Goniometrie vraagje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Goniometrie vraagje

Hulp gezocht bij deze examenvraag!

gegeven is

b = 6sin(0.5x)

l = 10cos(0.5x)

0 ≤ x ≤ π

De vraag luidt:

Als we x van 0 tot π laten toenemen, zal b toenemen en l afnemen.

Bereken met behulp van differentiëren voor welke waarde van α de breedte b

even snel toeneemt als de lengte l afneemt. Rond je antwoord af op twee

decimalen.

Nou doe ik dit :

b'(x) = 3cos(0.5x)

l'(x) = -5sin(0.5x)

dan gelijkstellen en oplossen.

In de uitwerking staat dat ik 3cos(0.5x) = 5sin(0.5x) moet oplossen. Er staat ook dat de afgeleiden die ik hierboven heb staan kloppen. Kan iemand mij uitleggen waarom -5sin(0.5x) veranderd wordt in 5sin(0.5x). Misschien een domme vraag maar ik snap het nog niet helemaal. Alvast bedankt!

PS: ik snap dat het voor het antwoord niet uit maakt aangezien je beide kanten kwadrateert in het begin, maar ik zou toch graag willen weten waarom er wordt uitgegaan van 5sin(0.5x) i.p.v. -5sin(0.5x)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Goniometrie vraagje

Ben je zeker dat die uitwerking uit je boek ofzo klopt? Want ik zie eerlijk gezegd ook geen reden het minteken weg te laten.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 39

Re: Goniometrie vraagje

Afbeelding

Ik heb het antwoord erbij geplakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Goniometrie vraagje

Of ik kijk heel slecht of er staat bij hun afgeleide ook geen minteken...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 555

Re: Goniometrie vraagje

Volgens mij is dat niet mee gescanned. er is wel een spatie voor in de plaats gekomen

Berichten: 39

Re: Goniometrie vraagje

Ohh dat is er uit gegaan bij het editen, beetje raar. Maar het staat er echt! Even een nieuwe foto uploaden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Goniometrie vraagje

Volgens mij is het dan gewoon een typfout van je antwoordenboekje. Het enige wat ik zo meteen nog kan bedenken, is dat ze het minteken weglaten omdat je met lengtes werkt en deze steeds positief zijn van nature (en je sin is al positief).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 39

Re: Goniometrie vraagje

Hmm het komt van die website met al die examens van voorgaande jaren erop (examenblad.nl) dus ik ging er van uit dat het wel goed zou zijn. Maar als jij zegt dat het niet zo is dan geloof ik het graag, heb er al te lang over na lopen denken haha. Bedankt voor je antwoord!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Goniometrie vraagje

Bereken met behulp van differentiëren voor welke waarde van α de breedte b

even snel toeneemt als de lengte l afneemt.
Dit staat er toch wel duidelijk: de breedte b even snel toeneemt als de lengte l afneemt.

Reageer