Luchtdruk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 87

Luchtdruk

dag,

een parabolisch verlopende dam is gegeven:

Afbeelding

je wil de kracht berekening die het water uitoefent op BC

de krachten zijn dan:

-gewicht van het water

- hydrostatische druk t.g.v. het het water volume gevormd door de 'driehoek' B(lijn => 18ft)) en BC

maar moet je hier ook niet de luchtdruk bijrekenen dan ?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Luchtdruk

Kracht en druk niet dooreen gebruiken.

Wil je absolute of relatieve druk weten van het water op de dam?

Zolang de "droge" kant van de dam zich niet in een vacuum (of in overdruk) bevindt, heb je weinig aan de toegevoegde waarde van de luchtdruk...

Berichten: 87

Re: Luchtdruk

dag,

ik kan dit wel berekenen hoor, het lijkt me alleen logisch dat ook de luchtdruk in theorie een kracht erop zal ontwikkelen (druk = kracht / oppervlakte). Al weet ik wel dat die invloed verwaarloosbaar is hoor (toch in dit geval).

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Luchtdruk

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Luchtdruk

Al weet ik wel dat die invloed verwaarloosbaar is hoor (toch in dit geval).
Sterker nog, die invloed is nul.

En nou mag jij beredeneren waarom dat zo is.

Berichten: 87

Re: Luchtdruk

oh, 'verassende wending' ;)

luchtdruk werkt in alle richting zodat je geen invloed ervan ondervindt, maar op het wateroppervlak is er toch geen tegenwerkende kracht, dus moet er toch invloed zijn...

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Luchtdruk

maar op het wateroppervlak is er toch geen tegenwerkende kracht, dus moet er toch invloed zijn...
Wijs in je plaatje eens 5 verschillende plaatsen aan waar die luchtdruk werkt, direct of indirect.
Sterker nog, die invloed is nul.
Daar wil ik nog eventjes over muggeziften zodra het vrc het licht heeft gezien qua principe.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 87

Re: Luchtdruk

ja natuurlijk, stom van mij,

de luchtdruk werkt ook langs de andere kant op de dam...

dus de resulterende kracht tgv. luchtdruk zal dan quasi nul zijn...

stond eigenlijk al in de eerste reactie van king nero, gewoon overheen gelezen

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Luchtdruk

Daar wil ik nog eventjes over muggeziften zodra het vrc het licht heeft gezien qua principe.
Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Luchtdruk

Daar wil ik nog eventjes over muggeziften zodra het vrc het licht heeft gezien qua principe.

Ik ben benieuwd.
Zoals gezegd, muggeziften: door te zeggen dat de luchtdruk links en rechts gelijk zijn maken we een fout van om en nabij 1,2 0/00.

Hoogte van het water in de tekening is 18 ft ≈ 5,5 m. Dat wil zeggen dat de luchtkolom die ter linkerzijde tegen de dam drukt gemiddeld 2,75 m korter is dan ter rechterzijde. Dat scheelt ruwweg 2,75 x 1,2 = 3,3 kg lucht per m² ≡ 32 Pa over de gehele verticale doorsnede van de dam.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer