Matrixvoorstelling functie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 84

Matrixvoorstelling functie

Hoi,

In mijn cursus wordt een functie voorgesteld door een matrix. Q : R^3 -> R : (x,y,z) -> Q(x,y,z)

Q = 6X^2 + 6Y^2 + 5Z^2 - 4XY - 2XZ - 2YZ

Met bijhorende matrix A:

6 -2 -1

-2 6 -1

-1 -1 5

Ik begrijp echter helemaal niet waarom deze matrix de functie voorstelt. Q beeldt elk 3-tal toch af op een reëel getal? En de kolommen van A bevatten normaal gezien toch de coördinaten van de afbeelding Q van de oorspronkelijke basis (in R^3)? Volgens mij is de basis van R toch eenvoudigweg 1? Hoe kunnen er dan 3 rijen zijn in A?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Matrixvoorstelling functie

Ik zou het verhaal kunnen overtypen, maar heb je bijv hier al eens gekeken? Zoja, wat was hier dan onduidelijk aan?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 84

Re: Matrixvoorstelling functie

In de cursus was het niet heel duidelijk dat dit een functie was die kon voorgesteld worden als X^T A X = 0. Eenmaal ik dat door had, werd de rest ook snel duidelijk.

Bedankt voor de hulp! (Is er toevallig iets met Latex? Telkens ik een latex tag gebruik kan de post niet geplaatst worden)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Matrixvoorstelling functie

Bij mij werkt latex gewoon. Misschien maak je een typfout? mocht je het niet kunnen oplossen, kun je dit aankaarten in 'over dit forum'.

En graag gedaan ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer