Springen naar inhoud

Gefundeerde (!) studiekeuze

• Log in om te kunnen reageren

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juli 2011 - 08:50

Beste dames en heren van het forum,

Ik heb een vraag die misschien ook anderen aanspreekt, want het lijkt me dat ik niet de enige ben die moeite heeft met het maken van een keuze.

Dit is de casus:
In totaal heb ik nu drie jaar gestudeerd. Ik heb eerst 2 jr. werktuigbouwkunde (WB) gedaan, waarbij ik na het eerste jr al zo iets had van "dit is het niet" en ik ben toen uitgeloot voor geneeskunde (GNK). In het tweede jr. van WB kwam ik erachter dat mijn keuze me inderdaad niet lag en weer heb ik meegeloot, maar dit keer met succes. Nu heb ik afgelopen jaar GNK gestudeerd en achteraf bekeken is mij dit minder goed bevallen dan ik had gehoopt. Weer kom ik daar pas na een jaar achter. Het eerste half jaar, wanneer je je nog vrijblijvend kunt uitschrijven ben ik razend positief over mijn studiekeuze en ben ik super gemotiveerd, ik haal dan ook goede cijfers, om er in het tweede halfjaar met een dip van af te komen en waarbij mijn cijfers dan ook kelderen.

Dit betekent dat ik inmiddels drie jaar spreekwoordelijk kwijt ben (behalve alle opgedane ervaringen die ik kan meenemen naar de toekomst) en het nu totaal niet meer weet. Diergeneeskunde (DGK) lijkt me nu leuk en ik loop ook mee met een dierenarts (al kan ik mijn derde en laatste lotingskans pas volgend jaar inzetten) en dat vind ik leuk, maar ik zie het al gebeuren dat ik fictief weer een jaar studeer en weer niet tevreden ben (bovendien lijkt DGK heel veel op GNK). Hierbij nog niet gesteld dat ik stop met geneeskunde, want daar ben ik nog niet over uit. Het zou ook kunnen dat ik geneeskunde herontdek en er toch nog plezier aan zou kunnen krijgen, maar op dit moment ben ik niet tevreden en zie ik mijn keuze niet zitten.

Ik vind het gewoon buitengewoon moeilijk om te kiezen en daarna na een halfjaar te evalueren, omdat ik ergens pas achter kom als ik er dag in dag uit mee bezig bent en het eerste halfjaar zie ik gewoon niet genoeg om te kunnen zeggen dat het niets/iets is. Dus hoe moet je nu gefundeerd een keuze maken, waarbij je later kunt zeggen dat je erachter staat? Ik wil het dit keer echt goed doen, ook omdat ik bang ben voor nieuwe regelingen van de overheid (de 3000 euro boete regeling) en het feit dat mijn studiefinanciering een keer afloopt. Ik heb op dit moment overlegd met de studiekeuze adviseurs (net als toen ik nog werktuigbouwkunde deed), maar zij kunnen mij helemaal niet goed helpen. Wel ga ik een workshop studiekeuze aan de universiteit doen, maar die starten pas weer in februari.

Dus mijn vra(a)g(en) nu nog een keer helder en duidelijk:
- Hoe maak je een gefundeerde studiekeuze, waar je achter kunt staan? Waar haal je informatie vandaan en wat moet je doen om je keuze te kunnen onderbouwen? Zelf heb ik altijd een geromantiseerd beeld van een beroep en dan ga ik daarvoor, maar dan blijkt dat dat beroep/studie helemaal niet overeenkomt met mijn beeld en dus niet bij me past.
- Hoe is dit jullie vergaan? Hoe kiezen jullie (liefst beantwoord door een, net als ik, eeuwige twijfelaar)?
- Eventuele tips en trucs zijn altijd welkom!
- Wat denken jullie: stoppen of doorgaan met GNK (gezien op dit moment het enige alternatief is om volgend jaar mee te loten voor NL, of dit jaar naar Gent of Duitsland voor DGK)? Uiteraard moet ik zelf kiezen, maar ik vind het altijd verhelderend om te horen wat anderen ervan denken.

Bij voorbaat dank voor het antwoorden van deze topic.

Groetjes.

Veranderd door bartelomeus, 21 juli 2011 - 08:52

Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 juli 2011 - 09:23

Wat ik mensen veelal aanraadt is om niet te veel op de studie te letten maar juist op de beroepskeuze. Door met iemand mee te lopen die al in de beroepsgroep werkzaam is kan je een meer realistischer beeld vormen. Vraag ze ook om de negatieve aspecten van het beroep te benoemen. Veel meer dan dat kan je niet doen.

Zelf heb ik geen enkele moeite gehad om mijn keuze te maken, het was eigenlijk altijd al vrij duidelijk op wat geneuzel in de kantlijn na.
"Meep meep meep." Beaker

padasa

padasa

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 juli 2011 - 13:17

Wat ik mensen vertel is dat de studie in veel gevallen niet bepalend is voor wat het uiteindelijke beroep zal zijn. Veel mensen gaan vaak iets totaal anders doen. Wat daar ook de reden van mag zijn.

Zorg in elk geval dat je iets doet dat je leuk vindt en waar je gepassioneerd over bent. Dan komt de rest later wel.

Het probleem is echter dat voor technische vakken je vaak al wel een juiste studiekeuze gemaakt moet hebben. Je kunt bijvoorbeeld geen werktuigbouwkundige worden met een talenopleiding.

In dat licht bezien heb je dus een moeilijke keuze te maken.

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2011 - 11:50

Dank jullie voor jullie antwoorden/hulp.
In navolging op mijn eerdere vragen heb ik een nieuwe vraag erbij gekregen:

Kan men 2 lotingstudies volgen, c.q. eerst beginnen aan een bepaalde lotingstudie en het jaar erop voor een andere lotingstudie meeloten en die er vervolgens bij doen?
Bijvoorbeeld dus geneeskunde en diergeneeskunde combineren, is dat mogelijk?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bartelomeus
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 september 2011 - 13:21

Het is soms mogelijk om er een studie bij te doen. Verkijk je hier echter niet op. Technische studies en studies zoals geneeskunde zijn an sich al erg zwaar en een tweede studie erbij doen kan best lastig zijn.

Daarbij moet je ook rekening houden (tenminste in Nederland), dat je binnen een bepaalde tijd moet afstuderen om recht te houden op de studiefinanciering (het deel wat een gift wordt). Daarnaast is een tweede studie aanzienlijk duurder.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

leekmetinteresse

leekmetinteresse

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2011 - 14:02

Ik ben ook een eeuwige twijfelaar. Ik heb dan maar, na mijn secundair, gekozen voor geschiedenis. Vooral omdat me dat wel interessant leek en ik voor de rest eigenlijk totaal niet wist wat ik met m'n leven wilde doen.

Nu een goeie 4 jaar later, is er enigszins toch wel spijt. Het was inderdaad wel interessant, maar met ouder te worden ga je ook meer naar de toekomst kijken...

Dus ik zou je nu aanraden om toch te kiezen in functie van je toekomst. Interesse speelt ook een rol, maar vraag je vooral af waar je naartoe wilt. Probeer je dus een beeld te vormen van waar je job uit zal bestaan en hoe je dit bevalt. Zo zag ik mezelf op m'n achttiende (naďef en idealistisch als ik was) wel werken rond mensenrechten of armoede ofzo. Nu besef ik echter dat, hoewel deze dingen wel mooi klinken, je uiteindelijke job er vooral in bestaat om constant achter een bureautje te zitten, boeken en artikels te lezen en zelf schrijven. Nogal wat saaier (naar mijn mening) dan op het eerste zicht lijkt dus.

En hou ook rekening met je kansen op de arbeidsmarkt. Misschien wil je reisleider worden, maar vind je hier uiteindelijk geen werk in en beland je ook ergens in een saai beroep.

Nuja, dat is slechts mijn mening, vanuit mijn ervaring. Doe ermee wat je wil!

Succes verder in je zoektocht...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures