Springen naar inhoud

Rechthoekige lasconstructie

• Log in om te kunnen reageren

denToffen

denToffen

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2011 - 11:01

Hallo,

ik heb hier een rechthoekige lasconstructie met een puntbelasting ergens in het midden. De constructie steunt op 2 wielen in het midden

Ik zou graag willen weten welke profieldoorsnede ik hiervoor nodig heb. Ik schat F = 7kN

kan iemand mij op weg helpen?
groeten

Bijgevoegde miniaturen

• Naaboos.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44836 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juli 2011 - 18:18

kan iemand mij op weg helpen?

Ja, bijvoorbeeld door eerst maar eens aan je te vragen hoe lang AD resp AB ongeveer zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

denToffen

denToffen

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2011 - 19:39

AB is 1900mm en AD 1600mm

F is het zwaartepunt van mijn last van 7kN. bevindt zich op (x=860, y=450mm) indien A de oorsprong is (niet echt in het midden zoals eerst vermeld)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44836 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juli 2011 - 20:46

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2011 - 07:50

Dan heb je een onstabiel evenwicht, hetwelk op zich niet kan.
Er moet dus een derde reactiekracht zijn.

denToffen

denToffen

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2011 - 13:03

Ja dat is juist.
de derde reactiekracht bevindt zich op staaf CD en wordt opgevangen door een steunwiel.

Het gewichtsverschil tussen links en rechts is ongeveer 30kg dus veronderstel ik dat er op dat wieltje ongeveer 300N terecht komt.

Nu vraag ik mij al enige tijd af hoe ik moet bepalen welke doorsnede de structuur zal moeten hebben om voldoende stevig te zijn. Door de juiste weerstandsmoment(en) uit te tabel te kiezen en hiervoor heb ik mijn maximaal moment op iedere staaf nodig. Mx en My neem ik aan want er zal ook wringing optreden (denk ik)

iemand?

@ nero: zie mijn antwoord betreffende transportband

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2011 - 14:17

De staven worden gedimensioneerd afhankelijk van de belasting op die staven.

Hoe wordt de kracht van de puntlast overgebracht naar die staven? In geval van een plaat zal dit benaderd worden als een gelijkmatig verdeelde (trek-)belasting over het vervormde gedeelte van de plaat. In geval van een rastering (zoals een klassieke houten zolder) zal de kracht via een balk op één punt op elke staaf overgebracht worden.
Afhankelijk van de connecties (pinned of fixed) wordt er ook een (wringend) moment in die staven geintroduceerd.

In beide gevallen dienen de staven volgens het respectieve model berekend te worden.

denToffen

denToffen

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2011 - 16:42

er is geen plaat en ook geen rastering. Eigenlijk alleen die 4 staven die je ziet en daarrond "hangt" en steunt mijn belasting. Vandaar dat ik alles tot 1 zwaartepunt heb herleidt anders veel te moeilijk om te berekenen.

Is het juist als ik op mijn bevestigingspunten mijn moment volgens de x en y as bereken van mijn totale kracht? in principe wel dacht ik. Maar dan kom ik wel aan hoge waarden..vb punt B: Mx = 0,860 x7kN, My= 1,450 x 7kN
Optellen via Pythagoras ??

Kan je wat info geven over pinned en fixed. Wat is volgens jou de beste methode? Zou lassen ook goed zijn?

Groeten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures