Notatie functies

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Notatie functies

Hallo mede wetenschap-liefhebbers ;) , ik heb een aantal vragen mbt wiskunde (algebra en analyse).

1) De wiskunde is (minstens deels) het gebruik van correcte en formele taal om abiguïteiten te voorkomen. Nu had ik een vraag mbt wiskundige notatie, en meer bepaald:
\(f,g:I \mathsf{ x } \mathbb{R}^2\rightarrow \mathbb{R}\)
Hoe lees je zo iets, en hoe interpreteer je zo iets?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Notatie functies

Gelieve geen groot 'algemeen' topic te openen met al je wiskundige vragen. Dit maakt het voor andere gebruikers niet makkelijker om later dit topic terug te vinden. Bovendien leert de ervaring dat zulke topics rap dreigen te vervallen in één grote warboel. Daarom in dit topic liefst enkel vragen verwant aan vraag 1). Het staat je uiteraard vrij om voor de andere vragen topics te openen.

Dan ivm je eerste vraag: ik snap niet goed wat je bedoelt met 'interpreteren'. Maar met die notatie bedoelt men functies f en g die 'vertrekken' (domein) IxR² en 'toekomen' (beeld) in R...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 22

Re: Notatie functies

Bedankt alvast, maar ik vrees dat ik het nog niet echt goed door heb. Die IxR² bijvoorbeeld, moet ik dat lezen als domein I 'maal' de verzamelingen van reele getallen in het kwadraat? En deze operatie levert dan nieuwe functiewaarden op die zich in de verzameling van reële getallen bevinden? Ik zou denken van niet maar ik heb voor de rest geen idee hoe het dan wel moet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Notatie functies

\(\mathbb{R}^2\)
stelt het het cartesisch product voor van de verzameling van de reele getallen met de verzameling van de reele getallen, en bevat koppels reele getallen m.a.w:

Stel
\(\mathbb{R}=\{x| x \in R \}\)
\(\mathbb{R}=\{y| y \in R \}\)


Dus:
\(\mathbb{R}^2=\{(x,y)| x,y \in \mathbb{R}\}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Notatie functies

Ter aanvulling op Siron: de notatie IxR betekent dat je een 'vector' (a,b) hebt waarbij a uit I komt (merk op: afhankelijk van wat I is, kan a zelf ook weer een vector zijn) en b komt uit R.

Een vb: R³xR. Dan is je vector (a,b) zo: a komt uit R³ en dus van de vorm (c,d,e) en b komt uit R. Dus (a,b) is van de vorm (c,d,e,b)... Snap je dit? Meestal is I echter niet gewoon iets à la R³, maar dit is wel een makkelijk vb.

Om het best te kunnen helpen, is het dus het makkelijkst als je iets meer info hierover kunt geven qua achtergrond.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Notatie functies

the weatherman schreef:Hallo mede wetenschap-liefhebbers ;) , ik heb een aantal vragen mbt wiskunde (algebra en analyse).

1) De wiskunde is (minstens deels) het gebruik van correcte en formele taal om abiguïteiten te voorkomen. Nu had ik een vraag mbt wiskundige notatie, en meer bepaald:
\(f,g:I \mathsf{ x } \mathbb{R}^2\rightarrow \mathbb{R}\)
Hoe lees je zo iets, en hoe interpreteer je zo iets?

Alvast bedankt!
Je hebt geen vb van f of g?

Berichten: 55

Re: Notatie functies

Meestal wordt met I een (open) interval verondersteld.
\(I \subset R\)
Voor hogere dimensionale ruimten worden meestal S en
\(\Omega\)
gebruikt.

Berichten: 22

Re: Notatie functies

Je hebt geen vb van f of g?
De setting was het richtingsveld bepalen van eerste orde ODEs. Bijvoorbeeld het stelsel

x'(t) = f(t,x,y)

y'(t) = g(t,x,y)

Maar ik heb het antwoord op mijn vraag gekregen, waarvoor dank!

Reageer