Wiskundig vraagstuk

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Wiskundig vraagstuk

Wij hebben het volgende vraagstuk:

We hebben 6 personen welke in 4 unieke samenstellingen van 3 personen gaan kaatsen.

Maar ze moeten minimaal één keer bijelkaar zitten en maximaal 2 keer.

Wie kan ons helpen in welke samenstellingen dit mogelijk is????

Dus 1, 2 en 3 bijelkaar tegen 4, 5 en 6 etc.

Wij komen er niet uit....wie kan ons helpen!!!!!!!

Berichten: 7.068

Re: Wiskundig vraagstuk

We hebben 6 personen welke in 4 unieke samenstellingen van 3 personen gaan kaatsen.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je wil. Wil je de groep van zes personen vier keer in tweeen verdelen? En wel zo dat beide groepjes dan tellen voor de voorwaarden?

Berichten: 2

Re: Wiskundig vraagstuk

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je wil. Wil je de groep van zes personen vier keer in tweeen verdelen? En wel zo dat beide groepjes dan tellen voor de voorwaarden?


Klopt inderdaad. De groep van 6 personen wordt viermaal in tweeën verdeeld en dan moeten ze minimaal éénmaal bijelkaar zitten en maximaal tweemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Wiskundig vraagstuk

Er zijn 20 verschillende mogelijkheden waarop je een groep van 6 kan splitsen in 2 groepen.

Ik heb snel even een brute-force programmaatje geschreven; deze vertelt dat er geen combinatie van 4 van deze mogelijkheden bestaat zodat er aan jouw voorwaarden wordt voldaan.

Edit: ik heb dubel geteld, ik kom nu uit op 10 verschillende verdelingen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 7.068

Re: Wiskundig vraagstuk

Persoon 1 moet met elk ander persoon ten minste 1 keer in een groep zitten. Persoon 1 zit 4 keer in een groep met 2 anderen, dus hij ontmoet 8 personen. 5 hiervan zijn uniek, dus 3 zijn dubbel en bovendien verschillend van elkaar vanwege de maximaal 2x-regel. Laten we deze drie personen A, B en C noemen. Stel dat twee van deze personen 2x bij elkaar en bij persoon 1 zitten. De twee personen zitten dan ook bij elkaar in twee groepen waar persoon 1 niet inzit. Dit schendt echter de regel dat personen maximaal 2x bij elkaar mogen zitten. Dan blijft de volgende verdeling over:

1-A-C x B-5-6

1-A-5 x B-C-6

1-B-C x A-5-6

1-B-6 x A-C-5

Deze verdeling kan echter ook niet, want bijvoorbeeld A en 5 zitten meer dan 2 keer bij elkaar.

Conclusie: het kan niet.

Reageer