Normaalkracht (en evenwichtsvoorwaarde)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Normaalkracht (en evenwichtsvoorwaarde)

Hallo ! Ik ben nieuw op het forum. Ik ben begonnen met leren voor een natuurkunde 1,2 deficientie examen (een jaar natuurkunde inhalen).

Nu ben ik bij een basis opgave even helemaal de draad kwijtgeraakt, want ik heb de antwoorden wel maar de uitwerking niet. Niemand wil het even uitleggen dus ik hoop dat iemand hier me wil helpen ;)

Opgave:

Een ladder met lengte 3,0m is onder een hoek van 60 graden met de grond tegen een muur gezet. De ladder is homogeen en heeft een massa van 4,6kg. Op de ladder werken onder andere de volgende krachten; Fn1, Fn en Fz. (ook op een plaatje getekend)

Vraag:

Bereken de kracht die de muur op de ladder uitoefent. (doe dit door gebruik te maken van de evenwichtsvoorwaarde: EM=0 ten opzichte van P.)

Mijn eerste probleem is dat ik niet weet wat een evenwichtvoorwaarde is, maar omdat het gelijk staat met 0 heb ik het genegeerd (?)

Toen ben ik de componenten gaan uitrekenen door:

F1 of Fh = Fz . sin(a) --> F1 = 45,08 . sin(60) = 39,0 N

en

F2 = 45,08 . cos(60) = 23,0 N

Ik dacht nu dat Fn = F2 en dat mijn uitkomst dus 39 N zou zijn.. Maar de uitkomst die in het boek staat is 13 N

Dus ik ben gaan zoeken en optellen en aftrekken en wrijving er op en eraf tellen maar ik kom er NIET uit, het lijkt zo simpel maar ik vergeet iets heel stoms?

Ik hoop dat jullie me even kunnen helpen.

Groetjes:)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Normaalkracht (en evenwichtsvoorwaarde)

Er staat vast in je boek
\(\sum M = 0\)
? Dat betekent dat de som van alle momenten 0 moet zijn. Je weet wat een moment is en hoe je het uit moet rekenen?

Verder ben je niet consequent in je notatie. In het begin praat je over Fz, Fn en Fn1. Later zijn er krachten die je F1 en F2 noemt, maar het is mij niet duidelijk welke krachten dit zouden moeten zijn.

Berichten: 3

Re: Normaalkracht (en evenwichtsvoorwaarde)

Dankjewel voor je antwoord en hulp!

De F1 en F2 slaan op de componenten van Fz:

F1= de component evenwijdig aan de schuine zijde (helling)

F2= loodrecht op de schuine zijde

Ik heb een formule M= F.L (L=afstand tot draaipunt) om moment uit te rekenen, maar ik weet niet of dit de juiste is en hoe ik hem dan moet toepassen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Normaalkracht (en evenwichtsvoorwaarde)

Ik zie niet in waarom je de componenten van de zwaartekracht wil ontbinden in parallel met en loodrecht op de ladder. Bekijk eerst welke verticale krachten er in het spel zijn en bepaal hun grootte. Hiervoor heb je een krachtenevenwicht nodig. Bepaal dan welke horizontale krachten er in het spel zijn, en bepaal hun grootte. Voor dit laatste heb je de gegeven hint over het momentenevenwicht nodig.

Er geldt wel
\(M = F \cdot L\)
, maar hou wel in je achterhoofd dat die
\(L\)
hier de loodrechte afstand is tussen het aangrijpingspunt van de kracht en het draaipunt. Dit staat vast in je cursus uitgelegd, als je het niet snapt, dan vraag je maar verder hierover.

Dit topic past trouwens beter in het huiswerkforum, vandaar verplaatst.

Berichten: 3

Re: Normaalkracht (en evenwichtsvoorwaarde)

Ok dankjewel !

Hier kan ik wat mee, nu komt ik er wel uit.

Bedankt ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Normaalkracht (en evenwichtsvoorwaarde)

scan0009.jpg
scan0009.jpg (182.1 KiB) 240 keer bekeken

Reageer