Documentaire == film ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Documentaire == film ?

Discussie afgesplitst van 'Films raden'
Aangezien hij nog niet geraden is, denk ik dat ik hem maar moet weggeven.

Het was bébés, uit 2010. Een aanrader trouwens!
Het is een documentaire? Lijkt me wel een 'verhelderende' film die soms vrij confronterend kan zijn (is?).

En wie post dan de volgende ;) ?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Documentaire == film ?

... die soms vrij confronterend kan zijn (is?).
Totaal niet, het is eigenlijk erg verhelderend om eens te zien hoe dat er in (erg) andere culturen aan toe gaat. Die kleine in Mongolië moet de dag doorbrengen vastgebonden aan zijn bed, zonder dat de ouders thuis zijn, en die worden ook wel groot ;) Of het contrast tussen de pasgeboren baby tussen de draadjes in Japan en een kleine in Namibië die van de grond aan het eten is. Fascinerend.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
En Bebes fijn, maar we hadden het toch over het raden van Films geen Docu's toch?
Goh, waar trek je de grens, het heeft in de cinema's gedraaid, dus is het voor mij sowieso al een film, ook al valt het ook onder de noemer documentaire. Het is niet zo dat er een stem zit uitleg bij te geven ofzo, of dat er mensen ge-interviewd worden. Het zijn gewoon beelden na elkaar gemonteerd zonder veel poespas.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Documentaire == film ?

Nou na dik 20jaar dat ik film doe is het verschil tussen docu en film nog steeds een wereld van verschil!!

Gelukkig maar we zouden vergrijzen als t niet zo was!!
" i never saw a wild thing sorry for itself "

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Documentaire == film ?

Eagles2010 schreef:Nou na dik 20jaar dat ik film doe is het verschil tussen docu en film nog steeds een wereld van verschil!!

Gelukkig maar we zouden vergrijzen als t niet zo was!!
Maar is een documentaire niet gewoon een soort film, zoals een mus een soort vogel is? Wiki plaatst de docu ook gewoon tussen de filmgenres... en de Engelse wiki verwijst documentary zelfs gewoon door naar documentary film?

Volgens de Van Dale:
do·cu·men·tai·re [dookuumante:re] de; m -s informatieve film
Als je vanuit autoriteit claimt dat ik verkeerd de term gebruik, dan ben ik toch alvast in goed gezelschap.

En wat zou je dan doen met de talloze grensgevallen tussen documentaire en fictie? Zoals Paranormal Activity, What the bleep do we know, Micheal Moore, The Gods must be crazy...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Documentaire == film ?

Het punt is dat de docu een Oscar kan winnen als geheel, terwijl de film gesorteerd in verschillende facetten prijzen kan winnen. Als ik mijn vak bekijk ben ik blij een kans te maken op een prijs terwijl ik dat in een docu absolut niet kan mits ik verander van beroep en de docu zelf maak. Er is dus een differentieel verschil tussen film en docu. Een docu is een beleving een moment opname die nu actueel is en morgen al kan zijn veranderd. Een film is of wel fiction of gebasseerd op ware feiten en geld als vermaak van een ieder die daar naar op zoek is!

Jij mag het nu wel anders zien maar wij zien dat dus echt anders.
" i never saw a wild thing sorry for itself "

Reageer