Vmbo tot geneeskunde

Reageer
Berichten: 15

Vmbo tot geneeskunde

Hallo, het klinkt misschien stom maar ik zit met de vraag van hoe ik dit kan aanpakken.

Heb het al een tijd in me zitten en heb er veel over nagedacht om in de toekomst een studie te volgen in de Geneeskunde !

Ik weet het ik doe VMBO, maar ik wil er echt voor gaan.

Heb ontzettend veel meegemaakt en daardoor is mijn motivatie omlaag geraakt, maar ik ga nu een nieuwe start maken.

Ik wil ook echt niks lievers dan deze studie volgen later, maar wat moet ik ervoor doen.

Zodra ik op het MBO kom zijn er natuurlijk talloze keuzes waaronder gezondheidszorg !

Hoe lang gaat het ongeveer duren voordat ik hiermee klaar ben, en wat kan ik het beste volgen que niveau opleiding op het VMBO ?

Het is een serieuze vraag dus hoop dat er ook serieus op gereageerd zal worden, maar volgens mij is dat wel erg logisch.

Hartstikke bedankt !
VMBO - 3 Kader Gemengd Theoretisch (KGT), Virologie, Biologie, Scheikunde.

Robby Blok , 16 jaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vmbo tot geneeskunde

Er zijn altijd verschillende routes om van het vmbo tot de universiteit te komen. Vroeger, ten tijde van de mavo was dit wel wat makkelijker.

Je kan na het VMBO de havo en VWO gaan doen en zo instromen in de universiteit. Je kan ook na het vmbo de havo gaan doen, hierna HBO-V, daar je propedeuse halen en zo instromen in de universiteit. Als laatste kan je ook via het MBO naar het HBO komen en zo doorstromen naar de universiteit.

Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, wel dat het heel lastig zal zijn. Spreek hier ook zeker over met studiebegeleiders. Wat de beste/eenvoudigste keuze is weet ik niet. Wel kan ik je zeggen dat het fijn kan zijn om een stuk zekerheid te hebben door eerst je papiertje op het MBO te halen voordat je aan een of ander groot avontuur begint. Dit is echter een beetje afhankelijk van wat je wil, weet je zeker dat je iets in de gezondheids sector wilt doen, dan kan je dit rustig doen. Wil je echter alleen maar geneeskunde doen en secundair iets anders dan is het aan te raden om eerst een zo breed mogelijke basis op te doen. Door in ieder geval eerst de havo te doen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 369

Re: Vmbo tot geneeskunde

Er zijn er een aantal bij mij in het jaar die VMBO hebben gedaan. Zij hebben een Havo sprintjaar en een VWO sprintjaar gedaan en daarna meegeloot. Mocht je in 1 keer inloten, dan ben je via deze weg slechts 2 jaar kwijt. Wel moet je dan veel stof in een keer verwerken, omdat er zo'n 4 jaar aan stof in 2 jaar wordt behandeld. Dit is naar mijn idee sneller dan via de manier van Wouter_Masselink en ook kun je altijd nog terugvallen op het ook door hem genoemde HBO-V.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!?

Succes!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Vmbo tot geneeskunde

Ik vind het helemaal geen stomme vraag. Ik studeer zelf natuurkunde in Leiden, een opleiding die zeker niet makkelijker is dan Geneeskunde. Dus het is mogelijk als je het erg graag wilt. Waar je wel zeker rekening mee moet houden bij geneeskunde is dat je één van de vele bent die dit wilt doen. Dat is heel anders dan natuurkunde dat willen niet zoveel mensen doen.

Dit was mijn pad:

VMBO-T --> MBO (laboratorium techniek) --> HBO (Natuurkunde docent) --(met Propedeuse, VWO certificaten van de universiteit van Utrecht, en toelatingsprocedure in Leiden) --> Natuurkunde op de universiteit van Leiden.

Bij geneeskunde houden ze een strengere selectie, je zal moeten bewijzen dat je het aan kan en dat ze jouw die kans moeten geven in plaats van een persoon die op het eerste gezicht een veel logischer keuze is.

Maar vergis je niet ik ken ontzettend veel mensen die vanaf het VMBO naar de universiteit wilden gaan en ik ben de enige die er uiteindelijk is gekomen. Om deze reden zal ik je aanraden om goed na te denken, hieronder wat van mijn ervaringen:

Ook ik heb niet bepaald een makkelijke tijd gehad toen ik op de middelbare school er was thuis erg veel aan de hand, hierdoor was school mijn minst belangrijke bezigheid.

Ik kwam hierdoor dus op het VMBO-T, deze had ik gelukkig zonder werk makkelijk afgemaakt. Eigenlijk gaat het MBO gewoon verder waar het VMBO stopt, het niveau is eigenlijk niet heel veel hoger alleen moet je meer zelf doen en minder voor de docent. Ik raad je zeker aan je MBO helemaal af te maken omdat de kans heel erg rieëel is dat je het HBO niet aan kan en dat je anders alleen met je VMBO diploma blijft zitten.

Het HBO is veel moeilijker dan het MBO, vergis je hier absoluut niet in, het is niet een gelijk niveau en ook niet een beetje moeilijker. Het is echt stukken moeilijker. Daarom: "Maak je MBO eerst af!"

Als je dan de Propedeuse in één jaar haalt zonder veel moeite, en was je in staat ondertussen je VWO certificaten te halen kan je overwegen naar de universiteit te gaan. Denk hier goed over na, de stap tussen MBO en HBO is stukken kleiner dan de stap tussen HBO en universiteit. Op de universiteit laat iedereen je doen wat je wilt, je wat je op het HBO in een maand krijgt zal je nu ongeveer in één college krijgen. Er zal bij de tentamens ook worden verwacht dat je zelf alles kan afleiden en dus zullen er vooral dingen worden gevraagd die je zelf moet afleiden en die dus nergens in het boek staan. Dit is naar mijn idee het verschil tussen HBO en universiteit, je krijgt de theorie en moet daar zelf de gevolgen van afleiden dit doet niemand voor je, waar op het HBO eigenlijk alles wat wordt gevraagd ergens in het boek is te vinden.

Het voordeel van een propedeuse op het HBO is dat je altijd weer terug kan komen als de universiteit niet lukt. Het kost je dan alleen veel geld en een jaar van je leven en studiefinanciering.

Ik zou als ik jouw was niet direct naar een studie adviseur mailen van geneeskunde omdat die denk ik niet positief zal reageren, omdat wat ik al zei het niet rieëel is dat jij er ooit zal komen (maar niet uitgesloten!!!)

Je kan wel mailen naar een goede HBO aansluiting (Ik denk dan aan verpleging, of Biologisch Medische Laboratorium techniek ofzo.) Als MBO zou ik dan denken aan verpleegkundige.

Op het laatste deel kan ik niets zekers zeggen, hier weet je eigen studieadviseur veel meer over.

De stap is erg moeilijk daarom zou ik eerst inzetten op een HBO diploma die je erg leuk lijkt en als dat je dan meevalt kan je altijd nog de laatste grote stap maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vmbo tot geneeskunde

Of als je laboratorium werk leuk lijkt om te doen dan kan je een MLO/HLO sprong maken. Dit geeft een redelijke aansluiting. Hiervoor moet je wel zeker weten dat je het leuk lijkt om labo werk te doen. De overstap van het MLO naar het HLO wordt nog wel eens gemaakt. Vaak kan je dan ook nog het eerste jaar van het HLO overslaan waarbij je alleen een klein stukje wiskunde in hoeft te halen.

Verdiep je in de verschillende mogelijkheden en welke beroepen binnen deze paden je leuk lijken. Zodoende kan je dan van opleiding tot opleiding proberen te springen waarbij je telkens een opleiding kiest die je leuk lijkt om je beroep in uit te oefenen. De redenen hiervoor zijn tweeledig, haal je het niet op de uni dan heb je nog altijd je andere papieren waar je zo mee aan de slag kan en ten tweede als je iets doet wat je leuk vindt dan ben je meer gemotiveerd en kan je betere resultaten halen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 264

Re: Vmbo tot geneeskunde

Mocht je het pad vmbo-havo-vwo-uni volgen (wat ik aan zou raden, dan heb je namelijk een breed spectrum aan gerelateerde studies (of totaal andere) die je kan doen, mocht je niet ingeloot worden), dan moet je goed gaan praten met een decaan. Het verschil tussen natuurkunde, scheikunde (en mss wiskunde) op de havo verschilt qua abstractieniveau erg(!!) weinig met dat van het vwo. Hoewel het gebruikelijke pad is - 2 jaar havo, 2 jaar vwo, na je vmbo, kan je dat misschien verkorten door meteen in 4 vwo in te stromen. Inhoudelijk is het "meer" en iets "serieuzer", al kan dat van omstandigheden afhangen..

Ook zou ik nu beginnen met onderzoeken wat je mist als je straks een overstap van 4vmbo naar 4h of 4v maakt en een goede buffer opbouwen. Ik ken zelf niet echt mensen die vmbo hebben gedaan, maar wat ik veelal hoor is dat je daar je tijd verdoet tov iets als havo/vwo. Misschein een idee om nu al over te stappen en er flink aan te trekken?

Vooral veel praten met docenten en een decaan, je ouders en er achter komen wat voor paden er zijn. Je komt in je tekst serieus over en ik denk dat, als je dat laat blijken, er een heleboel mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Vmbo tot geneeskunde

Ik wil je niet teleurstellen maar ik heb stage gelopen op een VMBO school en ik geloof echt niet dat je veel succes zal hebben als je direct doorstroomt naar het 4VWO, het niveau van 3 VWO is stukken hoger dan 4VMBO zeker wat de vakken wiskunde, natuurkunde en scheikunde betreffen, en die heb je nodig.

En het verschil tussen wiskunde, natuurkunde en scheikunde is zeker wel heel hoog op het eind niveau van de HAVO en VWO. Het is inderdaad nog niet heel erg groot in de 3e of de 4e. Maar daar is de basis al gelegd als je deze mist krijg je het heel erg moeilijk. Als je al de middelbare school route gaat doen, maak dan alles steeds af. Dan dus VMBO->HAVO->VWO. Maar ik heb nog nooit van iemand gehoord die dit met succes heeft gedaan en daarna slaagde op de universiteit, wel via HBO.

Maar ik zou gewoon lekker met je decaan praten en hij moet je wel serieus nemen, dat is zijn beroep. Je moet je niet bezwaard voelen om het te vragen het gaat namelijk over jouw toekomst en als jij er in gelooft dat je het kan, mag niemand dat tegenspreken. Hooguit je er zelf achter laten komen.

Reageer