Asdat/alsdat

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Asdat/alsdat

Hallo,

ik ben in het boek 'In de ban van de ring' meerdere malen het (ouderwetse) woordje 'asdat' tegengekomen.

Ik kon het niet vinden op internet, maar het kwam wel 10 keer voor in het boek, waardoor ik het nu toch graag zou willen weten.

Weet iemand wat dit voegwoord, of wat het ook is, betekent?

Het werd trouwens ook eenmaal als 'alsdat' geschreven (ik denk dat het dezelfde ''betekenis'' heeft).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Asdat/alsdat

Trachtte de schrijver niet hiermee de uitspraak van de persoon te beschrijven? Misschien om een klein accentje of dialectje aan te tonen? Ofwel, was het expres plat, en niet een oud woordje. Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord. Maar dat zegt niets.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Asdat/alsdat

Ik heb de boeken alleen in het Engels gelezen. Als je mij kunt zeggen waar dit zo werd gezegd en door wie, kan ik in het origineel opzoeken of er misschien sprake is van een 'dialect', zoals DPW opmerkt. Ik denk nl. dat hij daar best eens gelijk in kan hebben.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Asdat/alsdat

Ik kan het nu niet zo makkelijk vinden, maar het is als ik het me goed herinner alleen door Sam gezegd.

(En hij sprak heel het verhaal door ABN? xD)

Als ik me ooit in de vakantie heel erg verveel en genoeg tijd heb, zal ik wel even zoeken naar een uitspraak van Sam waarin hij het woordje gebruikt ;) (ik denk dat dat wel even gaat duren :P het zoeken bedoel ik dan)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Asdat/alsdat

Hier is het onderdeel van een kromme zin van Sam: 'Ik kon niet blijven om nog meer aan te horen, mijnheer, vanwege asdat u stond te wachten' 1

Reageer