Structuurformule fosforzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Structuurformule fosforzuur

In mijn cursus staat de structuurformule van fosforzuur met een datief covalente binding tussen het fosfor-en zuurstofatoom. Als ik op wikipedia kijk zie ik een dubbele binding tussen het fosfor en zuurstofatoom.

Klopt het dat ze allebei kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Structuurformule fosforzuur

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Structuurformule fosforzuur

Ja, dat klopt. Het hangt ervan af welke theorie je gebruikt.

Niemand heeft ooit een molecuul kunnen zien en daarom gebruiken we theorieën om de werkelijkheid te beschrijven.

Een theorie voldoet totdat bewezen is dat hij niet meer voldoet. En als dat zo is wordt er weer een nieuwe theorie bedacht.

Eerste theorie. Oude theorie, naam weet ik niet.

Fosfor is 5 waardig en kan 5 bindingen vormen.

Dit zie je terug in de structuurformule bij Wikipedia. (Fosfor wordt dan wel omringd door 5 elektronenparen.)

Tweede theorie: Lewis.

Om aan de octetregel te voldoen schuift hij een elektronenpaar van de dubbele binding richting zuurstof.

Stikstof krijgt zo de formele lading +1 en zuurstof -1. Het gehele molecuul blijft ongeladen.

Derde theorie: The molecular orbital theory.

Hier wordt gewerkt met elekronen wolken, energieniveaus, en s, p, d-elektronen.

Deze theorie was o.a. nodig om te verklaren dat de ene binding in etheen veel zwakker is dan de andere.

Bij sommige antwoorden die je kreeg, zag ik hier al iets over. Voor als je verder gaat met scheikunde.

Opmerking.

Vraag is al wat langer geleden gesteld maar gezien de formele lading bij fosforzuur weer actueel dacht ik.

Reageer