H balk in draagmuur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

H balk in draagmuur

Dit is mijn eerste post en val gelijk met de deur in huis. Ik heb al enige tijd doorgebracht in dit subforum, maar ik kom er toch nog niet uit.

Ik ga binnenkort beginnen aan de verbouwing van mijn huis (bouwjaar 1964). Daar wil ik een gedeelte van een muur openbreken.

De muur is nu 4 meter lang, daar wil ik 3 meter tussenuit halen. Vervolgens wil ik er een balk van 3,4 of 3,5 meter in leggen met aan beide kanten een gelijke oversteek. Het idee is om ongeveer 10 cm van de muur, vanaf het plafond, te behouden om er voor te zorgen dat de verdiepingsvloer constructie op zijn plaats blijft. De verdiepingsvloer is waarschijnlijk uit beton platen opgebouwd.

Zonder enige berekening denk ik aan een van de volgende balken:

HEA100

HEB100

IPE200

De reden hiervoor is dat mij het 'logisch' lijkt om een balk te pakken die even breed is als de muur die je weg haalt. Echter weet ik niet of dit ook echt zo is. Dit ook aangezien wiskunde altijd een van mijn zwakkere vakken geweest is.

Ik zou graag vrijblijven informatie / een berekening krijgen of dat een van deze types geschikt zijn voor deze toepassing.

Ik zou hier erg mee geholpen zijn en ben me er van bewust dat de verantwoordelijkheid altijd bij mezelf blijft.

In de bijlage heb ik twee situatie schetsen toegevoegd. Het gaat om een hoekhuis waarbij de kant van de keuken en wc vrijstaand is.

Gegevens:

Muur origineel:

Lengte: 4000mm

Breedte: 100mm

Hoogte: 2600mm

Materiaal: nog onbekend

Deze muur loopt verticaal door tot aan de kap van het dak.

Benedenvloer: beton

Vloer eerste verdieping: beton

Vloer zolder: hout

Afmetingen huis:

Breedte: +/- 6400mm

Lengte:6000mm

Woonkamer:

Breedte: 3500mm

Lengte: 6000mm

Keuken:

Breedte: 2500mm

Lengte: 6000mm
Bijlagen
draagmuur1.jpg
draagmuur1.jpg (30.87 KiB) 6447 keer bekeken
draagmuur2.jpg
draagmuur2.jpg (30.22 KiB) 6471 keer bekeken

Berichten: 4

Re: H balk in draagmuur

Aangezien ik geen edit knop kan vinden dan maar een nieuwe post.

Ik heb met forbtest de genoemde balken berekend, alleen zeggen de resutaten mij niet zo veel...

Is er misschien iemand die hier verstand van heeft?
Bijlagen
TEST1.DOC
(2.83 KiB) 2719 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: H balk in draagmuur

Tip: als je er zelf zo weinig kijk op hebt zou ik dit aan een aannemer overlaten. Dat kost wel een paar centen, maar veel minder dan wanneer je huis in elkaar dondert. En dat is geen grap, ik ken een voorbeeld waar iemand zelf zo'n muur sloopte zonder zich te realiseren dat er ook nog wat bovenop lag en stond. Dat huis moesten ze vanaf de fundamenten helemaal opnieuw opbouwen. En de verzekering keert in zo'n geval helemaal niks uit.

Berichten: 4

Re: H balk in draagmuur

Voor ik in gesprek ga met een aannemer/constructeur wil ik graag zelf ook meer kennis op dit gebied hebben.

Ik heb de berekening opnieuw gedaan, aangezien ik een rekenfout heb gemaakt.

Daarnaast heb ik gerekend met een belk lengte van 3.5 meter,nu heb ik ook een berekening gemaakt met een lengte van 3 meter. Aangezien dit het gedeetle is wat vrij is.

Stalen balk HEB100

IX in mm4: 1670000

WX in mm3: 33500

Balklengte in mtr: 3

Zelfstandig dragende balk

Eigen gewicht van de balk in kN/m1: .2039

Puntlast in het midden van de balk in kN : 6.997778

Berekend op sterkte en opgegeven belastingfactor

Gelijkmatige belasting op sterkte in kN/m1: 4.665185

Materiaal-spanning bij sterkte (+lim.) in N/mm2: 156.6667 limiet

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/500 in kN/m1: 1.995221

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/333 in kN/m1: 2.988012

Gelijkmatige belasting;max.doorb.L/250 in kN/m1: 3.990442

Materiaal-spanning bij doorb.L/500 in N/mm2: 67.00369

Materiaal-spanning bij doorb.L/333 in N/mm2: 100.3437

Materiaal-spanning bij doorb.L/250 in N/mm2: 134.0074

Kan iemand mij vertellen wat de minimaal benodigde belastingcapaciteit is voor het vervangen van een draagmuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: H balk in draagmuur

Ik heb de berekening opnieuw gedaan, aangezien ik een rekenfout heb gemaakt.
Daar schuilt dan ook net het gevaar! Gelieve onze disclaimer even door te nemen !!!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: H balk in draagmuur

Als je het dan toch eerst zelf wil bekijken, kijk dan eens rond op deze website: staaltabellen

Zo uit mijn duim durf ik nu al te beweren dat een HEB100 voor jouw toepassing veel te licht is.

Berichten: 4

Re: H balk in draagmuur

Bedankt voor de reacties.

Ik ben me er zeker van bewust dat dit niet zonder gevaar is. Daarom laat ik ook zeker iemand met verstand (aannemer/constructeur) hier naar kijken.

Een HEB100 is inderdaad wel licht, ik kijk nu meer naar IPE balken in verband met de breedte. Dan denk ik aan de 200 of 220. Maar zeker weten is het pas als de volledige belasting etc. bekend is.

Ik ben zelf alleen erg nieuwsgierig en wil dingen graag weten. Nu zag ik dat mijn geposte berekening nog een fout bevat, ik heb namelijk de kracht in de zwakke richting berekend (op de zijkant van het profiel) in plaats van in de sterke richting. (met het programma forbtest, aan de hand van de tabellen in de link zal ik eens kijken of het overeenkomt)

Ook heb ik vandaag met een werktuigbouwkundige er naar gekeken en die heeft me uitgelegd welke krachten ik precies moet bereken en op welke manier. (dak, zoldervloer, verdiepingsvloer, doorlopende draagmuur, maar ook variabele vloerbelasting en zo nog wat dingen)

Het enige waar ik nu nog mee zit is: welke waarden moet ik precies nemen voor de verschillende gedeeltes van het huis?

Op de site: http://www.balkberekening.nl/pdf/Balkberekening.pdf staat wel een voorbeeld berekening maar ik weet zo niet wat Grep en Prep betekenen?

Voorbeeld:

Verdiepingsvloer:

type : breedplaatvloer dik 200 mm

Grep: eigen gewicht 4.80 kN/m²

lichte wanden

(h/h0) x 0.80 kN/m² = 2.6/2.5 x 0.8 0.84 kN/m²

Afwerkingen + plafond 1.00kN/m² + = 6.64 kN/m

Prep: NEN 6702 – tabel 14 Æ ψ = 0.4 = 1.75 kN/m

De waarde van Prep heb ik wel terug gevonden in het polytechnisch zakboek.

Tot zover deze post, van het weekend ga ik eens kijken of ik er een beetje uitkom met het rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: H balk in draagmuur

De reden hiervoor is dat mij het 'logisch' lijkt om een balk te pakken die even breed is als de muur die je weg haalt. Echter weet ik niet of dit ook echt zo is. Dit ook aangezien wiskunde altijd een van mijn zwakkere vakken geweest is.
Dit is uiteraard onzin. Een 100 profiel zal zo goed als zeker niet voldoen. (Alvast een te grote doorbuiging en waarschijnlijk ook niet sterk genoeg)

Zonder een goed kennis van de bekeringswijze, exacte uitvoering, huidige toestand, etc. schakel je beter een deskundig ingenieur in.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 232

Re: H balk in draagmuur

Ik zou eerder rekening houden met een profiel van de afmeting HE200A, HE180B of IPE270. (Ik zou voor een HEA gaan, niet zo'n lullig IPE profiel)

Je dient veel meer belasting te rekenen dan dat je opgeeft. Maatgevend zijn de betonnen vloer en de dragende wand erboven. Voor jouw verdiepingsvloer kom je al gauw op een 7kN/m² permanente belasting. Dat is met jouw vloeroppervlak zo'n 21kN per strekkende meter. Dat balkje draagt dus alleen al 2,1 ton vloer per strekkende meter. Dat wil je niet op je kop krijgen.

Om me bij jhnbk aan te sluiten, schakel een constructeur in. Je zal voor een 3,5 meter doorbraak uit een dragende wand een flinke jongen nodig hebben. Bovendien kan een constructeur beschouwen of funderingsbalk eronder wel het opwaartse veldmoment kan opnemen die zal ontstaan door twee puntlasten.

Berichten: 54

Re: H balk in draagmuur

Misschien wat laat maar een IPE 270 of een HEA180 voldoet.

Belangrijk is de opbouw van je dragende wand en de onderliggende fundering.

Afhankelijk van opbouw van de dragende wand is het eventueel noodzakelijk om kolommen te plaatsen of anders een hele grote oplegplaat. Gezien de optredende reactie kracht en een muurdikte van 100 mm heb je een oplegplaat nodig van 380 mm lang met oplegvilt en alle andere toeters en bellen per kant. Beter is het plaatsen van kolommen met een HE profiel i.v.m. met een lagere constructiehoogte.

Afhankelijk van je fundering kan een drukverdelende onderbalk noodzakelijk zijn. Dus het maken van een sparing in de dragende tussenmuur is in dit geval niet zomaar vast te stellen. Plaus geeft dit al aan.

Je spreekt in je voorbeeldberekening over lichte wanden, maar ik mag aannemen dat een dragende wand uit kalkzandsteen of normale metselwerk bestaat. Gasbeton e.d. is erg onwaarschijnlijk.

Je spreekt over een betonvloer voor de 1e verdieping, kan het zo zijn dat deze vrijdragend is van bouwmuur naar bouwmuur? In dat geval geen balk nodig.

Voor de belastingen het volgende.

Eigengewicht betonvloer + afwerking en scheidingswanden omgeslagen = 5,8 kN/m2 (vloer dik 180 mm)

Eigengewicht verdiepingsvloer + afwerking en scheidingswanden omges = 1,0 kN/m2

Eigengewicht dak grondvlak = 1,2 kN/m2

Eigengewicht tussenmuur 2,50 x 1,7 + 2,00 x 1,7 = 7,8 kN/m

Als je de belastingen op de tussenmuur vaststelt kom je op een totaal eigengewicht bij een vloeroverspanning van 6,00 m van 8,0 x 6,00 x 0,5 + 7,8 = 31,8 kN/m

Voor de nuttige belasting geldt voor de verdiepingsvloer 1,75 kN/m2 met een ψ van 0,4 voor een volgende vloer, in dit geval dus ψ is 1,0

Voor de zolder 0,7 kN/m2 met een ψ van 0,7.

Voor de nuttige belasting krijg je dus een totale belasting van 6,7 kN/m

Let op bij het berekenen wel rekening houden met de geldende veiligheden.

Omdat je een balk onder de eerste verdiepingsvloer plaats met daarop metselwerk is het verstandig om de maximale doorbuiging op 10 mm te stellen voor deze overspanning om zodoende scheurvorming in het bovenliggende metselwerk te voorkomen.

Succes verder

Reageer