Springen naar inhoud

Notatie functies

• Log in om te kunnen reageren

the weatherman

the weatherman

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2011 - 12:19

Hallo mede wetenschap-liefhebbers ;), ik heb een aantal vragen mbt wiskunde (algebra en analyse).

1) De wiskunde is (minstens deels) het gebruik van correcte en formele taal om abiguïteiten te voorkomen. Nu had ik een vraag mbt wiskundige notatie, en meer bepaald:

LaTeX

Hoe lees je zo iets, en hoe interpreteer je zo iets?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juli 2011 - 12:37

Gelieve geen groot 'algemeen' topic te openen met al je wiskundige vragen. Dit maakt het voor andere gebruikers niet makkelijker om later dit topic terug te vinden. Bovendien leert de ervaring dat zulke topics rap dreigen te vervallen in één grote warboel. Daarom in dit topic liefst enkel vragen verwant aan vraag 1). Het staat je uiteraard vrij om voor de andere vragen topics te openen.

Dan ivm je eerste vraag: ik snap niet goed wat je bedoelt met 'interpreteren'. Maar met die notatie bedoelt men functies f en g die 'vertrekken' (domein) IxR² en 'toekomen' (beeld) in R...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

the weatherman

the weatherman

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2011 - 12:47

Bedankt alvast, maar ik vrees dat ik het nog niet echt goed door heb. Die IxR² bijvoorbeeld, moet ik dat lezen als domein I 'maal' de verzamelingen van reele getallen in het kwadraat? En deze operatie levert dan nieuwe functiewaarden op die zich in de verzameling van reële getallen bevinden? Ik zou denken van niet maar ik heb voor de rest geen idee hoe het dan wel moet.

Siron

Siron

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2011 - 13:35

LaTeX stelt het het cartesisch product voor van de verzameling van de reele getallen met de verzameling van de reele getallen, en bevat koppels reele getallen m.a.w:
Stel
LaTeX
LaTeX

Dus:
LaTeX

Veranderd door Siron, 22 juli 2011 - 13:37

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juli 2011 - 15:06

Ter aanvulling op Siron: de notatie IxR betekent dat je een 'vector' (a,b) hebt waarbij a uit I komt (merk op: afhankelijk van wat I is, kan a zelf ook weer een vector zijn) en b komt uit R.

Een vb: R³xR. Dan is je vector (a,b) zo: a komt uit R³ en dus van de vorm (c,d,e) en b komt uit R. Dus (a,b) is van de vorm (c,d,e,b)... Snap je dit? Meestal is I echter niet gewoon iets à la R³, maar dit is wel een makkelijk vb.

Om het best te kunnen helpen, is het dus het makkelijkst als je iets meer info hierover kunt geven qua achtergrond.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9899 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 juli 2011 - 15:41

Hallo mede wetenschap-liefhebbers ;), ik heb een aantal vragen mbt wiskunde (algebra en analyse).

1) De wiskunde is (minstens deels) het gebruik van correcte en formele taal om abiguïteiten te voorkomen. Nu had ik een vraag mbt wiskundige notatie, en meer bepaald:

LaTeX

Hoe lees je zo iets, en hoe interpreteer je zo iets?

Alvast bedankt!

Je hebt geen vb van f of g?

Bots

Bots

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juli 2011 - 02:28

Meestal wordt met I een (open) interval verondersteld.
LaTeX

Voor hogere dimensionale ruimten worden meestal S en LaTeX gebruikt.

Veranderd door Bots, 23 juli 2011 - 02:29

the weatherman

the weatherman

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2011 - 09:43

Je hebt geen vb van f of g?

De setting was het richtingsveld bepalen van eerste orde ODEs. Bijvoorbeeld het stelsel

x'(t) = f(t,x,y)
y'(t) = g(t,x,y)

Maar ik heb het antwoord op mijn vraag gekregen, waarvoor dank!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures