Freeware grafieken-programma voor functies van r^2 naar r^2.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Freeware grafieken-programma voor functies van r^2 naar r^2.

Voor dit topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=680738

zoek ik een vooral eenvoudig gratis programmatje waarmee functies van R2 naar R2 kunnen worden afgebeeld. Voor complexe functies zijn er al wel manieren ontwikkeld om daar plaatjes van te maken, en dergelijke manieren kunnen ook voor functies van R2 naar R2 gebruikt worden. Ik wil er “verschilfuncties” mee afbeelden (zie de link hierboven).

Voor gewone functies van R naar R gebruik ik nu het freeware programmatje Graph wat uitstekend voldoet.

http://www.padowan.dk/graph/

Geen problemen met installeren, ik hoef er niet voor te programmeren, en het gebruik wijst de weg vanzelf. Zoiets (maar met vloeiender vlakken en lijntjes) zoek ik nu dus ook voor functies van R2 naar R2.

Ik heb zelf wel wat gegrasduind op het internet, maar ik zie door de bomen inmiddels het bos niet meer. Misschien zijn er hier gebruikers, die goede ervaringen hebben met enig gratis programmatje. Dat zou mij een boel gezoek en gepruts besparen.

Re: Freeware grafieken-programma voor functies van r^2 naar r^2.

Inmiddels heb ik iets moois gevonden:

http://www.spacetime.us/

Alleen is het me nog niet duidelijk of het programma er na zekere tijd mee kapt en wat de gevolgen van “registratie” zijn. Mocht er een addertje onder het gras zitten, dan laat ik het weten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Freeware grafieken-programma voor functies van r^2 naar r^2.

Voor complexe functies zijn er al wel manieren ontwikkeld om daar plaatjes van te maken
Daar ben ik naar op zoek.

Ik heb, lang geleden, een prog. ontwikkeld voor de Acorn computer (BBC-computer) gezien en dan kon je, uitgaande van een complexe functie, een beeld in 't w-vlak schetsen van een kromme in 't z-vlak.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Freeware grafieken-programma voor functies van r^2 naar r^2.

Beschik je over een niet al te oude versie van Matlab? Misschien is holo wat je zoekt dan ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Freeware grafieken-programma voor functies van r^2 naar r^2.

Dit is inderdaad het principe.

Zelf heb ik geen (oude) versie van Matlab.

Verder kan je met het Acorn prog ook met de hand (muis) een kromme schetsen in het z-vlak. Het aardige daarvan is dat je het beeld-resultaat met het oog kan volgen. Bv met f(z)=z³ en het schetsen van een kromme rond z=0, zie je dat het beeld driemaal rond w=0 beweegt.

Re: Freeware grafieken-programma voor functies van r^2 naar r^2.

Safe schreef:Daar ben ik naar op zoek.

Ik heb, lang geleden, een prog. ontwikkeld voor de Acorn computer (BBC-computer) gezien en dan kon je, uitgaande van een complexe functie, een beeld in 't w-vlak schetsen van een kromme in 't z-vlak.


Het programmatje SpaceTime 4.0 kan dergelijke plaatjes, naar het eruit ziet, niet direct tekenen. Wel plaatjes van het reële en imaginaire deel.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Freeware grafieken-programma voor functies van r^2 naar r^2.

Ik vind zo meteen geen equivalente functie voor 'holo' bij Scilab (de gratis variant op Matlab). Maar volgens mij zou die functie wel moeten bestaan. Net omdat het bekend staat als de gratis variant op Matlab ;) . Mocht je (of iemand anders) ze vinden, hoor ik het graag.

En heb je toevallig een linkje voor dat Acorn programma?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Freeware grafieken-programma voor functies van r^2 naar r^2.

Helaas weet ik verder niets over het Acorn prog. Het werd indertijd gebruikt in een cursus van de OU in Engeland (BBC2) over complexe functies. Toevallig heb ik in die tijd regelmatig wat van die cursussen gezien. Ik denk dat het prog toch in het publieke domein moet zijn gebruikt.

Reageer