Springen naar inhoud

schimmel op cactus

• Log in om te kunnen reageren

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2005 - 15:46

Ik heb een cactus in huis staan, bij het verhuizen heeft hij per ongeluk een nacht buiten gestaan, wat hem ook geen goed deed, maar hij heeft het overleeft, maar nu is er een schimmel (wit donsachtig) op het oppervlak van de potgrond gegroeid (of tenminste dat is wat ik ervan kan zien). Krijg ik deze schimmel gewoon weg door hem te verpotten, moet ik andere voorzorgen nemen of is de plant verloren?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2005 - 16:19

In elke grond groeien schimmels, het zou verontrustend zijn als het niet zo was. Ik zou me er geen zorgen over maken tenzij de cactus zelf gaat schimmelen.

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2005 - 22:47

de cactus zelf ziet er nog gezond uit

maar is het dan echt normaal dat heel het oppervlak van de potgrond bedekt is met dons(of hoe ik dat ook moet noemen)?

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2005 - 07:41

In een grond met een overmaat aan N krijgen bacterien de overhand; zit er veel C in de grond dan wordt de afbraak van organisch materiaal door schimmels geregeld. Cactussen (om welke soort gaat het?) hebben een minerale grond nodig, dus geen compost of ander koolstofrijk medium. Zou het daaraan kunnen liggen? Of teveel bemest? Om de cactus te verpotten in speciale cactusgrond kan overigens nooit kwaad.

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2005 - 20:39

bedankt voor de info, heb nog wat gesurft en ga hem idd in andere grond zetten

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 21:37

hallo HolyCow,
laat ik me even voorstellen,
noem mij maar Pangeaman.ik ben sinds enekele dagen lid van dit forum.Pangea is de tijd dat de werelddelen nog aan elkaar zaten.Ik voel me dus een wereldmens =een pangeaman dus.maar genoeg over mezelf.
ik verzamel sinds een jaar cactussen. je denkt bij jezelf;een cactus das makkelijk ,weinig verzorging.die krijg je niet plat.reken maar van yes.
ten eerste geeft een beginner net als ik altijd teveel water.reactie =rot.

jou probleem heb ik ook, de witte bolletjes,het zijn luizen.wolluizen zien eruit als wolvlokjes.in zo'n wolvlokje zit het luisje. het beestje doet zijn onlasting op de cactus en dat geeft uiteindelijk en vieze donkere kleur.
er zijn twee manieren om er vanaf te komen;
1;heb ik zelf geprobeerd.sproeien met water, hierin opgelost een beetje spirtus en groene zeep. (had weinig effect bij mijn cactussen).
2;insekticide.ik heb sinds twee weken bij ons in de plaats bij de plantenwacht( een soort assiel voor planten,ook kun je er terecht als je planten ziek zijn ,worden goed verzorgt) een middel gekocht van de firma Bayer.het heet Admire. is tegen bladluizen en witte vlieg op sierplanten en fruit.
er zit een maatlepeltje bij(zeer klein,maar groot genoeg voor de juiste dossering). je hebt nodig ; 0.15 ml(=0.1g) per LITER water=1 vol maatlepeltje.
de flacon bevat slechts 5 gram,maar dit is voldoende dus voor 50 liter spuitvloeistof. dus zoveel heb je niet nodig.
laat maar eens wat van je horen,en succes,pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 21:55

zo mijn eerste reactie is een feit, net je eerste kindje. wat betreft de hygiene , weet ik wel dat die taaie krengen van cactussen toch weleens gevoelig kunnen zijn.
maar fruitvliegjes,nee, grond vervangen nee. wat denk je ,ze staan op de dorste plekken, in de vreemdte uithoeken kom je ze tegen, wij mensen verzorgen ze meestal beter dan moeder natuur, meestal te goede verzorging. net als bij kinderen.je moet een cactus net zoveel water geven tot ie bijna bij wijze van spreken gaat piepen. hahaha. beter te weinig dan teveel.
gewoon de insektiside halen wat ik je zei, maak 1 liter aan ,doe dat in een sproeiflacon en besproei hiermee de cactus . herhaal dit na twee weken.
dat is alles.
andere vraag aan jullie (ook de lezers), hoe krijg ik een foto onder mijn naam. heb van alles geprobeerd ,maar zie niets verschijnen.misschien na dit bericht.
groeten pangeaman.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44849 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 22:30

Holycow

Pangeaman raadt je aan om een luizenmiddel te kopen. Jij zegt dat die schimmel op de potgrond zit. Daar leven geen wolluizen. Dus is Admire niet het aangewezen middel. Schraap om te beginnen de bovenste centimeter (minstens) van je potgrond af en vervang deze door scherp zand. Met een beetje geluk is je probleem al verholpen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 23:02

De discussie is tenminste weer losgebarsten. dit komt ten slotte altijd ten goede aan HolyCow.
we gaan ook nog eens diepere info opdoen,we laten het weten, :roll: Pangeaman.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures