Springen naar inhoud

Wiskundig vraagstuk

• Log in om te kunnen reageren

hillie1975

hillie1975

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2011 - 09:56

Wij hebben het volgende vraagstuk:

We hebben 6 personen welke in 4 unieke samenstellingen van 3 personen gaan kaatsen.

Maar ze moeten minimaal één keer bijelkaar zitten en maximaal 2 keer.

Wie kan ons helpen in welke samenstellingen dit mogelijk is????

Dus 1, 2 en 3 bijelkaar tegen 4, 5 en 6 etc.

Wij komen er niet uit....wie kan ons helpen!!!!!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2011 - 10:16

We hebben 6 personen welke in 4 unieke samenstellingen van 3 personen gaan kaatsen.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je wil. Wil je de groep van zes personen vier keer in tweeen verdelen? En wel zo dat beide groepjes dan tellen voor de voorwaarden?

hillie1975

hillie1975

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2011 - 10:22

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je wil. Wil je de groep van zes personen vier keer in tweeen verdelen? En wel zo dat beide groepjes dan tellen voor de voorwaarden?

Klopt inderdaad. De groep van 6 personen wordt viermaal in tweeën verdeeld en dan moeten ze minimaal éénmaal bijelkaar zitten en maximaal tweemaal.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2011 - 12:47

Er zijn 20 verschillende mogelijkheden waarop je een groep van 6 kan splitsen in 2 groepen.

Ik heb snel even een brute-force programmaatje geschreven; deze vertelt dat er geen combinatie van 4 van deze mogelijkheden bestaat zodat er aan jouw voorwaarden wordt voldaan.

Edit: ik heb dubel geteld, ik kom nu uit op 10 verschillende verdelingen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2011 - 14:08

Persoon 1 moet met elk ander persoon ten minste 1 keer in een groep zitten. Persoon 1 zit 4 keer in een groep met 2 anderen, dus hij ontmoet 8 personen. 5 hiervan zijn uniek, dus 3 zijn dubbel en bovendien verschillend van elkaar vanwege de maximaal 2x-regel. Laten we deze drie personen A, B en C noemen. Stel dat twee van deze personen 2x bij elkaar en bij persoon 1 zitten. De twee personen zitten dan ook bij elkaar in twee groepen waar persoon 1 niet inzit. Dit schendt echter de regel dat personen maximaal 2x bij elkaar mogen zitten. Dan blijft de volgende verdeling over:

1-A-C x B-5-6
1-A-5 x B-C-6
1-B-C x A-5-6
1-B-6 x A-C-5

Deze verdeling kan echter ook niet, want bijvoorbeeld A en 5 zitten meer dan 2 keer bij elkaar.

Conclusie: het kan niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures