dat doet. Persoonlijk kan ik me over zoiets ergeren. Juist omdat hier een nuance, als je er niet om maalt dat er sprake zou kunnen zijn van een spelfout, verloren gaat. Die tussen "bevel" en "belofte" in dit geval. En zo gaan er steeds meer nuances verloren, ik vind dat jammer. Taalverarming.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

JulieWL

JulieWL

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2011 - 20:50

De DT-fouten swingen inderdaad de pan uit. Deze week nog in het nieuws: http://www.nieuwsbla...DMF20111022_090
En toch zijn de regels niet zo moeilijk.. Waarom zoveel fouten gemaakt worden, blijft mij nog steeds een groot raadsel!
Cursussen.watchandlearn.be
Cursussen in PDF-formaat voor scholieren en studenten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures