Uitspraak "exploitatie"

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Uitspraak "exploitatie"

Hallo allemaal,

Ik heb het woord "exploitatie" tot nu toe in de volgende vormen gehoord: Explwatatie net zoals in notware (notoire), Exploytatie net zoals in het Engels "exploitation". Heb ik het goed als ik het uitspreek zoals in de eerste vorm?

Bij voorbaat bedankt ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Uitspraak "exploitatie"

Op de eerste manier is inderdaad hoe het in het Nederlands 'moet' ;) . Zie onder meer hier ( ook al staat daar het werkwoord).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Uitspraak "exploitatie"

... zoals in notware (notoire)
Trottoir was duidelijker geweest dan notoir: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/588/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Uitspraak "exploitatie"

Hmmm, interessante link! Hoewel ik al mijn hele leven in Nederland woon, heb ik nog nooit iemand notoor horen zeggen. Waarschijnlijk is die uitspraak ook nog wel regio-specifiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Uitspraak "exploitatie"

Kom uit het oosten van Nederland en daar hoor je heel veel notoor.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Uitspraak "exploitatie"

Ik zeg ook altijd [no`toor].
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Uitspraak "exploitatie"

Notoor? Nooit van gehoord. (Zuid-West-Vlaanderen)

In ieder geval, van "exploytatie" heb ik nog nooit gehoord, wel van "Exployten", het uitbuiten van een "exployt" in een game of op een computer. Dat komt uit het Engels en wordt dus ook zo uitgespreken. (Je schrijft natuurlijk wel nog steeds exploiten en exploit.) Moest ik daar een zelfstandig naamwoord van maken, zou dat exployting (exploiting) zijn, en niet exploytatie (exploitatie). Logisch ook, want -atie wijst op een Franse afkomst, niet op een Engelse.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer