Springen naar inhoud

Primitiveerbaarheid

• Log in om te kunnen reageren

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2011 - 15:26

Naamloos.jpg

Is deze functie primitiveerbaar over R\{0}?

Naamloos.jpg

Ik krijg dit als primitieve, maar als ik de functie terug afleid krijg ik mijn originele functie met het verschil dat ze de waarde 0 krijgt in 0 ipv 1.

Naamloos.jpg

Veranderd door stinne 3, 20 juli 2011 - 15:27

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juli 2011 - 20:42

Verplaatst naar Analyse.

Ben je hier verder nog uitgeraakt? Wat is jouw definitie van primitiveerbaar?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

stinne 3

stinne 3

• >250 berichten
  • 291 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2011 - 23:07

Dat er een functie F bestaat waarvoor geldt F'(x)=x. Voor de F die ik gaf is dit het geval voor alle x in R\{0} dus volgens mij is f in R\{0} primitiveerbaar. Is dit juist?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2011 - 00:12

Lijkt me wel correct ja ;). Heb je overigens nagegaan of je F goed gedefinieerd is?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2011 - 17:04

Ik vroeg me eigenlijk af hoe je aan de waarde voor x=0 komt voor F'(x). Heb je die handmatig op 0 gesteld of zo?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 juli 2011 - 17:16

Toen ik deze vraag beantwoordde, kwam ik op 0 uit. Maar die uitwerking heb ik helaas weggegooid. Nu het opnieuw proberen, geeft mij (vreemd genoeg?) niet 0... Wat kom jij uit? Als je al een uitwerking geprobeerd hebt uiteraard.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juli 2011 - 07:20

Ik zou niet eens weten hoe je zoiets in principe zou moeten uitrekenen. Het enige wat ik me kan voorstellen is de limiet nemen van de primitieve rond 0, maar LaTeX is onbepaald. Zie bijvoorbeeld Wolfram Alpha.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures