Richten van getordeerd staal profiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 50

Richten van getordeerd staal profiel

Hallo

Ik heb vrij recht staal profiel nodig (vierkant buis en plat staaf).

Nu voldoet hetgeen je koopt bij de staal leverancier aan bepaalde NEN normen.

maar die zijn dusdanig dat dat wat geleverd wordt behoorlijk krom kan zijn.

Nu zit ik te denken hoe ik dat zelf kan richten.

Krom profiel kan ik misschien richten met een pers.

De kracht die ervoor nodig is lijkt met een werkplaatspers goed te doen.

Maar hoe krijg ik een tordatie eruit?

Met name buis profiel valt heel moeilijk te torderen.

Daar is dus heel veel kracht voor nodig. Bestaan daar ook machines voor?

Hoe zou ik dat handmatig kunnen doen?

Het gaat bijvoorbeeld om vierkant buis 50x50x4 mm

en plat staf van 50x30mm

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Richten van getordeerd staal profiel

Vraag je dit preventief, of heb je werkelijk een vierkantbuis die getordeerd is ?

In de praktijk komt dit zelden voor, dat de uiteindelijke waarden zo slecht zijn dat er iets aan gedaan moet worden.

Indien dit voorvalt is het een buis voor de vuilbak, en neem je een andere. Voor de prijs ervan moet je het niet laten, vooral omdat de resultaten niet gegarandeerd zijn (en de manuren veel duurder zijn dan een buis van enkele kilo's). Richten (met de vlam, dus oxy-acetyleen) is niet zo moeilijk, maar je moet jaren ervaring hebben om te weten hoeveel juist je moet warmen.

Aan de andere kant is er ook iets fundamenteels fout aan je design indien je constructiestaal de precisie van jouw machine moet garanderen. Maak dan bijvoorbeeld je rails regelbaar (door middel van "knoopsgaten" of langwerpige gaten waar je bouten in moeten, + paspennen achteraf in boren en ruimen, of las strips op je profiel die achteraf vlakgefreesd worden, en waarop je dan de bevestigingen van je rails opvijst).

Berichten: 50

Re: Richten van getordeerd staal profiel

Ja het is preventief.

Het is niet voor de rails uit een van mijn adere topics, maar voor een kooi constructie.

Ik ben gewend (uit de elektronica hoek) om dusdanig te ontwerpen dat je gegeven de specificaties van de onderdelen altijd het product weer kan reproduceren.

Nu zijn de specificaties van buis profielen vrij slecht.

Iedereen verteld me dat het in de praktijk reuze meevalt. Maar niemand kan me zeggen met wat voor een

maat toleraties ik ongeveer rekening moet houden.

En dusdanig ontwerpen dat je hele grote toleraties kan opvangen maken het ontwerp niet eenvoudiger.

Reageer