Mechanische ventilatie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

Mechanische ventilatie

In vele huizen bevindt zich een mechanisch ventilatiesysteem.

Dit is aangebracht omdat de huizen van tegenwoordig goed zijn geïsoleerd en kierloos gesloten zijn.

Van een natuurlijke ventilatie is amper sprake.

Door het gebrek aan ventilatie ontstaat meer vochtigheid en daardoor kunnen schimmels eerder ontstaan.

Nu zie ik dat in mijn huis de ventilatie-openingen zich in het plafond bevinden en dat vind ik een merkwaardige keuze.

Mijn huiskamer en keuken zijn 1 ruimte en 's winters zuigt de ventilator niet alleen vocht af maar ook de dure warmte die mijn kachel geproduceerd heeft. Warmte gaat omhoog dus de warmste laag wordt afgezogen.

En... het lijkt me dat vocht/ damp zwaarder is dan de gewone lucht dus lijkt me dat een afzuiging vlak boven de grond een betere plaats zou zijn.

Echter zie ik dat nergens. Wat zijn de argumenten om de afzuiging bovenin te plaatsen?

Jack Marotick

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Mechanische ventilatie

En... het lijkt me dat vocht/ damp zwaarder is dan de gewone lucht
Waarom denk je dat?

Vochtige lucht is ietsje lichter dan droge lucht.

Bovendien is de vochtige lucht tijdens koken warmer en daardoor dus ook lichter, maar je afzuigkap zou het meeste daarvan moeten afvoeren.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 24

Re: Mechanische ventilatie

Fred F. schreef:Vochtige lucht is ietsje lichter dan droge lucht.

Bovendien is de vochtige lucht tijdens koken warmer en daardoor dus ook lichter, maar je afzuigkap zou het meeste daarvan moeten afvoeren.
Als het buiten vochtiger wordt dan ontstaat er mist en als dat gebeurt in een heuvelachtig gebied dan zie je duidelijk dat de mist zakt in de dalen en dat de toppen van de heuvels mistvrij zijn.

Is dat ook zo in huis? De vocht in huis is toch ook mist alleen door de kleine afstand kan je geen mist zien.

Of zie ik dat verkeerd?

Volgens mij zijn er ook andere, schadelijke, gassen die zwaarder zijn dan lucht en die worden ook niet snel afgevoerd door de ventilatiekanalen in het plafond.

Ik denk er sterk over om de luchtafvoer te maken in de plint onder de keukenkastjes. De afzuigkap moet de keukendampen maar afvoeren.

Jack Marotick

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Mechanische ventilatie

Marotick schreef:Als het buiten vochtiger wordt dan ontstaat er mist en als dat gebeurt in een heuvelachtig gebied dan zie je duidelijk dat de mist zakt in de dalen en dat de toppen van de heuvels mistvrij zijn.

Is dat ook zo in huis? De vocht in huis is toch ook mist
Nee, lucht in huis zal niet zomaar verzadigen en mist gaan vormen. Mist is geen vochtige lucht, mist is vochtige lucht (met echt wel een iets kleinere dichtheid dan droge lucht, omdat watermoleculen een kleinere molecuulmassa hebben dan stikstof- en zuurstofmoleculen) met daarin fijn verdeelde waterdruppeltjes, zó klein dat ze zó traag dalen dat ze als zwevend beschouwd kunnen worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Mechanische ventilatie

De vocht in huis is toch ook mist alleen door de kleine afstand kan je geen mist zien.
Als jij in je huis mist zou hebben dan zou je dat echt wel merken als je er doorheen loopt, en ook aan de waterdruppeltjes op wand, meubilair en vloer.
Volgens mij zijn er ook andere, schadelijke, gassen die zwaarder zijn dan lucht en die worden ook niet snel afgevoerd door de ventilatiekanalen in het plafond.
Gassen mengen snel met elkaar. Lucht bestaat uit 78 % stikstof, 21 % zuurstof en 1 % Argon en CO2, maar het is echt niet zo dat die stikstof overwegend in het bovenste deel van je kamer zit, de zuurstof daaronder, en vlak boven de vloer de Argon en CO2.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Mechanische ventilatie

Warme lucht is inderdaad lichter dan koele lucht. Warme lucht kan ook meer vocht opnemen dan koele lucht.

De vochtproblemen ontstaan vaak op koele plekken in het huis omdat warme (vocht bevattende) lucht lokaal afkoelt en dus minder vocht kan bevatten. Het vocht condenseert op deze koele plek en schimmels gaan zich daar zeer welkom voelen.

In na-geisoleerde huizen (of slecht gebouwde huizen) ontstaan deze koelere plekken vaak door koudebruggen. Met een koudebrug wordt dan bedoeld dat de isolatie zeer lokaal (veel) slechter is dan in de rest van de buitenmuur.

Als je deze problemen wilt voorkomen dan is het meest eenvoudige om de warme lucht (dat veel vocht kan bevatten) af te zuigen.

Berichten: 24

Re: Mechanische ventilatie

Gup schreef:Warme lucht is inderdaad lichter dan koele lucht. Warme lucht kan ook meer vocht opnemen dan koele lucht.

De vochtproblemen ontstaan vaak op koele plekken in het huis omdat warme (vocht bevattende) lucht lokaal afkoelt en dus minder vocht kan bevatten. Het vocht condenseert op deze koele plek en schimmels gaan zich daar zeer welkom voelen.

In na-geisoleerde huizen (of slecht gebouwde huizen) ontstaan deze koelere plekken vaak door koudebruggen. Met een koudebrug wordt dan bedoeld dat de isolatie zeer lokaal (veel) slechter is dan in de rest van de buitenmuur.

Als je deze problemen wilt voorkomen dan is het meest eenvoudige om de warme lucht (dat veel vocht kan bevatten) af te zuigen.
Ik begrijp dat warme lucht lichter is dan minder warme lucht, maar die warme lucht heeft veel geld gekost om dat warm te krijgen.

Nu heb ik helemaal geen last van vocht of wat dan ook en er is ook geen probleem.

Het gaat om een gewone huiskamer met aangrenzend een keuken in een redelijk goed geïsoleerde omgeving.

Als er gekookt wordt dan komt er vocht vrij en daar moet de wasemkap voor zorgen dat die damp wordt afgevoerd.

Stel: de lucht is lange tijd in rust geweest, is het aanwezige vocht dan homogeen door de ruimte verspreid? Of zakt het langzaam naar beneden omdat vocht zwaarder is dan gewone lucht of stijgt de vocht juist op omdat de warmere bovenlaag beter vocht kan vasthouden?

Ik zit er aan te denken om de dure verwarmde lucht niet meer af te zuigen en de afzuigbuis te verlengen naar achter het keukenblok.

In de plint onder het keukenblok maak ik roosters zodat de koelere en misschien vochtiger lucht afgezogen kan gaan worden evenals de gassen die zwaarder zijn dan lucht die in het vorige antwoord genoemd worden. De afvoer komt dus even boven de vloer. De afzuigkap blijft dus zitten waar die zit.

Wat vindt men hiervan?

Jack Marotick

Berichten: 3

Re: Mechanische ventilatie

Het koken is niet de enige bron van vochtige lucht. Bij het uitademen brengen bewoners warme vochtige lucht de ruimte in. Ik weet niet hoe deze bronnen zich procentueel verhouden maar de laatstgenoemde bron is wel substantieel (In: 1,5 l water per dag; dit moet eruit via urine, zweet en adem; uiteraard allemaal afgeleverd op iets minder dan 37 gradC).

Hoe de vocht zich verdeelt over de aanwezige lucht in een ruimte weet ik helaas ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Mechanische ventilatie

[Deels Offtopic]
Als het buiten vochtiger wordt dan ontstaat er mist en als dat gebeurt in een heuvelachtig gebied dan zie je duidelijk dat de mist zakt in de dalen en dat de toppen van de heuvels mistvrij zijn.
Hier zoek je een verkeerde oorzaak voor de dal mist.

Mist in dalen is normaal gesproken stralingsmist. Die ontstaat door sterke afkoeling van het aardoppervlak. De temperatuur is dan anders dan meestal lager aan de grond dan in de hogere luchtlaag. De afkoelende lucht kan niet meer al het vocht vasthouden en er ontstaat mist. De lucht stijgt niet door het omgekeerde temperatuurverloop (inversie). In de dalen heb je dus te maken met hele stabiele lucht, er vindt geen vermenging plaats door de luwte van de heuvels en verticale stabiliteit.

Op grotere hoogte boven het dal houdt de inversie op en vindt wel weer vermenging plaats tevens doordat de wind meer vrijspel heeft waardoor daar de mist op kan lossen rond de heuvel toppen.

Berichten: 2

Re: Mechanische ventilatie

Ondanks dat het wel wat energie kost, is niet ventileren veel slechter voor je gezondheid. Zie onderstaande reactie van Bart.

Samengevat: de mechanische ventilatie kan uit als je langere tijd niet thuis bent. Maar dan moet je die wel weer aanzetten als je terug bent.

quote Bart

Ventilatie in gebouwen is noodzakelijk om een aantal redenen.

1) Om te ontvochtigen. Een gemiddeld gezin produceert zo'n 20 liter per etmaal aan waterdamp (door bijv. koken, douchen etc). Dit voorkomt (ziektemakende) schimmel en huismijt.

2) Om schadelijke stoffen, die bijvoorbeeld uit vloerbedekking komt weg te krijgen.

3) Om het CO2 gehalte laag te houden.

Ventileren gaat dus met name over gezondheid van de bewoners, niet over energiezuinigheid.

Oude gebouwen hebben voldoende kieren waardoor verse lucht stroomt ("infiltratie"). Moderne gebouwen zijn echter kierdicht, waardoor mechanische ventilatie noodzakelijk is. Het is niet verstandig om de ventilatie uit te zetten, tenzij je voor langere tijd (bijv. twee weken vakantie) weg bent.

Over het algemeen kent mechanische ventilatie drie standen. De laagste stand, 1, gebuik je als er niemand aanwezig is. Stand 2 als er mensen aanwezig zijn (ook 's nachts) en stand 3 als intensieve ventilatie noodzakelijk is (tijdens/na douchen en koken bijvoorbeeld).

Als je energie wilt besparen kun je ervoor kiezen om een warmte terug win (WTW) installatie te koppelen aan mechanische ventilate. Deze wint zo'n 70% van de warmte terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Mechanische ventilatie

Er bestaan ook ventilatiesystemen die de warmte terug winnen.

De warme lucht gaat er aan een kant in , en de koude lucht van buiten komt er van de andere kant in , in gescheiden kanalen, die de warmte door de wand aan elkaar overdragen.

Daardoor zal de verse lucht van buiten maar iets kouder zijn dan de lucht binnen, als je de lucht niet te snel door de ventilatiekast laat gaan, zodat de beide luchtstromen de kans krijgen de warmte over te dragen.

Reageer