Bocht in transportband
-
- Berichten: 65
Bocht in transportband
ik heb een rechthoekige doos op een kleine transportband dat deels een cirkelvormig traject volgt (1m recht - bocht 90° , weer 1m recht en dan stopt)
volgens steiner geldt: I = 1/12.m.(l²+b²) + m.d²
nu vraag ik mij af hoe ik dat reduceer naar de motor.
De aandrijving bevindt zich namelijk niet waar de rotatieas van de doos de ligt.
Misschien moet ik hier steiner niet gebruiken en is er een andere formule voor mijn probleem
volgens steiner geldt: I = 1/12.m.(l²+b²) + m.d²
nu vraag ik mij af hoe ik dat reduceer naar de motor.
De aandrijving bevindt zich namelijk niet waar de rotatieas van de doos de ligt.
Misschien moet ik hier steiner niet gebruiken en is er een andere formule voor mijn probleem
- Moderator
- Berichten: 51.276
Re: Bocht in transportband
Geen idee hoe je dit bedoelt? Een doos moet een kwart cirkel afleggen, en wat is het probleem waarvoor die motor kennelijk een oplosing moet bieden?nu vraag ik mij af hoe ik dat reduceer naar de motor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 65
Re: Bocht in transportband
wel, bij het dimensioneren van een motor moet je rekening houden met alle krachten die erop werken.
De inertie van de belasting op de motoras is daarbij van groot belang.
je hebt formules die de traagheid van een belasting kunnen " reduceren" of omzetten naar de motoras. voor zowel roterende belasting als lineaire belasting. <nu in mijn geval is het mij niet meteen duidelijk welke formule ik moet gebruiken. Misschien is het iets volledig anders vandaag dat ik om hulp vraag. weet niet of hier mensen thuis zijn in aandrijfsystemen maar alle hulp is welkom!
De inertie van de belasting op de motoras is daarbij van groot belang.
je hebt formules die de traagheid van een belasting kunnen " reduceren" of omzetten naar de motoras. voor zowel roterende belasting als lineaire belasting. <nu in mijn geval is het mij niet meteen duidelijk welke formule ik moet gebruiken. Misschien is het iets volledig anders vandaag dat ik om hulp vraag. weet niet of hier mensen thuis zijn in aandrijfsystemen maar alle hulp is welkom!
- Moderator
- Berichten: 51.276
Re: Bocht in transportband
Dan kunnen we dit beter maar eens verhuizen naar praktische wetenschappenweet niet of hier mensen thuis zijn in aandrijfsystemen maar alle hulp is welkom!
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 1.292
Re: Bocht in transportband
Nope, toch niet. Een typische transportband wordt aangedreven door een motorreductor. rpm daalt, koppel stijgt.De inertie van de belasting op de motoras is daarbij van groot belang.
gezien het belabberde rendement van de reductor en het feit dat deze zaken zwaar overgedimensioneerd worden (ik heb ooit een motor van enkele watts nodig gehad, in de praktijk was de lichtste motor beschikbaar er één van 350 W) heeft de motor geen last van lastwisselingen.
Transportbanden zijn al aan bod gekomen: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=103540
-
- Berichten: 65
Re: Bocht in transportband
Wel ik kan je zeggen dat er intussen motoren bestaan van 60Watt die geschikt zijn voor montage op een reductor hoor. Ook nu hebben de reductoren al snel een rendement van 80 soms 90%.(kijk maar in SEW catalogi)
De inertieverhouding tussen motor/ last is belangrijk om uw bedrijfsfactor-stootgraad te bepalen. en deze kan snel naar omhoog gaan vooral als je van die piepkleine motoren nodig hebt.
In de praktijk is dat misschien anders en "kletsen" ze er een motor op maar dat is niet de bedoeling als je iets wil berekenen.
Nu zal mijn lastinertie op de transportband wel maatgevend zijn. vooral omdat het in een bocht is met hoge snelheid en dozen van 12kg. dit gaat gepaard met een hoge stootgraad. Indien iemand jou heeft gezegd dat de bedrijfsfactor van geen belang is dan hebben ze het mij anders verteld
maarja nu weet ik nog steeds niet hoe het moet.Zal het eens aan de constructeur zelf vragen, je weet maar nooit!
De inertieverhouding tussen motor/ last is belangrijk om uw bedrijfsfactor-stootgraad te bepalen. en deze kan snel naar omhoog gaan vooral als je van die piepkleine motoren nodig hebt.
In de praktijk is dat misschien anders en "kletsen" ze er een motor op maar dat is niet de bedoeling als je iets wil berekenen.
Nu zal mijn lastinertie op de transportband wel maatgevend zijn. vooral omdat het in een bocht is met hoge snelheid en dozen van 12kg. dit gaat gepaard met een hoge stootgraad. Indien iemand jou heeft gezegd dat de bedrijfsfactor van geen belang is dan hebben ze het mij anders verteld
maarja nu weet ik nog steeds niet hoe het moet.Zal het eens aan de constructeur zelf vragen, je weet maar nooit!
- Berichten: 1.292
Re: Bocht in transportband
SEW is heel klantvriendelijk, en lossen dagelijks zulke problemen op, dus een belletje en je zult snel een antwoord hebben. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord.
In de topic die ik aanhaalde heb ik een berekeningsvoorbeeld geplaatst, en met die methode heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Het zal zeker geen slecht uitgangspunt zijn.
In de topic die ik aanhaalde heb ik een berekeningsvoorbeeld geplaatst, en met die methode heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Het zal zeker geen slecht uitgangspunt zijn.
-
- Berichten: 65
Re: Bocht in transportband
Ik heb SEW gebeld en gaven dit antwoord.
Bedrijfsfactor is belangrijk en is afhankelijk van uw bedrijfsfactor, werkelijk moment Ma uit de reductor en uw maximaal moment Ma max.
Ma max > bedrijfsfactor x Ma
De inertie moest ik niet via steiner bepalen maar simpelweg: Jlast= 91,2 x massa x (snelheid/ nom. toerental motor)
vervolgens een massafactor: Jlast/Jmotor
waaruit je uw stootgraad bepaald en vervolgens uw bedrijfsfactor.
Met grote last doch kleine motor zit je rap aan een hoge stootgraad
Bedrijfsfactor kan nog naar boven gaan indien je de reductor gebruikt in een omgeving met hoge temperaturen
meestal kleine reductoren doch sterke behuizing dus in die range vind je wel bedrijfsfactoren van 4 wat erg veel is
De bedrijfsfactor alleen kan ( toch in mijn geval) het verschil maken tussen bvb een S47 of een S57 reductor.
Indien je er geen rekening mee houdt ( en bij normale toepassingen) zal je dat niet meteen merken maar zal de levensduur van uw reductor "misschien" wel korter zijn.
Bedrijfsfactor is belangrijk en is afhankelijk van uw bedrijfsfactor, werkelijk moment Ma uit de reductor en uw maximaal moment Ma max.
Ma max > bedrijfsfactor x Ma
De inertie moest ik niet via steiner bepalen maar simpelweg: Jlast= 91,2 x massa x (snelheid/ nom. toerental motor)
vervolgens een massafactor: Jlast/Jmotor
waaruit je uw stootgraad bepaald en vervolgens uw bedrijfsfactor.
Met grote last doch kleine motor zit je rap aan een hoge stootgraad
Bedrijfsfactor kan nog naar boven gaan indien je de reductor gebruikt in een omgeving met hoge temperaturen
meestal kleine reductoren doch sterke behuizing dus in die range vind je wel bedrijfsfactoren van 4 wat erg veel is
De bedrijfsfactor alleen kan ( toch in mijn geval) het verschil maken tussen bvb een S47 of een S57 reductor.
Indien je er geen rekening mee houdt ( en bij normale toepassingen) zal je dat niet meteen merken maar zal de levensduur van uw reductor "misschien" wel korter zijn.
- Berichten: 1.292
Re: Bocht in transportband
thx voor de feedback,
heb dit opgeslagen ingeval ik ooit nog eens aan iets dergelijks moet beginnen...
heb dit opgeslagen ingeval ik ooit nog eens aan iets dergelijks moet beginnen...