Springen naar inhoud

Afgeleide exponentiŽle functie

• Log in om te kunnen reageren

Chann

Chann

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2011 - 16:05

Hallo,

Ik voel me vrij dom nu, maar kom er toch echt niet uit terwijl het zo simpel lijkt...
Ik studeer Dierwetenschappen (Wageningen Universiteit - na de zomervakantie tweedejaars), heb afgelopen jaar wiskunde niet gehaald dus ben ik nu voor het hertentamen aan het leren.

Aangezien ik het vak vrijwel niet gevolgd heb, ben ik bij het begin begonnen met opgaven maken. Nu ben ik bezig met simpelweg differentiŽren van verschillende functies en daarbij al stuit ik op een probleem...

Bepaal de afgeleide van de volgende functie:
f(x) = 3pe-y

Hiervoor heb ik de kettingregel als volgt toegepast...

Gesplitst in 2 termen:
m = 3p dus m' = 3
n = e-y dus n' = e-y (Is dit zo?! Afgeleide van ex is immers ex.....)

f '(x) = m'n + mn'

= 3e-y + 3pe-y

Echter, als ik nu het antwoord controleer, staat het als volgt (zonder uitwerkingen of wat dan ook) in het boek:
f
'(x) = 0

.... Hoe komen ze in hemelsnaam aan 0? Ik kan me alleen voorstellen dat ik de afgeleide van e-y verkeerd heb gevonden maar dan zie ik nog niet in hoe ze op 0 uitkomen, omdat de afgeleide (in mijn berekening dan) uit twee termen bestaat die bij elkaar opgeteld worden, waarvan de linker toch zeker niet uit kan komen op 0...?
Ik heb overigens al een tijdje gezocht, misschien niet goed genoeg, maar ik kon in ieder geval niets vinden over de afgeleide van het grondtal e als er een andere macht dan x bij staat (zoals dat hier dus -y is)...

Ik hoop dat iemand me hierbij het licht kan laten zien, alvast bedankt! ;)
Groetjes,
Chantal

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Siron

Siron

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juli 2011 - 16:31

Het is logisch dat er 0 uitkomt, immers in
LaTeX